Gå til innhold

Forskjell på pulsbelte og klokke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen? Vet noen bruker pulsklokke og belte, mens andre kun bruker klokke. Og hvis man kjøper brukt, kan man opprette ny bruker, eller kan forrige eier se hvor du er på GPS?

Anonymkode: 9bd74...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har klokke på armen, mens pulsbeltet er rundt overkroppen. Man kan opprette ny bruker, men det kan variere fra produsent til produsent. De jeg har vært borti lar deg enkelt knytte enheten opp mot en ny konto. Du finner uansett måter å sikre at forrige eier ikke kan følge med på på hva du gjør.

Anonymkode: 60686...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun bruker klokken, så vil den benytte et spesielt lys for å se inn i blodkarene dine og prøve å beregne pulsen din ut fra fargeforandringer som kan være så små som 2 % og nesten usynlig for det blotte øyet. Denne metoden blir unøyaktig på høy intensitet eller når du gjør trening som endrer blodstrømmen i armene, for eksempel styrketrening. Den blir også unøyaktig når det er mye bevegelse i armene under trening.

Pulsbeltet har sensorer som påvirkes av den elektriske aktiviteten som hjertet sender ut ved hvert slag. Dette er den mest nøyaktige metoden og påvirkes lite eller ikke i det hele tatt av alle tingene som optiske målinger påvirkes av. Absolutt å anbefale om du er interessert i nøyaktige målinger 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Pulsbeltet har sensorer som påvirkes av den elektriske aktiviteten som hjertet sender ut ved hvert slag. Dette er den mest nøyaktige metoden og påvirkes lite eller ikke i det hele tatt av alle tingene som optiske målinger påvirkes av. Absolutt å anbefale om du er interessert i nøyaktige målinger 🙂

Hvor viktig er nøyaktige målinger egentlig? Jeg trener en del og synes puls er gøy, men har klart meg med håndleddsmåling så langt. Har flere ganger tenkt på å skaffe belte, men så lurer jeg på hva er egentlig merverdien av mer nøyaktig pulsmåling? Hva kan jeg egentlig bruke den informasjonen til? 

Anonymkode: 86b11...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor viktig er nøyaktige målinger egentlig? Jeg trener en del og synes puls er gøy, men har klart meg med håndleddsmåling så langt. Har flere ganger tenkt på å skaffe belte, men så lurer jeg på hva er egentlig merverdien av mer nøyaktig pulsmåling? Hva kan jeg egentlig bruke den informasjonen til? 

Hvis du for eksempel bruker appen PAI og får feilmålinger på puls, så kan du tjene flere eller færre PAI enn du reelt gjør. Hvis du bruker appen til klokka di (basert på merke), og trener etter pulssoner, så er det jo relevant at du faktisk er i den pulssonen som klokka sier at du er.

Hvis du ikke bruker PAI og ikke trener etter puls, og heller ikke er interessert i at tallet som står på klokka er riktig, så ser jeg ikke merverdien 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor viktig det er baseres kun på egne preferanser. Personlig bryr jeg meg veldig lite om nøyaktig puls så lenge jeg kan se sånn ca hvilken pulssone jeg ligger i. Andre driver med finspissing av kondisjon og utholdenhet og har mer spesifikke krav og ønsker mer nøyaktig måling fordi de har noe spesielt de ønsker å forbedre. Du har også de som måler melkesyre i blodet under øktene sine liksom. Med andre ord, du trenger ikke så lenge du ikke har e spesiell interesse for det selv.

Endret av addict
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

addict skrev (3 timer siden):

Hvor viktig det er baseres kun på egne preferanser. Personlig bryr jeg meg veldig lite om nøyaktig puls så lenge jeg kan se sånn ca hvilken pulssone jeg ligger i. Andre driver med finspissing av kondisjon og utholdenhet og har mer spesifikke krav og ønsker mer nøyaktig måling fordi de har noe spesielt de ønsker å forbedre. Du har også de som måler melkesyre i blodet under øktene sine liksom. Med andre ord, du trenger ikke så lenge du ikke har e spesiell interesse for det selv.

Nei, det er akkurat det. For meg synes jeg det holder at jeg vet sånn ca. Samtidig opplever jeg innimellom at Fitbit ikke nødvendigvis registrerer at jeg har veldig høy puls når jeg må nærme meg max fordi jeg ser mannen med ljåen. Andre ganger sier den jeg er i makspulssone uten at jeg opplever det slik. Det skjer ikke så ofte, så i det store og det hele tenker jeg at det er greit. 

Takk til deg også @Sandum.PT:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...