Gå til innhold

Kan familien gjøre en syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan oppveksten gjøre at en person blir psykisk syk? Foreldre?

Anonymkode: 9d3e3...7cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er jo allmennkunnskap at omsorgssvikt, vold og/eller overgrep kan gi psykiske lidelser??

• Liker 6
Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Ja. Det er jo allmennkunnskap at omsorgssvikt, vold og/eller overgrep kan gi psykiske lidelser??

Også om en får diagnoser annet enn posttraumatisk stress, angst og depresjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Man kan få personlighetsforstyrrelse, dissosiativ lidelse, tilknytningsforstyrrelse, tvangslidelse, autoimmune sykdommer, utmattelse, kroniske smerter, betennelsestilstander m.m. «Krenkede barn blir syke voksne» er det en bok som heter. Man kan bli både fysisk og psykisk syk av traumatisk oppvekst.

• Liker 4
Skrevet

Kan man da få utviklingsforstyrrelser sånn som autisme og Aspergers? Det er jo en feil form som utvikling om en har feil oppvekstvilkår.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan man da få utviklingsforstyrrelser sånn som autisme og Aspergers? Det er jo en feil form som utvikling om en har feil oppvekstvilkår.

Nei. 

Anonymkode: 1fd33...7c7

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 23.08):

Autisme er medfødt. Forstyrret utvikling eller skjevutvikling kan komme som resultat av omsorgssvikt i spedbarnsalder. Det kan noen ganger være vanskelig å skille autisme og tilknytningsskade/traume. Det kan gi mye like symptomer. Ettersom autisme er medfødt kan man ikke få autisme av traumer, men man kan få samme type symptomer, altså ikke en medfødt utviklingsforstyrrelse (autisme), men en påført utviklingsforstyrrelse (skjevutvikling) etter traumer.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan oppveksten gjøre at en person blir psykisk syk? Foreldre?

Absolutt!  Jeg sliter veldig i dag b.la pga ting i oppveksten og som har fortsatt etter at jeg ble voksen. Dvs, jeg har vel aldri blitt "anerkjent" av disse menneskene for å være voksen, da jeg ble (p)syk i ung alder, også somatisk. Jeg har f.eks ingen jobb slik voksne mennesker flest har, da jeg er ufør. I tillegg er det et "familiemedlem" som kom inn i familien mens jeg var ung voksen, og dette mennesket tråkket på meg hver eneste gang vi møttes og hver eneste sjanse han fikk, uten at familiemedlemmet som var min slekt steppa inn og sa "stopp" til vedkommende.  Hvis jeg forsøkte å gjøre motstand, hysjet familiemedlemmet (slekt) bare på meg, og jeg fikk alltid skylden hvis det var noe.  Jeg har ingen kontakt med noen av dem i dag. Veldig sårt i starten at jeg mistet kontakt med den nære slekta, men jeg ble aldri satt foran vedkommende, og det som i realiteten da ble sagt var at det var helt OK oppførsel å behandle meg som dritt.  På grunn av dette, sliter jeg i dag med b.la veldig dårlig selvtillit og selvbilde. Jeg er et veldig usikkert individ. Jeg har aldri fått noen som helst bekreftelse på at jeg er god nok som jeg er.  Nei, det er mange år med traumer som ligger til grunn, og mange ganger føler jeg meg som at jeg er totalt ødelagt og at det ikke er mulig å fikse det.  Alt pga en ræva oppvekst OG ræva start på voksenlivet. Maktbalansen mellom min mor og meg har vært så skjevt at det ikke er bra i det hele tatt. Ett blikk fra henne kunne sende meg rett tilbake til 4-årsalderen. Nei, like greit at vi ikke har kontakt i dag. 

Anonymkode: d9ffa...19c

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg grublet mye på, kan du tro..  min sønn har asperger og adhd.  Han kom til oss som fosterbarn da han var 5 måneder gammel og senere adoptert.

Skrevet

Diagnosen Aspergers ble ikke gitt før vedkommende var nesten 30 år.

Skrevet

Ikke innen autisme men mange andre psykiske lidelser har opphav i oppvekst, gjerne også med litt arv. Jeg har vokst opp med en mor som aldri viste følelser (kan huske en gang hun lo av noe) og en far som hadde ett voldsomt temperament og som drikker i skjul. I en alder av 45 var jeg fortsatt den han tok sinne ut over, etter det har vi ikke snakket. Jeg har en unnvikende pf som følge av dette.

Anonymkode: 35d0f...996

• Liker 1
Skrevet

Har dere noen kilder på dette?

Skrevet

Mange av spørsmålene under utredning av Aspergers blir stilt til foreldrene. Men når det er foreldrene som ikke er helt friske selv så blir vell svarene ikke helt riktige.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spør om kilder. Men det er ikke fordi jeg ikke tror på dere. Jeg vil bare lese om dette selv fordi jeg lurer sånn selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spør om kilder. Men det er ikke fordi jeg ikke tror på dere. Jeg vil bare lese om dette selv fordi jeg lurer sånn selv.

Du kan søke opp The adverse childhood experiences (ACE) study, som er en svært omfattende og anerkjent studie av sammenhengen mellom belastende barndomserfaringer og påfølgende konsekvenser for blant annet psykisk, fysisk og sosial helse.

Du lese en kort og lettfattelig gjennomgang av viktige funn i ACE-studien her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. 

Anonymkode: c1930...cbf

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei. Autisme er medfødt. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (14 timer siden):

Det har jeg grublet mye på, kan du tro..  min sønn har asperger og adhd.  Han kom til oss som fosterbarn da han var 5 måneder gammel og senere adoptert.

Nei. Autisme er medfødt. 

Skrevet

Autisme er medfødt, men jeg vedder på at en del barn kan bli feildiagnostisert med autisme pga omsorgssvikt. Jeg har også møtt barn som har fått diagnosen kognitiv svikt pga omsorgssvikt. Er trist 😕

Anonymkode: 17dbc...e8d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Autisme er medfødt, men jeg vedder på at en del barn kan bli feildiagnostisert med autisme pga omsorgssvikt. Jeg har også møtt barn som har fått diagnosen kognitiv svikt pga omsorgssvikt. Er trist 😕

Anonymkode: 17dbc...e8d

Man ser som oftest veldig tydelig forskjell mellom omsorgssvikt og autisme.

Anonymkode: 1fd33...7c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...