Gå til innhold

Ble oppringt av UNICEF - De la på! 🧐

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble verva av unicef og jeg har godtatt at de kan sende meg en "faktura" på 250 i måneden som jeg kan endre hvis jeg vil. Men i dag ble jeg ringt opp av et nummer jeg ikke kjente igjen, og da jeg tok telefonen bare la de på. Det var fra unicef. 

Er det noen andre som har opplevd det? Hvorfor ringer de og ligger på når du svarer?

Anonymkode: 64c05...0f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ble verva av unicef og jeg har godtatt at de kan sende meg en "faktura" på 250 i måneden som jeg kan endre hvis jeg vil. Men i dag ble jeg ringt opp av et nummer jeg ikke kjente igjen, og da jeg tok telefonen bare la de på. Det var fra unicef. 

Er det noen andre som har opplevd det? Hvorfor ringer de og ligger på når du svarer?

Kanskje de bruker det samme systemet som en del andre selgere o.l.: Det systemet er slik at en person ringer til mange personer på samme tid, og hvis flere av de oppringte tar imot samtalen, så blir alle unntatt en av samtalene brutt.

Anonymkode: 9564a...4f1

• Liker 2
Skrevet

Men det var jo bare dager etter at de var her på døren. De har aldri ringt før. 🤔

Jeg blir ikke oppringt av selgere.

Skrevet

HVORDAN vet du at det var fra UNICEF??

Anonymkode: 97285...a72

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det var jo bare dager etter at de var her på døren. De har aldri ringt før. 🤔

Jeg blir ikke oppringt av selgere.

Jeg ville kanskje ha kontaktet Unicef og spurt dem om det er de som ringte og spørre om hvorfor de ringte og la på.

Mange svindlere tyvlåner andres telefonnummer. Jeg vet ikke om det eventuelt er det som har skjedd her.

Hvis du ringer Unicef, ville jeg ha tastet inn det telefonnummeret som du finner på 1881 el.l. For hvis det er svindlere som har tyvlånt Uncefs nummer og du ringer tilbake ved å velge det anropet kan du kanskje risikere komme til svindlerne og bli trekt penger for hvert sekund samtalen varer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ble verva av unicef og jeg har godtatt at de kan sende meg en "faktura" på 250 i måneden som jeg kan endre hvis jeg vil

Hvordan foregikk vervingen? Er det sikkert at dette ikke er svindelforsøk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

HVORDAN vet du at det var fra UNICEF??

Anonymkode: 97285...a72

Hørt om gulesider.no? 

Anonymkode: bf9f3...7ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hørt om gulesider.no? 

Anonymkode: bf9f3...7ef

Hørt om dette? Mange svindlere tyvlåner andres telefonnummer...

Skrevet

Tar nummeret ditt

Det viste seg at Andersens telefonnummer, et helt ordinært norsk mobilnummer, var brukt til spoofing. Enkelt forklart betyr det at svindlerne bruker nummeret til å sende deg en melding med en lenke du skal trykke på. Svindlerne er ute etter kortinformasjon eller BankID, slik Økokrim har advart mot tidligere denne uken.
https://dinside.dagbladet.no/fritid/jeg-folte-meg-jo-som-en-kjeltring/74036540

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...