AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 >Ungen fikk brått helt ute av det blå eksem i sommer. Det er merkelig nok på rompeballene og, litt mer vanlig, bak knehasene og oppå føttene. Vi bruker Aderma etter anbefaling fra apoteket. Vært hos lege og fått canederm og reseptsalve (kortison av noe slag). Hva er veien videre? Må man endre på kostholdet, går det over av seg selv, eller hva skjer nå? Sleit noe veldig med dette som barn selv. Håper ungen slipper så ille tilfelle, ass. Anonymkode: 20cbf...0b1
Odine Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Fortsette med smøreregime ? 😊 fungerer det ikke? Hvor gammelt er barnet?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Jeg brukte pattesalve på mine barn, og det var det eneste som funka. Anonymkode: 42d12...374
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg brukte pattesalve på mine barn, og det var det eneste som funka. Anonymkode: 42d12...374 Hva er pattesalve? Spenol? Anonymkode: 20cbf...0b1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, Odine said: Fortsette med smøreregime ? 😊 fungerer det ikke? Hvor gammelt er barnet? 2,5 år. Ikke fungert så bra ennå. Anonymkode: 20cbf...0b1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Hver gang sønnen min skulle bade hadde vi godt med olje i vannet. Vi smurte hver morgen og kveld (fikk canoderm på resept, men synes aderma funket bedre.) Kortison på eksemet når han hadde utbrudd. Mildison og en til jeg ikke husker navnet på. Anonymkode: b07c2...a80
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Prøv olivenolje. Anonymkode: fa045...5ef
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er pattesalve? Spenol? Anonymkode: 20cbf...0b1 Nei, ikke i det hele tatt. Agrysan Pattesalve 100 ml | Felleskjøpet.no (felleskjopet.no) Fås på enkelte Europris, Jernia og mener jeg også har sett det på andre jernvarehandler, og så Felleskjøpet. De fås også i 500 ml, så er du godt rusta med krem om det skulle funke og du vil fortsette med den. Veldig drøy i bruk. Anonymkode: 42d12...374 1
ablaze Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 Atopisk eksen (også kalt barneeksem) er noe mange vokser av seg, mens noen ikke gjør. Eksemen kan komme og gå med stoffskiftet, så en kan godt merke endringer hvert 7 år. Jeg har hatt det alltid og kan ikke si annet enn at det er gode og dårlige perioder. Kortison hjelper, men fjerner ikke problemet i mitt eksempel (41 år). Lysbehandling på sykehuset hjalp meg veldig, men det skal være skikkelig stygt for å få det. Solarium kan hjelpe, men det kan igjen gi andre skader, samt hvite felt på skadet/rammet hud. Du får bare krysse fingrene for at det går over 😕
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 Gå til legen og få henvisning til hudlege og også få tatt allergitester hvis ikke dere alt har gjort det. Av apotekvarer må dere kanskje prøve forskjellig. Har to med atopisk eksem. De ble utredet for allergi, noe begge hadde, men for forskjellige ting. De brukte periodevis like preparater for eksemet, men de brukte hver sin fuktighetskrem fordi huden responderte forskjellig. Lipikar var veldig bra på en, Apobase og Inithyol på en. I perioder med åpne sår brukte en bad med Kaliumpermanganat. Begge reagerer på Lanolin som ofte finnes i fuktighetskremer. Anonymkode: 8c1c6...eb5
Chord Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 Jeg har også fremdeles eksem i en alder av 35. For min del var det altavgjørende å ta allergitest (spesielt hudallergi) slik at jeg kunne holde meg unna det jeg reagerte på - for min del hovedsaklig husdyr og et middel i kosmetikk. Jeg bruker Elocon etter årevis med prøving og feiling av kremer. Men aller mest er det viktig å tenke temperatur, for varmt og klamt er oppskrift på kløe, samme er enkelte tekstiler/stoffer mot huden. Finn ut hva som er kløutløsende aller først, det er mitt tips. 1
LilleMy1989 Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Bruker dere parfymert vaskemiddel/tøymyker? Isåfall er det lurt å prøve neutral eller blenda sensitive. Smør med Canoderm 2× daglig, kortison på aktivt utslett 10min før canoderm. Unngå ull og andre harde materialer i klær. Bambus eller bomull er bra. Det finnes en facebookgruppe; "Barn med atopisk eksem i Norge" 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, LilleMy1989 said: Bruker dere parfymert vaskemiddel/tøymyker? Isåfall er det lurt å prøve neutral eller blenda sensitive. Smør med Canoderm 2× daglig, kortison på aktivt utslett 10min før canoderm. Unngå ull og andre harde materialer i klær. Bambus eller bomull er bra. Det finnes en facebookgruppe; "Barn med atopisk eksem i Norge" Eksemet har faktisk kommet etter jeg bytta til et billig-vaskemerke. Har ellers alltid brukt Neutral. Anonymkode: 20cbf...0b1
LilleMy1989 Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eksemet har faktisk kommet etter jeg bytta til et billig-vaskemerke. Har ellers alltid brukt Neutral. Anonymkode: 20cbf...0b1 Atopisk hud er ofte mer følsom og kan reagere på vaskemiddel, parfyme, lapper i klær osv. Ville prøvd å bytte tilbake 😊 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Har atopisk eksem og psoriasis, samt kontaktallergi (dette trigger utbrudd, som igjen trigger psoriasis. Det er et HELVETE). Jeg bruker canoderm daglig, vasker kroppen med dusjgele eller olje, helst fra Roche Posay (aldri såpe), bruker ikke hudprodukter med fargestoffer eller parfyme (allergien). Neutral deo, og vaskemidler. Dette holder alt i sjakk. Bruker elocon og dermovat ved utbrudd. Men etter strålebehandling har jeg ikke hatt så hissige utbrudd. Er over 40, så har prøvd mye. Canoderm endret livet mitt, og elocon er min viktigste allierte. Anonymkode: 923ae...73b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har atopisk eksem og psoriasis, samt kontaktallergi (dette trigger utbrudd, som igjen trigger psoriasis. Det er et HELVETE). Jeg bruker canoderm daglig, vasker kroppen med dusjgele eller olje, helst fra Roche Posay (aldri såpe), bruker ikke hudprodukter med fargestoffer eller parfyme (allergien). Neutral deo, og vaskemidler. Dette holder alt i sjakk. Bruker elocon og dermovat ved utbrudd. Men etter strålebehandling har jeg ikke hatt så hissige utbrudd. Er over 40, så har prøvd mye. Canoderm endret livet mitt, og elocon er min viktigste allierte. Anonymkode: 923ae...73b Wow, du har virkelig vært hardt rammet. Tror du det har noe med kosthold å gjøre? Anonymkode: 20cbf...0b1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Wow, du har virkelig vært hardt rammet. Tror du det har noe med kosthold å gjøre? Anonymkode: 20cbf...0b1 Jeg har faktisk matallergi, og kryssallergi i tillegg. Men tror ikke det. Jeg har psoriasis artritt også, og skal unngå syrlig mat og sitrus grunnet leddene. Men jeg spiser svært sunt og næringsrikt, og lite prosessert (må det grunnet matallergi, må vite hva alle ingredienser er osv). Hos meg ble det verst i voksen alder. Jeg er også nøye med hva jeg har på av klær. Unngår alt av syntetisk, huden må få luft. Anonymkode: 923ae...73b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har atopisk eksem og psoriasis, samt kontaktallergi (dette trigger utbrudd, som igjen trigger psoriasis. Det er et HELVETE). Jeg bruker canoderm daglig, vasker kroppen med dusjgele eller olje, helst fra Roche Posay (aldri såpe), bruker ikke hudprodukter med fargestoffer eller parfyme (allergien). Neutral deo, og vaskemidler. Dette holder alt i sjakk. Bruker elocon og dermovat ved utbrudd. Men etter strålebehandling har jeg ikke hatt så hissige utbrudd. Er over 40, så har prøvd mye. Canoderm endret livet mitt, og elocon er min viktigste allierte. Anonymkode: 923ae...73b Ok, så merker du noe til at man får tynnere hud eller hva det er man sier om å bruke kremer/salver som elocon, eller er du bare nødt til å bruke det kanskje? Har kosthold noe å si? Anonymkode: 20cbf...0b1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, ikke i det hele tatt. Agrysan Pattesalve 100 ml | Felleskjøpet.no (felleskjopet.no) Fås på enkelte Europris, Jernia og mener jeg også har sett det på andre jernvarehandler, og så Felleskjøpet. De fås også i 500 ml, så er du godt rusta med krem om det skulle funke og du vil fortsette med den. Veldig drøy i bruk. Anonymkode: 42d12...374 takk for tips! Anonymkode: 20cbf...0b1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, så merker du noe til at man får tynnere hud eller hva det er man sier om å bruke kremer/salver som elocon, eller er du bare nødt til å bruke det kanskje? Har kosthold noe å si? Anonymkode: 20cbf...0b1 Ja, det skal ikke brukes over lengre perioder. Har fått hull enkelte steder, spesielt albuene har vært preget av åpne og dype sår. Men det er hovedsakelig dermovat og daivobet jeg har blitt slik av. Dersom elocon ikke funker i løpet av en uke ringer jeg hudlegen for råd. Anonymkode: 923ae...73b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå