AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Med fysiske mener jeg: vekt, evt sykdommer, aktivitet ol. Hvordan var din fysiske og psykiske helse før du ble gravid? Hvordan var din fysiske og psykiske helse under graviditeten? Hvordan var din fysiske og psykiske helse etter fødsel/barseltiden? Bare lurer litt på sammenhengen. Opplever at noen går gjennom alt lett som en lek, mens andre er dødssliten og deprimert etter fødsel. Anonymkode: ab9f7...be4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Før graviditeten: Tipp topp både fysisk og psykisk. Normalvektig, gikk mye turer og ingen sykdommer. I graviditeten: Veldig kvalm i første trimester. Utmattet gjennom hele svangerskapet, men ellers fysisk sprek. Ingen bekkenløsningssmerter etc og jeg kunne fint knyte skoene o.l helt frem til fødsel. Mye rare og skumle tanker rundt hva jeg hadde begitt meg ut på. Angret stadig vekk på graviditeten. Tolket alt mannen sa og gjorde/ikke gjorde i verste mening og gråt vel omtrent daglig pga det. Jeg var derimot helt meg selv rundt alle andre, men tydeligvis veldig hormonell rundt mannen min. I barseltiden: De første 1-2 ukene var tøffe psykisk, men etter det var psyken helt på plass og tilknytningen til babyen var veldig bra. Ingen hormonell oppførsel mot mannen lenger. Den fysiske helsen var derimot dårlig fordi babyen var krevende. Jeg gikk rakt tilbake til startvekt og hadde ingen problemer med å bevege meg som før graviditeten, men jeg slet veldig med energinivået. Anonymkode: 83acf...aef
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Har født tre barn. Vil si at jeg hadde ingen unormale forskjeller i fysisk eller psykisk helse. (Synes «alt» var koselig og «lett» og ammet alle over et år, sistemann hadde kolikk, men det gikk seg til det også) Hadde nok ikke fått tre barn om jeg ikke utelukket hadde hatt positive opplevelser knyttet til svangerskap/småbarnstiden. Anonymkode: 97e9f...fac
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 God helse både før og under svangerskapet. Svangerskapet var lekende lett, hadde ikke en eneste plage og jeg var veldig sprek. Fødselen derimot ble traumatisk, jeg fikk store skader og mistet mye blod som plaget meg lenge. Ammingen var et herk, fikk åpne kjøttsår på puppene og det var ubegripelig smertefullt og amme. Prøvde desperat å gi flaske, men baby godtok det ikke uansett hva vi gjorde (og ja, jeg prøvde virkelig! Kjøttsår altså). Det vedvarte i 4-5 mnd. Det gjorde også plagene mine nedentil. De varte vel litt lenger, men fra 4-5 mnd var det ikke daglige plager/hensyn å ta. Babyen sov ingenting (maks 1 time dag og natt), og mannen min var komplett udugelig som ikke bidro med noen ting (hverken praktisk ift plagene mine, ikke med soving, ingenting). Var alenemor i praksis, og veldig redusert fysisk. Mentalt var jeg skakkjørt og antageligvis deprimert. kom seg sakte men sikkert fra baby var 6 mnd. Men jeg skal aldri ha flere barn, aldri mer Anonymkode: bc8da...ac5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Helse før førstemann helt super. Helse etter fødsel. Fysisk mye vondt etter keisersnitt. Psykisk hadde vonde tanker i et par uker som gikk over av seg selv. Andre svangerskap avbrutt i uke 20. Tredje svangerskap. Mye fysiske plager i svangerskapet og psykisk tøft med mye angst for om det skulle gå som i andre svangerskap. Fødselsdepresjon og vonde tanker de tre første månedene. Så gikk det over av seg selv og positive tanker og nå er alt fint. Anonymkode: f9dc5...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 1: jeg var frisk, jobbet 100 %, men slet med noe angst som jeg klarte å kontrollere (hadde krevende lederstilling og var ung). Fødsel var et mareritt, fikk også fødselsdepresjon og brukte lang tid på å få morsfølelsen. 2: jeg var ekstremt syk og hadde også sterk panikkangst ute av kontroll (antagelig pga sykdommen som kom som et sjokk). Var nok også deprimert pga sykdommen som var veldig ille. Fødsel var en drøm og fikk en «rus» av baby og følte alt var supert.. men var fortsatt veldig syk. Ble gradvis bedre og bedre. 3. var frisk men ikke tilbake i jobb, ingen angst/depresjon Fødsel var et mareritt og selvom jeg ikke fikk fødselsdepresjon var tiden med tredjemann tøff. Anonymkode: 2132f...6b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå