Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dette blir nok et langt innlegg men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Jeg og kjæresten har hatt en del krangler i det siste, mye pga vi har forskjellige meninger og syn på ting. Hvis vi krangler/diskuterer så ender det alltid med at han alltid skal ha rett og gir meg en kald skulder og vil ikke høre på det jeg har å si, og er generelt kald etterpå.

Han sier alltid jeg er så negativ og at jeg sliter med sjalusi. Sjalusien er noe jeg jobber med og jeg føler allerede den er på "bedringens vei" selv om jeg forsatt har ting jeg må jobbe med. 

Men det jeg sliter med å forstå er det synet han har på meg nå. Jeg har ofte fått høre opp gjennom årene at jeg er en omsorgsfull og snill person av andre folk men kjæresten min klarer ikke å se det. Han har blant annet sagt at jeg har narsistiske trekk og er frekk, har ikke empati eller samvittighet.. jeg har et ønske om å jobbe innen helse men han sier at jeg ikke burde det fordi jeg er sånn og sånn, da må jeg isåfall forandre meg. Det er nesten som jeg mister litt trua på meg selv fordi jeg nesten begynner å tenke på om jeg kan være en dårlig person fordi han påpeker det så ofte.

En gang ville han at vi skulle se en dokumentar om psykopater fordi han hadde sett den tidligere og ville vi skulle se den sammen fordi jeg hadde noen trekk fra dem. Jeg sa vi kan se den men jeg har egentlig ikke lysst pga jeg er redd jeg kan bli trigget av visse ting pga for noen år tilbake var jeg sammen med en narsissist i 3 år som jeg har slitt med i lang tid etterpå og fikk i tillegg PTSD, det var snakk om mye psykisk mishandling fra han og min nåværende kjæreste vet om alt dette. Han var veldig forståelsesfull om dette i begynnelsen av forholdet og sa at jeg ikke fortjente det som hadde hendt meg osv og at jeg i tillegg kunne kaste bagasjen min på han, men nå har han snudd totalt om og sier at både jeg og eksen var like stygge mot hverandre. Han var aldri der å så hva som faktisk skjedde og han har til og med sagt til meg at eksen min ikke er god i hodet osv, han kjenner til eksen min og vet hva slags person han er.

Det er som om min nåværende kjæreste bare våknet opp en dag og ble totalt forandret over natten. Vi har vært sammen i 1 år og det føles ut som om han ser på meg som et monster av og til. Først i dag sa han plutselig "jeg vet ikke hva du kan være i stand til" og jeg forstod ikke hva han mente med det, så jeg spurte på ironi"hva da? Drepe noen?" Og da virket det som om han nesten trodde jeg kan være i stand til å faktisk drepe noen, og jeg ble helt satt ut.. 

Han sier jeg har veldig mange dårlige sider. Jeg vet at jeg er en veldig overfølsom person og pga eksen min så gjorde det at jeg utviklet en forsvarsteknikk der jeg går i forsvar fordi det føles ut som kjæresten "angriper" meg av og til, selv om han sier han ikke gjør det men for meg føles det sånn for jeg føler jeg må sitte å forsvare meg hele tiden hvis han kommer med ting jeg syns er feil eller urettferdig mot meg, fordi jeg vet ikke hva ellers jeg kan gjøre når vi krangler. Jeg kan være veldig høylytt og gråte lett, men det er fordi jeg føler jeg blir "angrepet" og urettferdig behandlet da han ikke vil høre på meg.

Ofte når vi har kranglet så kan han sitte å lese på nettet om dette, og ut i fra hva han lest på nettet så er jeg en giftig person osv, så han baserer forholdet vårt på hva som står på nettet. Det er derfor han har det synet på meg, at jeg har narsistiske trekk, er giftig, ikke har empati osv og jeg kjenner jeg blir så lei meg for det er jo ikke sånn jeg er i det hele tatt, men han mener det fordi det står det på nettet. Jeg skjønner bare ikke hvordan kjæresten min kan lese om noe på Internett for så å lage seg et bilde av meg og da er jeg sånn og sånn, istedenfor å prøve å lære meg å kjenne, ha en god kommunikasjon mellom oss der han prøver å høre det jeg har å si. 

Han har blitt så forandret og så kald, jeg kjenner han ikke igjen lenger og alt skal skje på hans premiss og jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt.. Han er ikke den sammen mannen jeg ble kjent med I begynnelsen, der han overrøste meg med kjærlighet og ville bli sammen med meg med nesten en gang og I tillegg sa veldig raskt at han elsket meg. Alt handlet om meg fra hans side og nå er det borte. Han sier det er pga jeg er så negativ så ofte, jeg har prøvd å være så positiv så jeg kan i det siste, men det eskalerer med en gang vi begynner å diskutere/krangle fordi han blir sint hvis jeg reagerer på feil måte eller har feil meninger i hans øyne. 

Jeg vet ikke hva som har skjedd her, er det jeg som er den fæle personen siden han sier jeg er det og har forandret seg sånn ? Han har veldig mange venner som liker han kjempegodt og jeg har alltid visst hvem han var før vi ble sammen og kjente han litt og fra før, hadde alltid det inntrykket av at han var en veldig snill person. Han mistet moren sin når han gikk på ungdomsskolen så jeg vet han har slitt med det før selv om det er 15 år siden og det går bra nå, men kan det være derfor han er som han er?

Anonymkode: 35f4d...a6a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du. Dette er noe av det verste jeg har lest her inne. Og det sier veldig mye. For en vanvittig giftig mann du er kjæreste med. Han må du komme deg vekk fra, før du sitter fullstendig fast i nettet hans. 

• Liker 26
Skrevet

Det høres ut som at narsissisten eller psykopaten i historien er han, og at han projiserer sine dårlige egenskaper over på deg. Det er ikke deg det er noe galt med. Du er utsatt for psykisk vold igjen. Her er det bare å komme seg unna. Han er ikke god i hodet og du fortjener så mye bedre.

• Liker 15
Skrevet

Hva gjør du som får han til å mistenke det? Det høres ikke ut som han er så fornøyd i forholdet når han mener du har slike trekk. Høres ut som det er på tide å gå. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, CorvusCorax said:

Hva gjør du som får han til å mistenke det? Det høres ikke ut som han er så fornøyd i forholdet når han mener du har slike trekk. Høres ut som det er på tide å gå. 

Han sier jeg er så negativ, er høylytt når vi krangler men hvorfor han tror de andre tingene om meg aner jeg ikke. Jeg har snakket veldig mye dritt om eksen min og nå er jeg plutselig lik han. 

Skrevet

Det der er skremmende likt en jeg var sammen med. I starten var han verdens snilleste, bygget meg opp, lyttet, skjemte meg bort med mat osv. Jeg var også en skadet sjel. Men inni forholdet ble han helt kald, ville ikke gi meg kjærtegn eller noe. Hvis noe, så var det krav om sex, men jeg følte meg mest som en dukke. Han sa alle de slemme tingene om meg, at jeg var gal, alkoholiker, at jeg var skitten og ekkel. Jeg ble som du beskrev, trist, fortvilet og sint og begynte å skjelle. Da ble jo jeg skurken. 

Bare at din virker enda verre. Kom deg bort! Det er ingenting galt med deg. Ordentlige psykopater og manipulatore sitter ikke å plager seg selv med skyldfølelse og tvil over at de kanskje er det. 

Anonymkode: a4db5...028

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han sier jeg er så negativ, er høylytt når vi krangler men hvorfor han tror de andre tingene om meg aner jeg ikke. Jeg har snakket veldig mye dritt om eksen min og nå er jeg plutselig lik han. 

Høres ut som et destruktivt forhold. Nå vet jeg ikke hva som er tilfelle - det er alltid to sider i en sak. Men uansett om han projiserer eller om du faktisk går han på nervene så er han tydeligvis lei av deg/forholdet. Om man har det bra sammen så googler man ikke symptomer og påstår/mener partner har en alvorlig personlighetsforstyrrelse. 

Du kommer ingen vei med ham så lenge han har bestemt seg for at du er "syk", så igjen, det beste er å avslutte forholdet. 

• Liker 4
Skrevet

Greia med kjæresten din er at han ikke bør ha dame.

Pakk sakene dine og forlat fyren.

Anonymkode: 391ae...9b0

• Liker 10
Skrevet

Dette er veldig, veldig ille og destruktivt.

Han ble sammen med deg av en grunn - han tenkte du ville bli enklere å trakassere og bryte ned mtp fortiden din.

Det kan også være du har mye å jobbe med, men løsningen er ikke det han gjør.

Gjør det slutt, få terapi og jobb med deg selv på premisser som fungerer. 

Anonymkode: dab40...4d6

• Liker 6
Skrevet

Tenk da: hvis han faktisk er en normal person, ville han vært sammen med deg fortsatt om han faktisk tenker at du er helt gal og til og med i stand til å drepe noen? 

Nei det ville han ikke. Om han var helt normal og oppdaget det hos sin kjæreste så ville han gått fra deg. Ikke sittet med deg og snakket om det. 

Det at han fortsatt er der, og innprenter i deg at du er gal, sier egentlig bare at det ikke er sant, tvertimot er det han som er gal og at du bør gå fra ham. Nå! Dette har gått altfor langt. 

Det er han som er gæren, og du må komme deg vekk. 

• Liker 8
Skrevet

På tide å gå, Ts. Du blir ikke en bedre person av å være sammen med denne mannen. Kom deg vekk så fort som mulig.

Og når du har gjort det, så bør du jobbe med selvfølelsen din. Har du god selvfølelse, så er det langt vanskeligere for slike menn å trykke deg ned og få deg til å tvile på deg selv. Med en god selvfølelse så setter man også høyere standard når man skal velge en partner, og da unngår man å ende opp med 'psykopater'. 

Gå. Jobb med deg selv og bli glad i deg selv. 

Anonymkode: cf10f...68b

• Liker 6
Skrevet

Hvis han virkelig hadde vært så sikker på at du var en narsissist, og at du var så fæl som han påstår, så hadde han slått opp med deg.

Grunnen til at han fortsatt er sammen med deg, er at det er HAN som er den giftige personen, og han trenger noen å bryte ned.

Du har gått inn i et uheldig mønster. Du har gått fra én giftig partner til en annen. Hvordan var barndommen din? Faren din? Jeg vil anbefale deg å komme deg ut av dette forholdet fort som fy! Ikke kom med masse grunner og beskyldninger. Bare si at du ikke elsker han lenger, og ferdig med det. Oppsøk terapi for å få slutt på denne vonde sirkelen. Du har noen sår (kanskje fra barndommen) du må hele før du går videre i neste forhold. Du fortjener en normal mann som behandler deg med respekt!

Anonymkode: 090bf...b12

• Liker 6
Skrevet

Føler med deg. Jeg har også en kjæreste som er slik. Jeg skal gjøre det slutt så snart jeg får mulighet til å snakke med han. Akkurat nå holder an meg på avstand.
Kan jeg spør hvor gammel du er ca? 
Du kan bare gjøre det slutt, det er ikke noe fremtid i dette forholdet. 

Anonymkode: 3ca0d...a20

• Liker 1
Skrevet

Kom deg bort.

Anonymkode: 0d75b...1ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føler med deg. Jeg har også en kjæreste som er slik. Jeg skal gjøre det slutt så snart jeg får mulighet til å snakke med han. Akkurat nå holder an meg på avstand.
Kan jeg spør hvor gammel du er ca? 
Du kan bare gjøre det slutt, det er ikke noe fremtid i dette forholdet. 

Kan du ikke gjøre det slutt på melding som han leser når han er ferdig med å ignorere deg?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du ikke gjøre det slutt på melding som han leser når han er ferdig med å ignorere deg?

Takk, jo er nok det jeg skulle gjøre

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (8 timer siden):

Vet du. Dette er noe av det verste jeg har lest her inne. Og det sier veldig mye. For en vanvittig giftig mann du er kjæreste med. Han må du komme deg vekk fra, før du sitter fullstendig fast i nettet hans. 

Totalt enig!

er ikke den som noengang sier dump, men her var det  virkelig mange røde flagg. 
han her er farlig.

Om du kan, sørg for å ta vare på meldinger, ha noen du stoler på å snakke med, hold hodet litt kaldt og stol på egen magefølelse..og få hjelp til å sortere og se ting utenfra.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei

Dette blir nok et langt innlegg men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Jeg og kjæresten har hatt en del krangler i det siste, mye pga vi har forskjellige meninger og syn på ting. Hvis vi krangler/diskuterer så ender det alltid med at han alltid skal ha rett og gir meg en kald skulder og vil ikke høre på det jeg har å si, og er generelt kald etterpå.

Han sier alltid jeg er så negativ og at jeg sliter med sjalusi. Sjalusien er noe jeg jobber med og jeg føler allerede den er på "bedringens vei" selv om jeg forsatt har ting jeg må jobbe med. 

Men det jeg sliter med å forstå er det synet han har på meg nå. Jeg har ofte fått høre opp gjennom årene at jeg er en omsorgsfull og snill person av andre folk men kjæresten min klarer ikke å se det. Han har blant annet sagt at jeg har narsistiske trekk og er frekk, har ikke empati eller samvittighet.. jeg har et ønske om å jobbe innen helse men han sier at jeg ikke burde det fordi jeg er sånn og sånn, da må jeg isåfall forandre meg. Det er nesten som jeg mister litt trua på meg selv fordi jeg nesten begynner å tenke på om jeg kan være en dårlig person fordi han påpeker det så ofte.

En gang ville han at vi skulle se en dokumentar om psykopater fordi han hadde sett den tidligere og ville vi skulle se den sammen fordi jeg hadde noen trekk fra dem. Jeg sa vi kan se den men jeg har egentlig ikke lysst pga jeg er redd jeg kan bli trigget av visse ting pga for noen år tilbake var jeg sammen med en narsissist i 3 år som jeg har slitt med i lang tid etterpå og fikk i tillegg PTSD, det var snakk om mye psykisk mishandling fra han og min nåværende kjæreste vet om alt dette. Han var veldig forståelsesfull om dette i begynnelsen av forholdet og sa at jeg ikke fortjente det som hadde hendt meg osv og at jeg i tillegg kunne kaste bagasjen min på han, men nå har han snudd totalt om og sier at både jeg og eksen var like stygge mot hverandre. Han var aldri der å så hva som faktisk skjedde og han har til og med sagt til meg at eksen min ikke er god i hodet osv, han kjenner til eksen min og vet hva slags person han er.

Det er som om min nåværende kjæreste bare våknet opp en dag og ble totalt forandret over natten. Vi har vært sammen i 1 år og det føles ut som om han ser på meg som et monster av og til. Først i dag sa han plutselig "jeg vet ikke hva du kan være i stand til" og jeg forstod ikke hva han mente med det, så jeg spurte på ironi"hva da? Drepe noen?" Og da virket det som om han nesten trodde jeg kan være i stand til å faktisk drepe noen, og jeg ble helt satt ut.. 

Han sier jeg har veldig mange dårlige sider. Jeg vet at jeg er en veldig overfølsom person og pga eksen min så gjorde det at jeg utviklet en forsvarsteknikk der jeg går i forsvar fordi det føles ut som kjæresten "angriper" meg av og til, selv om han sier han ikke gjør det men for meg føles det sånn for jeg føler jeg må sitte å forsvare meg hele tiden hvis han kommer med ting jeg syns er feil eller urettferdig mot meg, fordi jeg vet ikke hva ellers jeg kan gjøre når vi krangler. Jeg kan være veldig høylytt og gråte lett, men det er fordi jeg føler jeg blir "angrepet" og urettferdig behandlet da han ikke vil høre på meg.

Ofte når vi har kranglet så kan han sitte å lese på nettet om dette, og ut i fra hva han lest på nettet så er jeg en giftig person osv, så han baserer forholdet vårt på hva som står på nettet. Det er derfor han har det synet på meg, at jeg har narsistiske trekk, er giftig, ikke har empati osv og jeg kjenner jeg blir så lei meg for det er jo ikke sånn jeg er i det hele tatt, men han mener det fordi det står det på nettet. Jeg skjønner bare ikke hvordan kjæresten min kan lese om noe på Internett for så å lage seg et bilde av meg og da er jeg sånn og sånn, istedenfor å prøve å lære meg å kjenne, ha en god kommunikasjon mellom oss der han prøver å høre det jeg har å si. 

Han har blitt så forandret og så kald, jeg kjenner han ikke igjen lenger og alt skal skje på hans premiss og jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt.. Han er ikke den sammen mannen jeg ble kjent med I begynnelsen, der han overrøste meg med kjærlighet og ville bli sammen med meg med nesten en gang og I tillegg sa veldig raskt at han elsket meg. Alt handlet om meg fra hans side og nå er det borte. Han sier det er pga jeg er så negativ så ofte, jeg har prøvd å være så positiv så jeg kan i det siste, men det eskalerer med en gang vi begynner å diskutere/krangle fordi han blir sint hvis jeg reagerer på feil måte eller har feil meninger i hans øyne. 

Jeg vet ikke hva som har skjedd her, er det jeg som er den fæle personen siden han sier jeg er det og har forandret seg sånn ? Han har veldig mange venner som liker han kjempegodt og jeg har alltid visst hvem han var før vi ble sammen og kjente han litt og fra før, hadde alltid det inntrykket av at han var en veldig snill person. Han mistet moren sin når han gikk på ungdomsskolen så jeg vet han har slitt med det før selv om det er 15 år siden og det går bra nå, men kan det være derfor han er som han er?

Jeg trodde kjærester skulle løfte hverandre frem og tilby hverandre noe positivt i livet. Han høres sjuk ut. Kom deg vekk før han ødelegger deg helt. 

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, Roci said:

Jeg kjenner igjen noe av det som står der, men jeg vet han aldri hadde vært utro mtp det som sto at narsissisten har som mål å finne et nytt offer. For han har ikke selvtilliten til det sånn jeg har forstått det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...