Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) jeg har ikke fullført VGs da jeg ble psykisk syk i 2018! Da gikk jeg service og samferdsel og utdannet meg til å bli selger. Ble syk før lærlingtiden så tok ikke fagbrevet. 
Nå er jeg blitt mye bedre og klar for å fullføre VGs samt ta en utdannelse (yrkesrettet m/fagbrev) og da er drømmen Barn og ungdomsarbeider. 
Er 21 år og blir 22 i Desember (født i desember 1999) så en del år siden jeg gikk og burde ha gått på VGs. 
Har dårlig råd og ingen mulighet til å ta det som privatist heller. 
Noen som er i liknende situasjon og vet hva man kan gjøre? Ønsker ikke å jobbe med salg da jeg prøvde det i 1 uke og ble sykemeldt (av personlige grunner) og tilslutt måtte slutte i jobben. Ønsker heller ikke å være arbeidsledig resten av livet (da jeg er ung og i tidlig 20 årne) Men å jobbe med barn og ungdom ville gitt meg livsglede. Var lærervikar for en dag og det er yrkesmessig den beste dagen i arbeidslivet mitt! Så da ble jeg bestemt på at det er veien jeg vil gå. Men HVORDAN muliggjøre drømmen for en 21 åring? 
Helst seriøse kommentarer og saklige ting - ikke ønskelig med spørsmål om situasjon eller andre årsaker. 

Takk for at du leste :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fortsatt søke videregående, du vil bare ikke være førsteprioritet. Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med oppfølgingstjenesten - jeg ble selv syk som psykisk syk som 15 åring og kontakten min i ot var/er en livredder når det kommer til skole og arbeid. Jeg er nå 21 år og går på en tilrettelagt videregående skole for psykisk syke. Uten ot hadde jeg aldri visst at slike skoler fantes engang. Det er utrolig mange ulike tilbud for oss som sliter/har slitt!

• Liker 2
Skrevet
Miranda Bailey skrev (5 minutter siden):

Du kan fortsatt søke videregående, du vil bare ikke være førsteprioritet. Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med oppfølgingstjenesten - jeg ble selv syk som psykisk syk som 15 åring og kontakten min i ot var/er en livredder når det kommer til skole og arbeid. Jeg er nå 21 år og går på en tilrettelagt videregående skole for psykisk syke. Uten ot hadde jeg aldri visst at slike skoler fantes engang. Det er utrolig mange ulike tilbud for oss som sliter/har slitt!

Ok. Det er greit å vite men litt utfordrende for meg med ordinær skolegang med hel skoledag + mange 15/16 åringer som elever. Leter egentlig etter et tilbud for unge voksne som har falt ut og da evt.tilrettelagt tilbud! Ble psykisk syk som 16 åring men med gradvis forværreing ble livet nesten umulig å leve som 18 åring. 
HVEM er oppfølgingstjenesten? Og HVOR er de? Aldri hørt om dem en gang. 
Så utrolig godt å høre det var sin livredder innen skole/jobb! Livet som arbeidsledig og med for mye dødtid er ikke bra for meg og utrolig kjedelig og! Savner sosialt samvær og å lære noe samt gjøre noe bra og nyttig i livet for meg og andre. 

Høres ut som prima for meg. Er 21 og blir 22 og skulle gjerne hatt tilrettelagt VGs skolegang og da enda bedre for folk med psykiske utfordringer. Da blir nok utdanningen lett og folk rundt forstår! 

Kan du ta kontakt med meg eller svare på dette innlegget med mere info?

Skrevet (endret)
Mia Elisabeth skrev (9 minutter siden):

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning_nyttig_informasjon/oppfolgingstjenesten

edit: Ettersom du nok har fylt 22 år før dette blir aktuelt, kan du også titte på Videregående som voksen:

Sitat

Voksenrett

Du kan få tilbud om gratis videregående opplæring som voksen hvis du

• fyller eller har fylt 25 år
  • ikke har fullført videregående opplæring i Norge, men har fullført grunnskole eller tilsvarende

Du kan også få tilbud om videregående opplæring uten rett hvis det er ledig plass. Dette gjelder hvis du har mistet retten til videregående opplæring etter bortvisning, eller hvis du allerede har fullført videregående opplæring. Ved konkurranse om inntak vil du havne sist i køen.

Har du krav på voksenrett, skal du få tilpasset undervisning for voksne. Du må søke til fylkeskommunen for å få voksenrett. Dette gjør du gjennom vigo.no.

edit2: Jeg leser visst ikke det jeg selv sakser engang. Det må da finnes alternativer for aldersgruppen 22-24 år også?

Endret av so_what
Skrevet
Mia Elisabeth skrev (1 minutt siden):

Ok. Det er greit å vite men litt utfordrende for meg med ordinær skolegang med hel skoledag + mange 15/16 åringer som elever. Leter egentlig etter et tilbud for unge voksne som har falt ut og da evt.tilrettelagt tilbud! Ble psykisk syk som 16 åring men med gradvis forværreing ble livet nesten umulig å leve som 18 åring. 
Så utrolig godt å høre det var sin livredder innen skole/jobb! Livet som arbeidsledig og med for mye dødtid er ikke bra for meg og utrolig kjedelig og! Savner sosialt samvær og å lære noe samt gjøre noe bra og nyttig i livet for meg og andre. 

Høres ut som prima for meg. Er 21 og blir 22 og skulle gjerne hatt tilrettelagt VGs skolegang og da enda bedre for folk med psykiske utfordringer. Da blir nok utdanningen lett og folk rundt forstår! 

Kan du ta kontakt med meg eller svare på dette innlegget med mere info?

Jeg kjenner meg igjen! Jeg prøvde vanlig videregående i 3 år før kontakten min i ot satt opp et møte for å finne bedre løsninger, og takk gud for at hun gjorde det. For første gang på 6 år føler jeg håp for framtiden min. 

Jeg vet ikke så mye om oppfølgingstjenesten annet enn at de hjelper ungdom som av ulike grunner sliter med skole. Jeg ble kontaktet av de som 15 åring fordi rådgiver på ungdomsskolen så at jeg trengte hjelp til overgangen mellom ungdomsskole og videregående, og kontakten min i ot sjekker fortsatt inn med meg regelmessig. Jeg vet ikke om alder er en faktor, mulig det er, men jeg vet mange er flinke til å ta hensyn og tilrettelegge. Jeg fikk beskjed av kontakten min at hun skal følge meg helt til jeg klarer å fullføre videregående, enten det tar 3 år eller 8 år. 

Det er mange du kan ta kontakt med for å få hjelp på dette området, blant annet NAV eller PP-tjenesten. Kommunen pleier å strekke seg langt for å gi unge en utdanning. Jeg har for eksempel ei venninne som tar fag via voksenopplæringen og ei annen som tar fagbrev via fulltidsjobb i barnehage fordi de begge slet med å få til vanlig skole. Om du går til psykolog er dette noe du kan ta opp med hen også - min psykolog har vært utrolig hjelpsom på dette området. 

Skrevet
Miranda Bailey skrev (23 timer siden):

Jeg kjenner meg igjen! Jeg prøvde vanlig videregående i 3 år før kontakten min i ot satt opp et møte for å finne bedre løsninger, og takk gud for at hun gjorde det. For første gang på 6 år føler jeg håp for framtiden min. 

Jeg vet ikke så mye om oppfølgingstjenesten annet enn at de hjelper ungdom som av ulike grunner sliter med skole. Jeg ble kontaktet av de som 15 åring fordi rådgiver på ungdomsskolen så at jeg trengte hjelp til overgangen mellom ungdomsskole og videregående, og kontakten min i ot sjekker fortsatt inn med meg regelmessig. Jeg vet ikke om alder er en faktor, mulig det er, men jeg vet mange er flinke til å ta hensyn og tilrettelegge. Jeg fikk beskjed av kontakten min at hun skal følge meg helt til jeg klarer å fullføre videregående, enten det tar 3 år eller 8 år. 

Det er mange du kan ta kontakt med for å få hjelp på dette området, blant annet NAV eller PP-tjenesten. Kommunen pleier å strekke seg langt for å gi unge en utdanning. Jeg har for eksempel ei venninne som tar fag via voksenopplæringen og ei annen som tar fagbrev via fulltidsjobb i barnehage fordi de begge slet med å få til vanlig skole. Om du går til psykolog er dette noe du kan ta opp med hen også - min psykolog har vært utrolig hjelpsom på dette området. 

Så godt det finnes en løsning og muligheter for alle uansett «ryggsekk»/historie.  
Har kontakt med NAV og DPS/bydlestjenesten og Psyksk helseteam.  Så får hjelpe og klart å booke et møte med NAV i morgen der jeg skal ta opp mitt ønske om utdanning osv. Voksenopplæring (må fylt 25 og jeg er 21 så noen år igjen…) eller fulltidsjobb for fagbrev (lærling/lærekandidat) er helt genialt. Broren min tok praksis opplæring som tømrer og jobbet 100% til han fikk fagbrevet (og ja han fortsatte seff etterpå og…!) 

Lengen på fullføringstiden har ikke mye å si. Om man bruker 2 år eller 8 år så kommer man i mål og får bevis en dag. Som tilsier en utdannelse! Og enda fler muligheter for jobb. Så tenker at jeg satser på å fullføre utdanning i mott tempo med psyken på plass 😉 

Skrevet

Jeg var 23 da jeg ville ta på VGS igjen, men de sa jeg måtte gå med 15-16 åringer.
Ventet 2 år og nå går jeg som helsefagarbeider voksenopplæring, 25+.
Mange 30+ her opp til 52år.
Har også stipend på 8500/mnd. Fikk nettopp 24000 1. stipendet.

Anonymkode: 409aa...c20

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 1.10):

Jeg var 23 da jeg ville ta på VGS igjen, men de sa jeg måtte gå med 15-16 åringer.
Ventet 2 år og nå går jeg som helsefagarbeider voksenopplæring, 25+.
Mange 30+ her opp til 52år.
Har også stipend på 8500/mnd. Fikk nettopp 24000 1. stipendet.

Anonymkode: 409aa...c20

Ok.  Var hos NAV i dag og de skal hjelpe meg via OT kontakt eller utdannings hjelp og tilrettelagt VGs for voksne. 
Mest sannsynlig slipper jeg å vente i 3-4 år eller gå med 16 åringer. 
Kan muligens jobbe og være i praksis så fremtiden ser lys ut for meg yrkesmessig.

8.500,-kr er ikke mye  men 24.000,-kr er en del. 

Takk for svar ;)

Skrevet

Hvor bor du? I oslo har de en skole som heter kongsskogen, vgs for de med psykiske vansker. Kjæresten min fullførte vgs der og ble etterhvert barne og ungdomsarbeider. Ferdig utdanna som 25åring :)

Anonymkode: f3d57...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...