AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Er 13000 for mye å betale for en leieleilighet eller hva tenker dere? Vi er to stk som da blir å dele på leien, men er studenter og bor i en storby. Anonymkode: 8d760...a75
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Jeg syns det er mye ja, men jeg har aldri bodd i en storby. Anonymkode: 56741...3ca 3
altflyter Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 Det kommer jo helt an på standarden og beliggenheten, men vil ikke si det er avskrekkende 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 Vanskelig å svare på når du ikke sier hvor stor den er, antall soverom, hvor sentral den er. Hva som er inkludert osv. Anonymkode: 5c120...8a8 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vanskelig å svare på når du ikke sier hvor stor den er, antall soverom, hvor sentral den er. Hva som er inkludert osv. Anonymkode: 5c120...8a8 2-roms 40 kvadrat, ganske sentralt. Inkludert strøm og internett. Anonymkode: 8d760...a75
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Og god standard Anonymkode: 8d760...a75
tussi84 Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 2-roms 40 kvadrat, ganske sentralt. Inkludert strøm og internett. Anonymkode: 8d760...a75 13000 for 40 kvm er ikke rimelig selv om dere deler leie på to, og det inkluderer strøm og Internett. Flytter dere ut av sentrum kan dere mest antagelig få 60 kvm for samme prisen om ikke mer. Vi bor i en av nabo kommunene til Oslo, og leieprisene er like dyre som Oslo her. Vi bor derimot litt usentralt I denne byen, og betaler 12500 kr I leiepris for 75 kvm. Det er inkludert strøm. En Vi kjenner derimot bor mer sentralt i denne byen, og må betale 12000 kr for 45 kvm, ikke inkludert strøm.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 tussi84 skrev (6 minutter siden): 13000 for 40 kvm er ikke rimelig selv om dere deler leie på to, og det inkluderer strøm og Internett. Flytter dere ut av sentrum kan dere mest antagelig få 60 kvm for samme prisen om ikke mer. Vi bor i en av nabo kommunene til Oslo, og leieprisene er like dyre som Oslo her. Vi bor derimot litt usentralt I denne byen, og betaler 12500 kr I leiepris for 75 kvm. Det er inkludert strøm. En Vi kjenner derimot bor mer sentralt i denne byen, og må betale 12000 kr for 45 kvm, ikke inkludert strøm. Okei. Problemet er bare at jeg finner ingen leiligheter under den prisen som også har ok standard. Da blir det fort sokkel/kjeller, noe som er uaktuelt. Har lett også utenfor byen, og har lett nå i flere måneder. Tror leieprisen i byen nå generelt er ekstremt høyt og aner ikke hva jeg skal gjøre... Anonymkode: 8d760...a75 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 Jeg har jobbet i en av Norges største samskipnader i snart tjue år, og er det én ting som er klinkende klart, så er det at de siste 3-4 årene har studentene blir helt vanvittig kravstore til hva slags bolig de kan forvente for pengene sine. Det er ikke måte på faktisk, vi er alle litt i sjokk - spesielt dette året har det toppet seg. Kan det hende at du er en av disse TS? Kan det tenkes at dere har for høye forventninger til dere første bolig? Studenttilværelsen er midlertidig og det er også boligen. Husk på det. Vil du ikke heller betale Minde selv om dere må bo i litt lavere standard, når det betyr at dere kan oppleve LANGT mer med deres medstudenter? Alkohol er også ekstremt dyrt, og det blir det gjerne veldig mye av gjennom studieårene. På toppen av det, bør man også spare til egenkapital i tillegg, fordi boligmarkedet er tøft.. Anonymkode: 5c12e...490 18
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har jobbet i en av Norges største samskipnader i snart tjue år, og er det én ting som er klinkende klart, så er det at de siste 3-4 årene har studentene blir helt vanvittig kravstore til hva slags bolig de kan forvente for pengene sine. Det er ikke måte på faktisk, vi er alle litt i sjokk - spesielt dette året har det toppet seg. Kan det hende at du er en av disse TS? Kan det tenkes at dere har for høye forventninger til dere første bolig? Studenttilværelsen er midlertidig og det er også boligen. Husk på det. Vil du ikke heller betale Minde selv om dere må bo i litt lavere standard, når det betyr at dere kan oppleve LANGT mer med deres medstudenter? Alkohol er også ekstremt dyrt, og det blir det gjerne veldig mye av gjennom studieårene. På toppen av det, bør man også spare til egenkapital i tillegg, fordi boligmarkedet er tøft.. Anonymkode: 5c12e...490 Det kan jeg sannelig bekrefte som utleier og har lest utallige annonser. Det skal være utsikt, badekar, balkong, inkludert strøm og parkeringsplass med elbillader, nærhet til kollektiv og sentrum, men vil ikke betale mer enn 5000kr/måneden. Foreldrene til disse har feilet kraftig. Anonymkode: 4a421...062 16
Gjest TheCatLady Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Tja, jeg synes ikke at det var så billig, men om man ikke vil leie sokkel så må man ut med såpass i byene. Selv leier jeg leilighet på samme størrelse og med alt inkludert til 10 000. Synes det er mer enn nok, men jeg er bare en og student da. Litt usikker på om studenter har blitt så mye mer kravstore sånn egentlig. Det er mye skit som folk leier ut i hvert fall og de fleste leiligheter har ikke voldsomme fasiliteter om man ønsker en overkommelig pris i hvert fall.
mandel92 Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 6500 per person er jo ikke dyrt. Mange betaler jo det for et rom i kollektiv i de største byene. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 Om leiligheten er ment for 2 pers, så er det normal pris i Oslo hvertfall Man finner leiligheter for 1 pers til 7000 kr man burde heller finne seg et kollektiv og leie et rom for 5000, da er 2000 spart Anonymkode: 89b5f...b74 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 11 minutter siden, TheCatLady said: Litt usikker på om studenter har blitt så mye mer kravstore sånn egentlig. Det er mye skit som folk leier ut i hvert fall og de fleste leiligheter har ikke voldsomme fasiliteter om man ønsker en overkommelig pris i hvert fall. Jo, det har de blitt. Det er ikke bare utleiemarkedet sin feil, for nå krever altså en uhorvelig stor andel av studentene å få male alle veggene de ønsker i alskens farger, de krever møbler i leieboliger hvor dette ikke var en del av kontrakten de signerte, de krever nye og bedre senger med splitter nye overmadrasser når de leier møblert, de krever å få ha husdyr og de krever å ha våpenskap boltet fast i gulvet, de krever å få satt inn badekar i stedet for dusj to måneder etter innflytting, de krever av vi skal vaske boligen deres hver uke eller minst hver måned, de krever halv husleie hvis de skrev kontrakt fra den 1ste i måneden, men ikke flyttet inn før den 10ende. De krever, de krever, de krever. Jeg kunne ha fortsatt, men dere skjønner poenget. Og dette er snakk om studentboliger som er svært rimelige i forhold til det private leiemarkedet med gunstige vilkår (kort oppsigelsestid, lavt depositum etc.) Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne si at jeg overdriver.. Men det er blitt helt sinnsykt tilstander. Jeg forstår det virkelig ikke! Anonymkode: 5c12e...490 8
Gjest TheCatLady Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det har de blitt. Det er ikke bare utleiemarkedet sin feil, for nå krever altså en uhorvelig stor andel av studentene å få male alle veggene de ønsker i alskens farger, de krever møbler i leieboliger hvor dette ikke var en del av kontrakten de signerte, de krever nye og bedre senger med splitter nye overmadrasser når de leier møblert, de krever å få ha husdyr og de krever å ha våpenskap boltet fast i gulvet, de krever å få satt inn badekar i stedet for dusj to måneder etter innflytting, de krever av vi skal vaske boligen deres hver uke eller minst hver måned, de krever halv husleie hvis de skrev kontrakt fra den 1ste i måneden, men ikke flyttet inn før den 10ende. De krever, de krever, de krever. Jeg kunne ha fortsatt, men dere skjønner poenget. Og dette er snakk om studentboliger som er svært rimelige i forhold til det private leiemarkedet med gunstige vilkår (kort oppsigelsestid, lavt depositum etc.) Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne si at jeg overdriver.. Men det er blitt helt sinnsykt tilstander. Jeg forstår det virkelig ikke! Anonymkode: 5c12e...490 Det er ikke mitt inntrykk, men nå ser vel du det daglig antar jeg. Nå henger ikke jeg særlig mye med de yngste studentene heller da. Men foreldre skjemmer vel bort barna i større grad nå og kanskje ikke forbereder dem på realitetene der ute i verden.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har jobbet i en av Norges største samskipnader i snart tjue år, og er det én ting som er klinkende klart, så er det at de siste 3-4 årene har studentene blir helt vanvittig kravstore til hva slags bolig de kan forvente for pengene sine. Det er ikke måte på faktisk, vi er alle litt i sjokk - spesielt dette året har det toppet seg. Kan det hende at du er en av disse TS? Kan det tenkes at dere har for høye forventninger til dere første bolig? Studenttilværelsen er midlertidig og det er også boligen. Husk på det. Vil du ikke heller betale Minde selv om dere må bo i litt lavere standard, når det betyr at dere kan oppleve LANGT mer med deres medstudenter? Alkohol er også ekstremt dyrt, og det blir det gjerne veldig mye av gjennom studieårene. På toppen av det, bør man også spare til egenkapital i tillegg, fordi boligmarkedet er tøft.. Anonymkode: 5c12e...490 Ts her. Hehe. Jeg er 30 år, ikke 18. Jeg forventer: ikke mugg, greit lydisolert og helst vindu. Har bodd i flere "studentboliger" opp gjennom tidene, og vet selvsagt at jeg ikke kan forvente et slott. Men når utleiere krever 12-14000 mnd for en 35 kvadrat leilighet; ja da må jeg ha lov til å synes det er mye uten at det er jeg som er kravstor. Anonymkode: 8d760...a75 4
AprilLudgate Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har jobbet i en av Norges største samskipnader i snart tjue år, og er det én ting som er klinkende klart, så er det at de siste 3-4 årene har studentene blir helt vanvittig kravstore til hva slags bolig de kan forvente for pengene sine. Det er ikke måte på faktisk, vi er alle litt i sjokk - spesielt dette året har det toppet seg. Kan det hende at du er en av disse TS? Kan det tenkes at dere har for høye forventninger til dere første bolig? Studenttilværelsen er midlertidig og det er også boligen. Husk på det. Vil du ikke heller betale Minde selv om dere må bo i litt lavere standard, når det betyr at dere kan oppleve LANGT mer med deres medstudenter? Alkohol er også ekstremt dyrt, og det blir det gjerne veldig mye av gjennom studieårene. På toppen av det, bør man også spare til egenkapital i tillegg, fordi boligmarkedet er tøft.. Anonymkode: 5c12e...490 Har du sett på Finn i Oslo eller? 😅 At du jobber i samskipnaden har da ingen relevans til leiemarkedet. 1
AprilLudgate Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Hehe. Jeg er 30 år, ikke 18. Jeg forventer: ikke mugg, greit lydisolert og helst vindu. Har bodd i flere "studentboliger" opp gjennom tidene, og vet selvsagt at jeg ikke kan forvente et slott. Men når utleiere krever 12-14000 mnd for en 35 kvadrat leilighet; ja da må jeg ha lov til å synes det er mye uten at det er jeg som er kravstor. Anonymkode: 8d760...a75 Om du har kikket innenfor Ring 3 i Oslo er dette dessverre gjengs pris ja. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 Jeg betalte 11000+strøm for 29m2 min studietid i Oslo. Er i 30-årene og hadde råd til det. Med allergi plager og ME var det best for meg å bo alene. Muggfritt er et minimumskrav, samtidig som mange er kravstore ja. Men å sitte i koronatid på hver sitt 7m2 rom og zoome, i et kollektiv-virker ikke særlig bra. Vi må tenke litt på tiden vi har vært og er i også. Nb strømmen gikk hver gang jeg glemte meg og støvsugde samtidig som kaffetrakter eller annet var på. Slett ikke noe luksus. Luksusen var å slippe do kø ved hver diare🤭😬🥺🥴 Anonymkode: 843c3...6b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå