Gå til innhold

Hvilken utdanning har du, og hva jobber du med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jobben din innenfor utdanningsfeltet ditt? Eller jobber du med noe helt annet enn det du er utdannet som? 

Anonymkode: c36fd...c8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utdannet adjunkt og jobber nå som veileder i en arbeidsinkluderingsbedrift. Jeg har flere år bak meg i skolen før jeg skiftet beite.

Anonymkode: c6259...2c1

Skrevet

Jobber som kontaktlærer. Er lektor med tilleggsutdanning (opprykk).

Ja, jobber innenfor feltet jeg er utdannet som. Har flere utdanninger som både kan relateres til hverandre og sees hver for seg. Har både lærerutdanning (bachelor) og annen utdanning innen språk (filologi/lingvistikk, bachelor og master), informatikk (snart ferdig med master), IT, matematikk, økonomi og annen utdanning innen humaniora.

Skrevet

Utdannet barnehagelærer, (jobbet som det i mange år), og jobber som miljøterapeut nå 👍

Anonymkode: 5e0c1...816

Skrevet

Helsefagarbeider, jobber boliger i for personer med psykisk funksjonsnedsettelse.

Anonymkode: 692d7...e56

Skrevet

Jeg jobber som byggesaksbehandler. Jeg har også kompetanse til å jobbe som arealplanlegger. Jeg har en samfunnsvitenskapelig bachelor med master i Fysisk Planlegging. Jobben er relevant i forhold til utdannelsen. 

Anonymkode: aff62...747

Skrevet

Forsker, mastergrad i fysikk og doktorgrad i teknisk kybernetikk.

Anonymkode: 60fb5...6e8

Skrevet

Helsesykepleier på skole

Anonymkode: 05101...3f1

• Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Jobber som kontaktlærer. Er lektor med tilleggsutdanning (opprykk).

Ja, jobber innenfor feltet jeg er utdannet som. Har flere utdanninger som både kan relateres til hverandre og sees hver for seg. Har både lærerutdanning (bachelor) og annen utdanning innen språk (filologi/lingvistikk, bachelor og master), informatikk (snart ferdig med master), IT, matematikk, økonomi og annen utdanning innen humaniora.

Jeg vurderer lektorutdanningen til neste år. Kan man få lektortittel uten å ha gått 5årig løp? 

Eller er det en av de andre masterne du har som gjør at du har lektor med opprykk? :)

Anonymkode: 4008f...7db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vurderer lektorutdanningen til neste år. Kan man få lektortittel uten å ha gått 5årig løp? 

Eller er det en av de andre masterne du har som gjør at du har lektor med opprykk? :)

Man må ha mastergrad for å bli lektor. Det er mastergraden (i språk) jeg har i tillegg til lærerutdanningen som gjør at jeg får lektortittel. :) 

Man må altså ha gått femåring løp, men du kan si at jeg har gått 4-åring lærerutdanning (bachelor) + 3-årig bachelor + 2 årig mastergrad. Tillegget får jeg fordi jeg har minst 60 stp utover dette. :) 

• Liker 3
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Man må ha mastergrad for å bli lektor. Det er mastergraden (i språk) jeg har i tillegg til lærerutdanningen som gjør at jeg får lektortittel. :) 

Man må altså ha gått femåring løp, men du kan si at jeg har gått 4-åring lærerutdanning (bachelor) + 3-årig bachelor + 2 årig mastergrad. Tillegget får jeg fordi jeg har minst 60 stp utover dette. :) 

Tusen takk for svar! :)

Mener jeg leste en plass at man får lektor med 5årig løp, og at opprykk er maks 1 år, og da 60 stp, men at disse poengene ikke kan tas feks på 2 år ( da fikk man ikke opprykk (?) ). 

Forhåpentligvis kan jeg bare gå rett på lektorløpet da, ble bare litt nysgjerrig på om man kunne få lektortittel på en annen måte. :)

Igjen, takk for svar! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar! :)

Mener jeg leste en plass at man får lektor med 5årig løp, og at opprykk er maks 1 år, og da 60 stp, men at disse poengene ikke kan tas feks på 2 år ( da fikk man ikke opprykk (?) ). 

Forhåpentligvis kan jeg bare gå rett på lektorløpet da, ble bare litt nysgjerrig på om man kunne få lektortittel på en annen måte. :)

Igjen, takk for svar! :)

Ja, 5-åring løp er det veldig vanlig at mange velger å ta, altså en helt vanlig mastergrad. Hadde jeg tatt PPU i tillegg hadde jeg blitt lektor da også, men jeg hadde hatt snevrere fagfelt. Jeg gjorde en omvei sånn sett, men det er fordi jeg helst vil jobbe i småskolen (og da er det kjekt å ha lærerutdanningen i tillegg). Det sagt, lærerutdanningen nå for tiden er jo 5-åring og ikke 4-åring slik den var da jeg tok lærerutdanning, og dermed blir jo alle lærerstudenter i dag lektorer og ikke "bare" adjunkter. :) 

Jeg må innrømme at jeg ikke vet ift dette med hvor raskt du må ta poengene, jeg har årsstudium (+ mye annen utdanning) som gjør at jeg får tillegget utover mine 9 år, dvs over 10 års utdanning. Det finnes helt klart enklere måter å gjøre det på. :) 

• Liker 1
Skrevet

Har master i konservering, jobber som konservator ved et museum (har spesialisert meg på maling/kunst).

Anonymkode: 7ce5b...4ea

• Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (25 minutter siden):

Ja, 5-åring løp er det veldig vanlig at mange velger å ta, altså en helt vanlig mastergrad. Hadde jeg tatt PPU i tillegg hadde jeg blitt lektor da også, men jeg hadde hatt snevrere fagfelt. Jeg gjorde en omvei sånn sett, men det er fordi jeg helst vil jobbe i småskolen (og da er det kjekt å ha lærerutdanningen i tillegg). Det sagt, lærerutdanningen nå for tiden er jo 5-åring og ikke 4-åring slik den var da jeg tok lærerutdanning, og dermed blir jo alle lærerstudenter i dag lektorer og ikke "bare" adjunkter. :) 

Jeg må innrømme at jeg ikke vet ift dette med hvor raskt du må ta poengene, jeg har årsstudium (+ mye annen utdanning) som gjør at jeg får tillegget utover mine 9 år, dvs over 10 års utdanning. Det finnes helt klart enklere måter å gjøre det på. :) 

Takk for masse nyttig info! :) Nå skal ikke jeg spore av tråden mer med flere spørsmål, men igjen, takk for at du tok deg tiden til å svare! :)

Skrevet

Studert Interaksjonsdesign, jobber som UX designer

Anonymkode: 8af88...f01

Skrevet

Har egentlig tre utdanninger, fagbrev som elektriker, lærer og ingeniør. Jobber som elektroingeniør, så det er relatert til deler av utdanningen min 😅

Anonymkode: 7bc60...0df

Skrevet

Journalist, populærvitenskapelig forskningsformidler

Anonymkode: 6a7f3...472

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Studert Interaksjonsdesign, jobber som UX designer

Anonymkode: 8af88...f01

Samme her!

Anonymkode: 0c3c8...f51

Skrevet

Har ingen utdanning, kun et kort sekretær kurs. Etter mange år som sekretær på sykehus er jeg nå IT konsulent,  brukerstøtte i helseforetak 

Anonymkode: 3badf...e3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er utdannet adjunkt og jobber nå som veileder i en arbeidsinkluderingsbedrift. Jeg har flere år bak meg i skolen før jeg skiftet beite.

Anonymkode: c6259...2c1

Alltid lurt på hva adjunkt er ?

Anonymkode: 35c06...b35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...