Gå til innhold

Hva har stort volum med lite kalorier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å gå ned i vekt. Er vandt til å spise  få og store måltider. Nå skal jeg spise flere men mindre måltider.  Nå skriker magen min etter mat selv om jeg har fått mine kalorier for dagen. 

Vann døyver det litt, men om jeg drikker mye på kvelden så tisser jeg så mye på natt. Ugunstig når jeg skal sove, og det er kveldene magen maser mest. 

Så hva kan jeg kjøpe inn å spise som fyller magen og demper suger, men har lite kalorier?

Må ta det litt gradvis da jeg forsøker en varig endring.

Anonymkode: a3d28...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å spise to, store måltider om dagen? Da føler man ikke på at man ofrer så mye synes jeg.. 

Anonymkode: 3f3da...f2e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt potet. Jeg spiser masssse potet til middag. Til tross for høy glykemisk indeks er det faktisk veldig mettende.

Anonymkode: 2487a...998

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kokt potet. Jeg spiser masssse potet til middag. Til tross for høy glykemisk indeks er det faktisk veldig mettende.

Anonymkode: 2487a...998

Og om poteten blir kald før den spises synker GI.

Anonymkode: 46809...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker! Ovnsbakte eller pannestekte rødbeter, kålrot, gulrøtter og løk. 

Anonymkode: 60203...aeb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøver å gå ned i vekt. Er vandt til å spise  få og store måltider. Nå skal jeg spise flere men mindre måltider.  Nå skriker magen min etter mat selv om jeg har fått mine kalorier for dagen. 

Vann døyver det litt, men om jeg drikker mye på kvelden så tisser jeg så mye på natt. Ugunstig når jeg skal sove, og det er kveldene magen maser mest. 

Så hva kan jeg kjøpe inn å spise som fyller magen og demper suger, men har lite kalorier?

Må ta det litt gradvis da jeg forsøker en varig endring.

Proteinfluff, men litt styr å lage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å spise to, store måltider om dagen? Da føler man ikke på at man ofrer så mye synes jeg.. 

Anonymkode: 3f3da...f2e

Det er det jeg gjør nå. Men hår ikke ned i vekt. Det eneste son har hjulpet førver mindre måltider oftere. Da trigger jeg forbrenningen min. 

Men nå er det kveld og jeg er sulten/godtesyk og prøver å holde meg på den smale sti 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vandt til å spise  få og store måltider. Nå skal jeg spise flere men mindre måltider.

Hvorfor spiser du ofte og lite? Hvis det funker for deg, så for all del. Men det er en ganske unaturlig måte å spise og forholde seg til mat på. Det normale, altså det flere millioner års evolusjon har bygget oss for, er å spise når man er sulten og slutte når man er mett. I dag har mange veldig rare måter å spise på, som snacks uten at man er sulten, slutte før man er mett, spise til fastsatte tider osv. Det kan ta tid å venne seg av med det. Det som funket for meg var først og fremst periodisk faste, der jeg begynte med å droppe frokosten som jeg spiste ikke fordi jeg var sulten men fordi det er Dagens Viktigste Måltid (bare tull). Da ble jeg bedre kjent med sult- og metthetsfølelse og merket bedre når jeg faktisk trenger mat og når jeg spiser av andre grunner. Det andre var å begynne å spise ordentlig mat, dvs. å kutte ut sukker først og fremst. Hva du spiser styrer hvor mye du spiser.

Anonymkode: 4fc76...09c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle om du spiser mange små eller få og store måltider. Mange sier faktisk at sistnevnte er best for da får du en ‘fasteperioder’ mellom siste og første måltid.. jeg spiser for det meste få måltider, som er litt større, men allikevel litt mindre enn jeg spiste før (typ 1 porsjon middag ikke 2,5) og har allikevel gått ned 8-9 kg siden april uten at jeg føler at jeg sulter meg..

i starten var jeg veldig fysen på noe på kvelden, da fant jeg ut at en kopp te med 2 suketter og en dæsj melk døyvet sult/fysen følelsen veldig.

Men kan absolutt anbefale og bruke Lifesum appen et par mnd slavisk i starten for å få litt kontroll på hvor mye du egentlig putter i deg ☺️

Anonymkode: 9252e...d83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha masse salat og grønnsaker til måltidene. 

Rå gulrøtter (de de har nå med "gress" på er jo kjempegode!), brokkoli, kålrabi for å ha noe å tygge på på kvelden. 

Anonymkode: bd062...30a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Protein. Kjøtt av alle slag. Egg, fisk, ost, skyr, cottage cheese.

Anonymkode: 4fc76...09c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange av grønnsakene har stort volum og lite energi. I følge kostholdsrådene skal man fylle halve tallerken med grønt til hvert måltid, det er ikke så dumt.

Anonymkode: 368bc...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere. Jeg får raide grønnsakshylla i morgen. 

Jo mer jeg tenker på mat jo mer sulten blir jeg. Må få endret livsstilen  min for helsa sin skyld (og trivselen) men å snu hodet er hardest. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage chiapudding, appelsin har også lite kalorier:)

Anonymkode: a0b7f...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannmelon og bær er supert som snacks på kvelden. Syns det demper søtsuget veldig. 

Anonymkode: 42c11...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis dessert, logisk nok ;)

Tines nye bringebærgele uten tilsatt sukker (fås ikke i alle butikker men Extra har den) har kun 1 kcal på 500g og den smaker akkurat som vanlig gele. En halv pakke av den + 1 dl vaniljesaus uten tilsatt sukker gir en kalorimengde på under 100kcal på en hel dessertporsjon. Evt. under 200kcal om du spiser hele pakka + 2dl vanlijesaus, men det er da en diger porsjon. Metter bra for meg i hvert fall. 

Anonymkode: fbe7f...2e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det med mye grønnsaker. Spiser som regel 800 g om dagen. Har med stangselleri, tomat og agurk f.eks. på jobb, og spiser mye grønnsaker (alt mulig, varierer mye) til middag. Men jeg passer også på å ha nok kalorier igjen til kvelden, siden jeg sover dårlig om jeg ikke er mett. Så spiser gjerne en skyr da og litt veldig grovt brød (baker selv) f.eks. 

Anonymkode: ed7b8...68c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...