Arwen Skrevet 21. september 2005 #1 Skrevet 21. september 2005 Trenger tips til hovedretter med kyllingfilèt. Lager så sjeldent det når vi skal ha gjester at jeg er totalt tom for idèer.
Lillesøster Skrevet 21. september 2005 #2 Skrevet 21. september 2005 Det jeg bruker å lage hvis jeg skal benytte kyllingfilee er å kjøpe corma saus og fløte. Stek kyllingen i stekovn, varm opp saus, ha litt fløte i, lag en god salat og kok ris til. Det er kjempegodt. Kan gjerne ha litt nan brød til hvis du ønsker.
Gjest piaf Skrevet 21. september 2005 #3 Skrevet 21. september 2005 Kyllingfilet i kremet sennepssaus er også godt. Oppskriften er min egen, og derfor litt omtrentlig, dessverre. Til to pers. Brun 2 kyllingfileter raskt på begge sider i panne, salte og pepre, ta ut av pannen. Surr så 2 finhakkede sjalottløk og 1 fedd finhakket hvitløk lett i samme panne. Kok ut pannen med litt tørr hvitvin, 5-6 ss, og ha i drøyt 2 dl kyllingkraft, 2-3 ts dijonsennep (eller så mye du vil, smak deg frem) og et par ss crème fraîche (eller etter smak ). Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme under lokk, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper. Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra. Server med feks kokt grønn asparges eller brokkoli og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 21. september 2005 #4 Skrevet 21. september 2005 Gni fileteen inn med pesto tilsatt ekstra parmesan og surr deretter tynne baconskiver rundt før de steker raskt i panne og ettersteker i oven. Spekeskinke rundt funker også bra. Til dette serverer jeg ofte grillede eller ovnsbakte grønnsaker og enten potetmos med hvitløk og parmesan eller ovnsstekte potetbåter.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #5 Skrevet 22. september 2005 et litt italiensk inspirert forslag Jeg bruker noenganger og skjære en dyp lomme i fileten og fylle den med grovhakket fersk mozarella, basilikum og en litt hakket parmaskinke. Pensler med olivenolje, salter og pepperog setter rett inn i ovn på 200 grader i 7 minutter. Og så lager jeg en balsamicosaus 1 dl sukker, 2 dl balsamicoeddik 1 ss smør Smelt sukker til karamel, og hell på eddik. Kokes inn til ca halvparten. Avkjøl og rør inn smørklatten. Serverer med en risotto eller smørstekte grønnsaker.
NullHull Skrevet 22. september 2005 #6 Skrevet 22. september 2005 Eller så kan du ta en titt på Egg.no eller Prior.no og søke på kyllingfilet, og du vil finne masse godt! Her har iallefall jeg funnet mye hjelp til egg-og kyllingoppskrifter
Arkana Skrevet 22. september 2005 #7 Skrevet 22. september 2005 Enkelt, og godt: ha forskjellige grønnsaker (rotgrønnsaker, løk, hele hvitløksfedd, squash, aubergine, fennikel ++) i en ildfast form med litt olje, krydder/urter, salt/pepper, og evt litt kraft eller vin og stek i ovnen ca 30-40 minutter. Rør litt i dem halvveis i steketiden. Brun kyllingfilet i panne og legg oppå grønnsakene de siste 7-8 minuttene. I mellomtiden koker du poteter og pastinakk (gjerne hvitløk i også) som du moser med smør, melk/fløte, salt, pepper og muskat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå