AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Trenger tips, ideer til hva man kan drive med på ett småbruk. Har ca 50 mål med litt foskjellige teiger med beite Jeg er hjemme hele tiden. Anonymkode: 51fb2...6f1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Det kommer vel egentlig ann på hvilke interesser du har. Om jeg hadde eid ett småbruk ville jeg hatt ett par hester, og muligens leid ut noen stallplasser + bygget opp ett greit rideanlegg. I tillegg ville jeg hatt katter, hund og kanin iallefall. Kanskje prøvd dyrket noe, men jeg er ikke særlig flink. Om en har mye skog kan en drive med vedhogging, men siden jeg synes det er gørr kjedelig ville jeg nok latt noen gjøre det for meg mot at jeg fikk noe ved. Resten av veden kunne de solgt/brukt selv. Anonymkode: 3b737...659 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Jeg ville hatt noen få lamaer og geiter. Og noen få høns. Og kjøkkenhage med urter og grønnsaker. 😊 Anonymkode: 2dd73...0f2 1
A-hunter Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Du bør jo tydeliggjøre om du tenker på hobby eller noe som er tenkt å gi en avkastning/fortjeneste? Vil du ha inntekter tenker jeg juletrær, eller enda bedre tujaplanter. Tuja er brukbart betalt når de kommer over en viss høyde. Men det er jo et tidsperspektiv før salg kan skje... På mine beiter kombinerer vi beiter for sau (leie) bak rovviltgjerde (fullfinansiert av skattebetalerne) og juletrær (egen produksjon). Det er ganske økologisk fordi beitene ikke gror igjen. Beiter gror sinnsykt fort igjen om det ikke blir brukt.
Hunter7 Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Bikuber! Hvis jeg en dag bor slik at det er mulig, så vil jeg ha bier. Jeg leste om birøkt for noen år siden, og siden har det vært min lille drøm. Et par enger ville jeg latt fylles med ville og native blomster - for biene og humlene. I tillegg vil jeg ha en grønnsakshage med de grønnsakene som lar seg dyrke der jeg bor. Det samme for frukt og bær. Av dyr ville jeg lånt ut jordene til bønder som trenger beiter for dyrene sine mot at jeg fikk kjøtt under høstslaktinga. En katt eller to til å holde musene borte, samt et par hunder - og jeg ville vært fornøyd. 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Jeg hadde sikkert ikke hatt plass til alt, men jeg ville vurdert alpakka, høns og bier. Skulle jeg dyrket noe ville det antakeligvis vært solbær. Anonymkode: 1a19c...147 2
GrønnNellik68 Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 Hest, høner, hund potetåker, kjøkkenhage, bærbusker, plommetre, kirskebærtre, gjerne ett fiskevann i nærheten. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 Høner - drømmer om egne egg. Dyrebeskyttelsen katter som trengte et ekstra trygt hjem. Om jeg virkelig hadde tid, og ikke reiste noe særlig, ville jeg startet kattepensjonat. Slik at katteeiere visste at kattene hadde det så bra som mulig når jeg var på tur, at det ikke bare var snakk om økonomi og raske løsninger. Poteter, purreløk, kål, knutekål, gulrøtter, kålrot, reddik, sukkererter.. Et urtebedd, med mengder urter, og også lært meg hvordan jeg tørker og oppbevarer gjennom vinteren. Om jeg virkelig hadde tid og ork ville jeg også fikset et drivhus, og hatt tomater, squash, agurk. Bær- og frukthage. Minst 5 ripsbusker (saft), To epletrær. Stikkelsbær, Solbær. Plommer. Rabarbra. Bringebær. Etter å ha lest her, og fulgt diverse vlogger, frister også bier. Men.... kommer nok alltid til å være karrieremenneske, bymenneske, med innekatt, så blir nok med fantasien. Anonymkode: a88f5...83f 1
Minlillelykke Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Ville hatt en hest eller to, bygget opp ett skikkelig fint ridehus og laget en skikkelig fin utebane. Sørget for gressrike paddoker til hestene. Dyrke er jeg skikkelig dårlig på, men hadde nok prøvd meg på korn/gress til dyrene. Ville også hatt 3-4 kaniner og hatt en skikkelig fin uteplass til de 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 Hadde reddet mange dyr fra slakt og hatt de der som kjæledyr🥰 Anonymkode: 66dcb...eb5 1
Gjest theTitanic Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 Minlillelykke skrev (2 minutter siden): Ville hatt en hest eller to, bygget opp ett skikkelig fint ridehus og laget en skikkelig fin utebane. Sørget for gressrike paddoker til hestene. Dyrke er jeg skikkelig dårlig på, men hadde nok prøvd meg på korn/gress til dyrene. Ville også hatt 3-4 kaniner og hatt en skikkelig fin uteplass til de Fin tanke. Enorme utgifter. Mye som er fint, men lite som er lønnsomt. Og endel er så ulønnsomt at man må ha endel kapital.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 Hjem for katter som ingen andre vil ha ❤️ Stor urtehage. Selge urter, både ferske og tørkede. Geiter. Og laget ost av geitemelk. Gårdsbutikk med ost og urter. Anonymkode: 6212d...f81 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trenger tips, ideer til hva man kan drive med på ett småbruk. Har ca 50 mål med litt foskjellige teiger med beite Jeg er hjemme hele tiden. Anonymkode: 51fb2...6f1 Først ville jeg ha stiftet en organisasjon(sekt). Så ville jeg ha laget en trosretning som er helt hinsides, desto virkelighetsfjern ideologi desto bedre. Så er det bare å starte å misjonere, og kreve % av lønnen til de som blir medlemmer. Det fine med slike sekter er at det er helt akseptabelt å hjernevaske de så etter en stund så har du din egen camp hvor du kan gjøre akkurat hva du ønsker, uten å røre en finger. Anonymkode: 26cd8...fc4 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #14 Skrevet 18. august 2021 Ullgris, ponni, rare hønearter, noen geiter, bærbusker og grønnsakshage. Anonymkode: 1dff8...32f 1
Mt3 Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 Du kan leie ut beite til hest på sommeren for å holde beitene fine, da har du inntekt av leie men ikke utgifter til annet enn evt. gjerde. Har du fint areal til å dyrke grønnsaker og ligger nært en by så kan en også leie ut parseller der de kan dyrke egne grønnsaker. Har du en brukbar fjøs/låve/stort garagebygg kan en leie ut lagerplass eller lage veksthus for grønnsaker. 2
Mt3 Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Først ville jeg ha stiftet en organisasjon(sekt). Så ville jeg ha laget en trosretning som er helt hinsides, desto virkelighetsfjern ideologi desto bedre. Så er det bare å starte å misjonere, og kreve % av lønnen til de som blir medlemmer. Det fine med slike sekter er at det er helt akseptabelt å hjernevaske de så etter en stund så har du din egen camp hvor du kan gjøre akkurat hva du ønsker, uten å røre en finger. Anonymkode: 26cd8...fc4 🤣🤣🤣 det ville helt klart vært det mest innbringende en kunne funnet på😅 1
A-hunter Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 Mt3 skrev (6 minutter siden): Du kan leie ut beite til hest på sommeren for å holde beitene fine, da har du inntekt av leie men ikke utgifter til annet enn evt. gjerde. Har du fint areal til å dyrke grønnsaker og ligger nært en by så kan en også leie ut parseller der de kan dyrke egne grønnsaker. Har du en brukbar fjøs/låve/stort garagebygg kan en leie ut lagerplass eller lage veksthus for grønnsaker. Hester er elendige beitedyr. De tråkker bare rundt. Etter kort tid er alle beitene leirehull. 3
Mt3 Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 A-hunter skrev (3 minutter siden): Hester er elendige beitedyr. De tråkker bare rundt. Etter kort tid er alle beitene leirehull. Jeg har selv 3 hester og synes ikke de er ille når de har store naturlige beiter å gå på (langt verre i luftegården), men kyr er verre med de skarpe klauvene og beiter mest på høyt gress. Og sau og geit krever ett veldig mye bedre gjerde om en ikke skal betale xx tusen kroner for nofence klaver. Dessuten er det kun hestefolk som er villig til å betale noe særlig for at dyrene deres skal få gå på beite. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 Høner, geiter til utleie og kjøttproduksjon, kennel/avl på jakthundlinje. Anonymkode: 13129...d3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå