AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Noen som vet om det er normalt å bli sendt bort til et helt annet sted enn der man bor når man skal ut i praksis som sosionom når man har leilighet som må betales og hund i tillegg? Eller bryr ikke universitetet seg om dette? Er kjæresten min som nevnte dette. Jeg har ikke mulighet til å ta meg av hunden helt alene, han sa at det kan han ordne hvis det ble til det. Men det jeg lurer på er om det er normalt at man blir sendt langt bort eller kan man takke nei til det og bestemme selv hvor man vil i praksis? Anonymkode: b5c37...3ac
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Vi fikk sende inn ønsker om sted, etter det jeg har fått med har alle fått der de ville. Anonymkode: 8f87e...7b7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Du får nok ikke bestemme selv. Men jeg leste i dag en sak om en sosionomstudent som ville ha praksisplass et stykke fra universitetet, et par timers reise. Men det fikk hun ikke fordi universitetet ville at det skulle være nærmere (universitetet i bergen). Anonymkode: 57f28...2c8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 Her: https://www.nrk.no/vestland/fekk-nei-til-praksisplass-fordi-han-var-for-langt-unna-bergen-1.15600943 Anonymkode: 57f28...2c8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 Det er vel regler for praksis? Hvem som kan søke om særplassering, feks de som er aleneforsørger, går i behandling osv. Sjekket du ikke hvor skolen har praksissplasser før du startet? Anonymkode: 5770f...2fb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Aldri opplevd at noen sendes så langt at de ikke kan bo hjemme, men det kan kanskje forekomme ved høgskoler i mer rurale strøk. Anonymkode: 5d78d...3df
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 De i mitt kull som var aleneforsørgere ble prioritert til praksis på studiestedet. Jeg fikk praksisplass over 1000 mil unna. Fikk ekstra støtte fra universitetet til bopel på prsksisstedet Anonymkode: 456bf...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her: https://www.nrk.no/vestland/fekk-nei-til-praksisplass-fordi-han-var-for-langt-unna-bergen-1.15600943 Anonymkode: 57f28...2c8 Husk at skolen ikke kan uttale seg om akkurat den studenten. Var den plassen som studenten hadde funnet kvalitetssikret slik at praksisen blir god? Den skolen er veldig stor og de ulike campusene har avtaler om plasser i sine nærområder. Et raskt søk på den skolen, så er det lett å se at studenten ikke har lest om praksis på det aktuelle studiet. Anonymkode: 5770f...2fb 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 Det er universitetet i Stavanger han går på. Kjæresten min har nettopp begynt på første året som bachelor i sosionom og nevnte at det kan være han er nødt til å reise langt bort i praksis hvis han ikke får praksisplass her. Vi bor i leilighet sammen, som er hans leilighet og jeg betaler kun for strøm hver måned. Vi har også en hund(som han skaffet seg lenge før vi ble samen). Men jeg aner ikke hvordan disse reglene i praksis går ut på når man går på universitetet. Anonymkode: b5c37...3ac
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 Les på skolen sine nettsider. Din samboer kan jo spørre praksiskontoret på skolen om de primært bruker praksisplasser i nærområdet/Rogaland eller om det er i hele landet. Anonymkode: 5770f...2fb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er universitetet i Stavanger han går på. Kjæresten min har nettopp begynt på første året som bachelor i sosionom og nevnte at det kan være han er nødt til å reise langt bort i praksis hvis han ikke får praksisplass her. Vi bor i leilighet sammen, som er hans leilighet og jeg betaler kun for strøm hver måned. Vi har også en hund(som han skaffet seg lenge før vi ble samen). Men jeg aner ikke hvordan disse reglene i praksis går ut på når man går på universitetet. Anonymkode: b5c37...3ac Det heter ikke bachelor i sosionom, det heter bachelor i sosialt arbeid, med yrkestittel sosionom…. Dessuten er det opp til universitetet å avgjøre hvor praksis blir. Alle universiteter i Norge har «sine» geografiske områder der de har avtale om praksisplasser. Studentene kan komme med ønsker, men det er universitetet som bestemmer. Dette skal stå i fagplanen for studiet som man samtykker til når man takker ja til studieplass. Unntak gjøres som regel kun om det er tungtveiende grunner; som f.eks aleneomsorg for barn under 16 år, sykdom/behandling etc. Det skal særdeles tungtveiende grunner til. Anonymkode: 20a81...0a7 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Han får ikke særbehandling for å ha hund, hvis du ikke kan ta hånd om hunden må han få noen andre til å passe den. Ja, han kan bli sendt et stykke vekk i praksis, nekter han er det byebye studie. Anonymkode: 9a43b...b71 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 Man kan måtte ha praksis langt unna.. De tar hensyn til barn, men ikke hund. Første året måtte jeg bo borte i praksis, ntnu dekket 1000 kr i uka. Sisteåret fikk man velge seg praksis selv fra en liste, og da var de fleste plassene nærme studiestedet. Grunnen til at man ikke kan ha praksis veldig langt unna studiestedet er ofte fordi skolen ikke skal stjele praksisplasser fra andre universiteter Anonymkode: 863c3...240 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man kan måtte ha praksis langt unna.. De tar hensyn til barn, men ikke hund. Første året måtte jeg bo borte i praksis, ntnu dekket 1000 kr i uka. Sisteåret fikk man velge seg praksis selv fra en liste, og da var de fleste plassene nærme studiestedet. Grunnen til at man ikke kan ha praksis veldig langt unna studiestedet er ofte fordi skolen ikke skal stjele praksisplasser fra andre universiteter Anonymkode: 863c3...240 Hvor langt unna måtte du reise? Ts Anonymkode: b5c37...3ac
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor langt unna måtte du reise? Ts Anonymkode: b5c37...3ac Ca. 12 mil. Hadde ikke bil heller, og det gikk ikke noe særlig med kollektiv, så da måtte jeg bo borte. De som fikk lengst unna måtte reise ca. 4 timer Anonymkode: 863c3...240
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 Hos oss måtte vi fylle ut et skjema hvor vi måtte skrive om det var noen spesielle forhold som gjorde at vi måtte ha praksis på et bestemt sted (på grunn av feks familie) eller ikke kunne ta visse praksissteder (grunnet feks fysiske problemer). At man har hund driter de i. Vi fikk spørsmålet om vi kunne flytte, å de som sa ja fikk tilbud andre steder, mens de som sa nei ble i området, selv om noen måtte kjøre et godt stykke. Anonymkode: 655e8...07d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss måtte vi fylle ut et skjema hvor vi måtte skrive om det var noen spesielle forhold som gjorde at vi måtte ha praksis på et bestemt sted (på grunn av feks familie) eller ikke kunne ta visse praksissteder (grunnet feks fysiske problemer). At man har hund driter de i. Vi fikk spørsmålet om vi kunne flytte, å de som sa ja fikk tilbud andre steder, mens de som sa nei ble i området, selv om noen måtte kjøre et godt stykke. Anonymkode: 655e8...07d Er det normalt at jeg som samboer kan bli med og bo sammen i for eksempel en hybel når man er i praksis eller er ikke det lov? Jeg vet ikke hvordan dette systemet fungerer så lurer bare :) Ts Anonymkode: b5c37...3ac
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det normalt at jeg som samboer kan bli med og bo sammen i for eksempel en hybel når man er i praksis eller er ikke det lov? Jeg vet ikke hvordan dette systemet fungerer så lurer bare Ts Anonymkode: b5c37...3ac Så lenge han må finne seg en hybel der så står du jo fritt frem til å bli med, blir som å leie andre steder. Det er ikke skolen som organiserer boligene. Anonymkode: 655e8...07d 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 Utdannet sosionom her, fikk lov til og ønske oss praksisplasser og jeg fikk ønskene oppfylt hver gang. 1 års praksis ca 20 min fra hjemmet 3 års praksis ca 25 min fra hjemmet Det ordner seg! 💪 Anonymkode: 12ae6...205
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så lenge han må finne seg en hybel der så står du jo fritt frem til å bli med, blir som å leie andre steder. Det er ikke skolen som organiserer boligene. Anonymkode: 655e8...07d Okei, for han sa til meg at jeg ikke fikk lov til å bli med siden det er skolen som betaler hyblene osv. Anonymkode: b5c37...3ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå