Gå til innhold

Samvær og turnus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks og jeg har 3 små barn sammen og nettopp gått fra hverandre. Jeg jobber dagtid og han jobber turnus med arbeid hver 3. helg. 
Jeg har 70% , og han 30% samvær. 

Frem til nå har det jo vært sommerferie, så det har egentlig ikke vært noe form for avtale på faste dager / netter der han skal ha de, og hørt litt på hva barna ønsker . Nå er skole og barnehage i gang og vi må få til en avtale fremover. Siden han jobber hver 3 helg , må dette passes inn.  Det forstår jeg jo. 

MEN!

Når jeg har sagt til han at av og til må han faktisk ha de to helger på rad for å få ting til å gå opp. Han skal jo ha de 9 netter. Men han mener at når han har frihelg fra jobben , bør han også ha 1 helg fri helt for seg selv. Er dette en luksus småbarnsforeldre kan ha tenker jeg da? Sa ønsker han heller å ha de foreks onsdag til fredag. Fordi da har han hverdagsfri. Samværet blir jo veldig redusert da eller?

Han har også en del planer i høst, som inneholder alkohol og festing , også med sine foreldre (som er hans eneste barnevakt) , og vil dermed sette opp en plan ut i fra disse planene. 
jeg har jo fri hver helg, og egentlig ingen direkte planer enda… 

Han ser jo barna sine lite i utgangspunktet , men skal liksom ha det etter sin egen pipe. 
hvordan går jeg frem her .. ?  

Anonymkode: 25e39...585

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke hatt mekling? Trodd alle som gikk fra hverandre med barn måtte ha mekling?

det er hvertfall utenforstående som hjelper dere gjennom situasjonen, de er der for at barna skal ha det best mulig. Regner med de kan komme med tips og råd, og eventuelt sette opp en plan sammen med dere. Da blir det lettere å forholde seg til planen også.

Han kan ikke bestemme samvær ut i fra sine egne premisser, det skal gå begge veier så dere må begge gi og ta litt. 
Det er riktig at dette er et regnskap som må gå opp, som vil si at han mest sannsynlig må kunne ta de 2 helger på rad, eventuelt torsdag-lørdags ettermiddag så får dere begge to litt smaken av helg.

Ikke godta alt fra hans side, for han godtar ikke alt fra din side heller. Dette skal være til det beste for barna, og ikke deg eller far. 

Anonymkode: 6e69f...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere ikke hatt mekling? Trodd alle som gikk fra hverandre med barn måtte ha mekling?

det er hvertfall utenforstående som hjelper dere gjennom situasjonen, de er der for at barna skal ha det best mulig. Regner med de kan komme med tips og råd, og eventuelt sette opp en plan sammen med dere. Da blir det lettere å forholde seg til planen også.

Han kan ikke bestemme samvær ut i fra sine egne premisser, det skal gå begge veier så dere må begge gi og ta litt. 
Det er riktig at dette er et regnskap som må gå opp, som vil si at han mest sannsynlig må kunne ta de 2 helger på rad, eventuelt torsdag-lørdags ettermiddag så får dere begge to litt smaken av helg.

Ikke godta alt fra hans side, for han godtar ikke alt fra din side heller. Dette skal være til det beste for barna, og ikke deg eller far. 

Anonymkode: 6e69f...7c6

Det er riktig på en måte. Alle som har barn under 16 år og går ifra hverandre må til mekling dersom de ønsker ytelser fra nav. Sånn som utvidet barnetrygd og overgangsstønad.

Anbefaler deg å bestille time på fvk så kan dere bli rådført samtidig som dere finner ut av en avtale sammen.

Anonymkode: 841cf...b2d

Skrevet

Vi har hatt meklingstime ja, men mekleren sa at vi måtte hjem å lage en avtale . Det ville ikke hun blande seg inn i  🤷🏼.  Det har jo fungert nå så lenge det har vært ferie. Jeg kan nok klare å stå mer hardt i det altså , men tenker også på en annen side at dersom han likevel skal ha barnevakt pga drikking , så kan de ha det mer stabilt hos meg 🙈🙈🙈………… ja jeg vet det er han som bestemmer når han har de. Jeg har aldri forsøkt å legge meg opp i hans samvær altså, men ser jo at det liksom ikke passer så godt alltid 🤦🏻‍♀️ 

Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke ønsker ons-fredag i stedet? 

Vi som fortsatt holder sammen har nesten ikke barnefri en eneste helg vi😅 

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke sette opp en rullering ut fra en treukerssyklus der han har hver tredje helg? Skjønner ikke helt hvorfor han skal ha to på rad når du totalt sett skal ha 70%?

Anonymkode: 1c9f2...dfc

• Liker 1
Skrevet
Tone83 skrev (7 minutter siden):

I utgangspunktet fordi barna er jo i barnehagen / skole disse dagene og trenger jo pappaen en helg også. Det å ta det med ro på morningen, finne på noe gøy , reise på hytta osv? Når barna er hjemme 1530 , er det ikke lenge til kveldsrutine, så da er jo snakk om timer istedenfor døgn. 

småbarnsforeldre har jo minimalt med fri, og det er jo JEG klar på. For min del , kan jeg egentlig ha de hele tiden. Men hva hadde de sagt som tenåringer da… «mamma sin feil at vi aldri var hos pappa». 

Skrevet
Tone83 skrev (13 minutter siden):

Men dere kan ta dere en løpetur eller en tur ut med venner innimellom, for dere er jo to om å ha de.
Dere er også to om vekking, legging, henting, levering, mat osv.
Med mindre den ene forelderen er ubrukelig da vel og merke.
De som er alene med barn, de må ta alt selv, hele tiden, utenom når barnet er hos sin andre forelder.
Vil påstå at det er bittelitt mer slitsomt å ha alt alene hver dag, enn å være to som deler på det.
Dermed trenger ofte single foreldre litt alenetid og en helg fri innimellom.
Både single foreldre og parforeldre kan bruke barnevakter, så det er heller ikke noe argument.

Til TS.
På 2 mnd har din eks 6 av 8 helger fri. Dermed bør det være 3 helger på 2 mnd han har barna om man skal ha like mange frihelger som deg. Så ja, da blir det noen helger som er dobbelt etter hverandre.
Men, du kan jo si at han kan ha slik avtale som de fleste andre har, annenhver helg og 1 dag i uken, så kan dere evt bytte ene helgen siden han vil treffe på en jobbehelg. Da ender han opp med en mindre frihelg, så du kan jo legge fram ditt forslag om 3 helger på 2 mnd slik at dere får likt, for å være snill.
Hos oss er det også skjev turnus, så vi har laget en plan som følger oss.
Vi lager en plan for hvert halvår og så må vi begge planlegge utifra planen. 
Er det noe spesielt så bytter vi helger, men da skal det passe for motparten. 
Men vi lever etter den at vi prøver å være snille med hverandre og hjelpe hverandre, for det er barnet som er den viktigste.

Evt kan du skrive ned reelt samvær og sende inn papirer på nytt til Nav om han ikke har sin del med samvær, så kan de regne ut reelt bidrag..

Anonymkode: 1e0fc...1c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

(…..)
Men vi lever etter den at vi prøver å være snille med hverandre og hjelpe hverandre, for det er barnet som er den viktigste.

Anonymkode: 1e0fc...1c9

Men jeg er jo snill. Men når hans forslag gjør at det blir litt quick fix , så er det jo ikke til barnets beste, men for å fylle opp disse 9 døgnene han skal ha de. Foreks at han ikke kan ha de i helgene, fordi han ønsker fri. Eller har planlagt fest osv. Da går jo ikke barnet først lenger . Eller ?

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å krangle gjennom dette bare for å få det "riktig", også ender ungene opp med barnevakt allikevel....

Hadde ikke giddet å "prakke på" ungene til en far som så tydelig ikke var interessert.... Da får han ha dem tilsvarende hverdager da, annenhver gang, og heller levere litt senere og hente litt tidligere...

Sier ikke at du tenker feil, TS - men å være barn hos noen som helst ikke vil at du skal være der når du er der, det unner jeg ingen barn....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min eks og jeg har 3 små barn sammen og nettopp gått fra hverandre. Jeg jobber dagtid og han jobber turnus med arbeid hver 3. helg. 
Jeg har 70% , og han 30% samvær. 

Frem til nå har det jo vært sommerferie, så det har egentlig ikke vært noe form for avtale på faste dager / netter der han skal ha de, og hørt litt på hva barna ønsker . Nå er skole og barnehage i gang og vi må få til en avtale fremover. Siden han jobber hver 3 helg , må dette passes inn.  Det forstår jeg jo. 

MEN!

Når jeg har sagt til han at av og til må han faktisk ha de to helger på rad for å få ting til å gå opp. Han skal jo ha de 9 netter. Men han mener at når han har frihelg fra jobben , bør han også ha 1 helg fri helt for seg selv. Er dette en luksus småbarnsforeldre kan ha tenker jeg da? Sa ønsker han heller å ha de foreks onsdag til fredag. Fordi da har han hverdagsfri. Samværet blir jo veldig redusert da eller?

Han har også en del planer i høst, som inneholder alkohol og festing , også med sine foreldre (som er hans eneste barnevakt) , og vil dermed sette opp en plan ut i fra disse planene. 
jeg har jo fri hver helg, og egentlig ingen direkte planer enda… 

Han ser jo barna sine lite i utgangspunktet , men skal liksom ha det etter sin egen pipe. 
hvordan går jeg frem her .. ?  

Kanskje sette opp en fast avtale. Stakkars barn som ikke vet jvor de skal være til enhver tid..

Anonymkode: 3f6c8...dfe

Skrevet

Jeg kjenner ingen "lykkelige samlivsbrudd" der de har en helt rigid samværsavtale. 

I dagens arbeidsliv og sosiale liv har man jo en del planer. Det er både til barnas og alles beste og med det sette opp en samværsplan som tar hensyn til det. Heller det enn å stadig måtte bruke andre som barnevakt. Eller måtte be den andre om en tjeneste hele tiden. 

Dere får ikke til en plan som sikrer 70-30 et halvår i slengen? Der også dine behov tas hensyn til? 

Anonymkode: 99c8e...dd9

Skrevet

Helt enig med deg i at pappaen også må ha de en helg! For barnas del kan han jo ikke bare ha samvær hverdager hvor de nesten ikke sees… jeg hadde vært rasende (inni meg) om vi hadde skilt lag og mannen min ville prioritere festing foran barna.

Men jeg hadde ikke vært interessert i at egne barn skulle vært kasteball hos barnevakter heller… hadde insistert på at pappaen hadde tatt de en helg i måneden som et minimum. Da får han bare legge planer til side, tenk om du skulle kjørt samme egoløp? 

Nekter han hadde jeg sørget for å få det skriftlig at drikking og festing kommer foran barna, kan være greit å ha.

Anonymkode: be20f...6bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig med deg i at pappaen også må ha de en helg! For barnas del kan han jo ikke bare ha samvær hverdager hvor de nesten ikke sees… jeg hadde vært rasende (inni meg) om vi hadde skilt lag og mannen min ville prioritere festing foran barna.

Men jeg hadde ikke vært interessert i at egne barn skulle vært kasteball hos barnevakter heller… hadde insistert på at pappaen hadde tatt de en helg i måneden som et minimum. Da får han bare legge planer til side, tenk om du skulle kjørt samme egoløp? 

Nekter han hadde jeg sørget for å få det skriftlig at drikking og festing kommer foran barna, kan være greit å ha.

Anonymkode: be20f...6bb

Ikke slik jeg forstod HI.

Han tar gjerne hver 3. helg. Men vil ikke ha 2 helger på rad og så en jobbhelg. TS mener han må ta to helger på rad innimellom for å få 70-30 til å gå opp. 

Jeg synes ikke hver 3. helg kombinert med hverdager er så dumt i en 70-30 ordning. 

• Liker 3
Skrevet

Sett fra barnas sted vil de jo få mer tid med foreldrene sine om han har 1/3 av helgene og resten av dagene på sin «hverdagsfri». I helgene vil de jo ha mamma/pappa tilgjengelig uavhengig av hvem de er hos (såfremt de ikke er hos far på hans jobbhelger og må ha barnevakt), mens om de er en del hos han i ukedager der han har fri vil de kanskje kunne ha kortere dager i bhg (eller helt fri?) deler av denne tiden? Så hvis man ser på hva som er barnas beste så er det kanskje den løsningen han skisserer. Selv om grunnen til at han ønsker denne fordelingen kanskje er litt mer egoistisk forankret i utgangspunktet… 

Det viktigste tenker jeg er å lage en plan som er tydelig og forutsigbar for barna og dere, for å minimere kildene til konflikt. Jeg tror det å gå med på 1/3 helg hos far og ellers hverdagssamvær kan være lurt her. Å ha rullerende samværsplaner kan nok funke for noen, men da tror jeg det forutsetter to foreldre som kommuniserer godt, har et problemfritt samarbeid og der BEGGE TO hele veien setter barnas beste først - og ikke minst at man begge to er fleksible og villige til å hjelpe hverandre underveis for å få dette til.

Anonymkode: 26893...808

Skrevet

Jeg og min x har 8 frihelger i året, begge jobber turnus. Resten av helgene er det barn og jobb

Anonymkode: 7f579...5c2

Skrevet

Dere må jo ha en fast ordning. Du kan ikke bare forvente at han skal ha barna når du vil. 

Anonymkode: 0627a...c33

Skrevet

Vi har 2-2-1-1-2-2-1-1 osv, det er pga min turnusjobb. Da har vi lagt plan for et år, med jobbhelgene mine som utgangspunkt, og en av fars helger havner alltid på min arbeidshelg. Da har også far fri en helg uten unger. 

Marker først alle arbeidshelgene til far i en kalender, og fordel utifra dem. Problem løst👍

Anonymkode: f97d6...d82

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke slik jeg forstod HI.

Han tar gjerne hver 3. helg. Men vil ikke ha 2 helger på rad og så en jobbhelg. TS mener han må ta to helger på rad innimellom for å få 70-30 til å gå opp. 

Jeg synes ikke hver 3. helg kombinert med hverdager er så dumt i en 70-30 ordning. 

Enig, å av erfaring så blir disse helge-pappane gjerne drevet av dårlig samvittighet for at de ikke er med barna så ofte så da er det unntakstilstand når de er der, ingen regler, ingen forventninger, full rulle hele helgen, så jeg tenker det er lurt at han også må være hverdags-pappa sånn at de får normal hverdag også. 

Anonymkode: e29c8...531

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...