spørsmål1223 Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 (endret) Hei! Liten backstory. Jeg har en mormor jeg er utrolig glad i og som betyr mye for meg. Hun er inngift i familien og hadde ikke barn med min morfar, men hun har vært i livet mitt siden alltid. Siden hun er inngift har hun alltid vært litt usikker på hva vi skal kalle henne, men vi har alltid sagt at hun er vår «bestemor» og at hun alltid vil være det. Dette usikkerheten gjør henne utrolig sårbar for kritikk eller tilbakemeldinger som hun kan oppfatte som hun blir frastøtt. For noen år siden falt min morfar bort og min mormor ble alene. De var sammen i nesten 50 år da han falt bort. I tiden før han døde var han mye syk som også resulterte i at min mormor ble syk, både fysisk og psykisk. Hun begynt blant annet å glemme litt og surrer en del med ansikter på bilder og andre ting, men husker godt stunder hun hadde med meg da jeg var yngre. Hun husker også samtaler vi har hatt, at jeg har besøkt henne, at min mor har besøkt henne og tidvis samtaler som hun har deltatt i. For noen måneder siden har min mormor begynt å ringe meg ekstremt mange ganger for dagen, hver dag. Vi ble i januar enig om å snakke på telefonen på søndager siden hun er ensom og sitter mye alene (hun får mye besøk av min tante og mor jeg ikke har kontakt med samt hennes søster. de besøker gjerne 2-3 ganger i uken). Siden jeg har en meget hektisk timeplan med jobb og studier, er det sjeldent jeg har mulighet til å besøke henne hver uke eller snakke i telefonen hver dag. Jeg er opptatt meste av dagen (jobber deltid 4-7 timer og studerer resten av tiden). Den siste måneden har antall telefonoppringninger eskalert. Hun kan begynne å ringe meg 09.30 og forsette utover dagen selv om hun får melding om at jeg ikke har mulighet til å snakke siden jeg enten jobber eller er på skolen. På det meste ligger det på 12 oppringninger i løpet av en dag. Dersom jeg svarer ringer hun igjen i løpet av en halvtime eller time etterpå. Får hun ikke svar ringer hun igjen etter en halvtime eller time. Sier jeg at jeg er på jobb kan hun ringe meg 20-40 minutter etter at jeg har sendt melding (hun svarer bekreftende på melding at hun har lest og sett meldingen). Det er meget slitsomt og forstyrrer meg stort i hverdagen. Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre eller si? Igjen, jeg er meget glad i min mormor, men det er litt vel mange telefoner i løpet av en dag. Endret 17. august 2021 av spørsmål1223 Skrev inn deltid på jobb 1
visp Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Dette må tyde på at seniliteten har tatt et kraftig hopp vil jeg tro. Er det noen som kanskje kan begynne prosessen med å få henne på et hjem? Tanten din eller noe? 12
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Ehh hun må jo få hjelp av sykepleiere hun er jo senil Anonymkode: b9612...d7a 3
spørsmål1223 Skrevet 17. august 2021 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2021 visp skrev (5 minutter siden): Dette må tyde på at seniliteten har tatt et kraftig hopp vil jeg tro. Er det noen som kanskje kan begynne prosessen med å få henne på et hjem? Tanten din eller noe? AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ehh hun må jo få hjelp av sykepleiere hun er jo senil Anonymkode: b9612...d7a Jeg har vært innpå tanken om at senilitet er i bildet, spesielt med tanke på hyppigheten og samtalene vi har. Angående senilitet, det kan til tider virke som at når vi har samtaler at hun kan «arrestere» seg selv i at hun ikke helt husker hva vi snakker om, men at hun forsøker å dekke over det. Spørsmålet er hvordan man skal gå frem. Jeg har vurdert å ringe min tante, men siden vi ikke har særlig kontakt er jeg litt usikker på hvordan jeg skal starte en ene eventuell samtale? 2
spørsmål1223 Skrevet 17. august 2021 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ehh hun må jo få hjelp av sykepleiere hun er jo senil Anonymkode: b9612...d7a Hun får forresten besøk av hjemmesykepleiere noen dager i uken. Glemte å kommentere det
visp Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 spørsmål1223 skrev (Akkurat nå): Jeg har vært innpå tanken om at senilitet er i bildet, spesielt med tanke på hyppigheten og samtalene vi har. Angående senilitet, det kan til tider virke som at når vi har samtaler at hun kan «arrestere» seg selv i at hun ikke helt husker hva vi snakker om, men at hun forsøker å dekke over det. Spørsmålet er hvordan man skal gå frem. Jeg har vurdert å ringe min tante, men siden vi ikke har særlig kontakt er jeg litt usikker på hvordan jeg skal starte en ene eventuell samtale? Senilitet kan arte seg forskjellig fra dag til dag og time til time. Det er veldig sikkert at hun ikke er klar over at hun ringer deg kontinuerlig. Om din tante er den eneste som kan gjøre noe med det ville jeg sendt en melding og sagt at du er veldig bekymret fordi hun ringer deg gjennom hele dagen og at du føler det ikke er normalt. Om hun er mer rundt henne så har hun nok sett at hun nå trenger hjelp og ikke kan bo hjemme lengre. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Dette høres veldig ut som min mormor når hennes demens ble synlig. Hun er redd og forvirret. Hun må til lege, som kan vurdere hvor langt det er kommet. På dette tidspunktet gjorde min mormor endel ting som potensielt var farlig, for eksempel satte hun kolben på kaffetrakteren på komfyren flere ganger. Den smeltet og tok fyr. Før hun flyttet på hjem fikk hun installert komfyrvakt, i tillegg ble hjemmehjelp og hjemmesykepleie økt kraftig når hun var på mellomstadiet mellom frisk og syk nok til å bo på hjem. Anonymkode: d245c...57e 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Du kan kanskje ta direkte kontakt med hjemmesykepleien og uttrykke din bekymring til de. Om du vet hvem hennes fastlege er kan du og sende en bekymringsmelding dit. Ingen av de kan diskutere hennes helsetilstand med deg, men den informasjonen du kommer med kan være nyttig for deres vurdering av hennes tilstand da hun i møte med de kan fremstå annerledes enn med deg. Jeg har selv en besteforelder som løy til fastlegen om egen helse og bagatelliserte problemer. Inngripen fra pårørende som nærmest fikk vedkommende tvangsinnlagt på sykehus bidro til at livet ble reddet. Anonymkode: a8062...e8e 1
MrsDoubtfire Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 (endret) spørsmål1223 skrev (10 timer siden): Jeg har vært innpå tanken om at senilitet er i bildet, spesielt med tanke på hyppigheten og samtalene vi har. Angående senilitet, det kan til tider virke som at når vi har samtaler at hun kan «arrestere» seg selv i at hun ikke helt husker hva vi snakker om, men at hun forsøker å dekke over det. Spørsmålet er hvordan man skal gå frem. Jeg har vurdert å ringe min tante, men siden vi ikke har særlig kontakt er jeg litt usikker på hvordan jeg skal starte en ene eventuell samtale? Min bestemor var ganske lik som din, ringte meg på det meste 25 ganger selv om jeg sa at jeg var på jobb osv. Sa også selv at hun glemte hva jeg hadde sagt og derfor måtte ringe igjen for å høre svaret . Endte med at min onkel slettet en del nummere for hun begynte å ringe til oss på natten også. Nå 1 år senere bor hun på ett bo og omsorgssenter og bruker sjeldent mobil da hun ikke husker at hun har en 😕 Hun hadde hjemmesykepleien først men falt så mye i trappa og glemte mer og mer og fikk så plass på ett sykehjem. Sier ikke at det nødvendigvis er det samme med din mormor men var bare litt likt .. Om hun begynner å bli senil så kontakt hjemmesykepleier å se hva slags hjelp hun kan få🙂 Endret 18. august 2021 av MrsDoubtfire 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #10 Skrevet 19. august 2021 Demens. Ta kontakt med hjemmesykepleien og fortell hvordan hun holder på. Anonymkode: 5580e...a9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå