Gå til innhold

Tilbehør til Nordlandsbunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nemlig to venninner som står på sitt. Den ene mener at det skal være blå strømper til mens den andre mener det skal være hvite sokke til. Noen som vet med 100 % sikkerhet hva som er riktig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestelisa
Skrevet

Har aldri hørt at det er regler for strømpene til Nordlandsbunaden :klø:

Jeg har altså ikke greie på dette, men vil tro det er forskjellige strømper til den grønne og den blå bunaden, hvis det finnes regler for det. Selv gjør jeg det enkelt, og er av vandalene som bruker tynnstrømpebukser (og til og med sminke) til bunaden ;)

Skrevet

Hvite eller sorte strømper er korrekt til nordlandsbunad.

Skrevet
Hvite eller sorte strømper er korrekt til nordlandsbunad.

Korrekt!! Har nordlandsbunad selv. Jeg bruker hvit strømpebukse. Ikke av de tynneste.

Har hørt at jenter skal bruke hvite mens kvinner skal bruke sorte. Eller om det var gifte og ugifte... usikker. Har ingenting med fargen på bunaden tror jeg.

Skrevet

Hvite eller sorte strømpebukser/strømper er riktig.

Skrevet

Hmm, dette ble jeg ikke klokerer av. Men så langt er begge deler tillatt. :smile:

Skrevet

Ja, begge deler er tillatt, så jeg tror du kan velge fritt - mulig det er én farge for gifte og én for ugifte, men det tviler jeg egentlig på. Jeg er iallfall ganske sikker på at fargen på bunaden ikke spiller noen rolle.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt noen regler på. :klø:

Har blå nordlandsbunad, bruker sort til.

Skrevet

Det er valgfritt med svarte eller kvite strømper til Nordlandsbunaden. Myten om at fargen på bunaden avhenger av om du er fra kyst eller innland er skapt i de siste tiårene. Dette har ingen ting med det de som komponerte bunaden på 1920-tallet avgjorde. En kan velge trygt grønn eller blå bunad etter det en selv ønsker seg.

(Bunad og Folkedraktsrådet)

Skrevet

Hvite strømper hvis du er ugift, sorte hvis du er gift.

Skrevet

Det er ganske vanblig for mange bunader at det er foskjell på gift og ugift, og jeg har hørt mange si dett også gjelder for nordlandsbunaden. Spør du "bunadspolitiet" sier de at du kan velge fritt, men "gammel trasjon" har ofte et skille på "piker" og "koner".

Skrevet

Husk å bruke bomullsstrømper da, ikke nylonstrømper!

Skrevet

Jeg bruker litt tykkere hvit strømpebukse til min grønne nordlandsbunad.

Ganske enkelt fordi jeg synes det er penest.

Men det er valgfritt hvite eller sorte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...