Gå til innhold

Jeg har blitt invitert på fjell-telttur - hva må jeg ha med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt invitert med på en telttur på fjellet. Vi skal gå i 4 t, slå opp telt, overnatte 1 natt og tilbake neste dag.

Spørsmålet er hva jeg skal ha med? Har vært mye på fjelltur, men aldri vært med på overnatting i telt før... Må jo ha med meg mat og drikke for 24 t.

Føler meg helt grønn på dette da jeg alltid har sovet i hus der man har alt av mat og drikke og dusj og varme. 

Anonymkode: ba342...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fjellsko og tursko og god fjellsekk med god plass. Og en anorakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt humør og pågangsmot. Vissheten om at du en gang skal få sove i en seng igjen.

Anonymkode: 20770...cb9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt humør og pågangsmot. Vissheten om at du en gang skal få sove i en seng igjen.

Anonymkode: 20770...cb9

Hahaha, ja, jeg skal nok holde ut en natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sko og klær etter vær. Varm sovepose og underlag, flaske/kopp. Lett mat (f.eks Real Turmat), rett i koppen, sjokolade, powerbank.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TinaChristina skrev (2 minutter siden):

Gode sko og klær etter vær. Varm sovepose og underlag, flaske/kopp. Lett mat (f.eks Real Turmat), rett i koppen, sjokolade, powerbank.

Går det an å ta med matpakke? Skal jeg ta med meg flere matpakker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose, liggeunderlag, ulltøy, ekstra sokker, mat (tilpasset bål / primus), fyrstikker, myggspray, kaffe/te (om du drikker det), egnet skotøy, skalljakke/vindjakke

Anonymkode: 0489a...4d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går det an å ta med matpakke? Skal jeg ta med meg flere matpakker? 

Du må ha matpakke til kveldsmat, frokost og kanskje lunsj dagen etterpå. Og et middagsmåltid som kan varmes/lages på primus. Har de andre med stormkjøkken?

Ellers må du ha med en god sovepose og liggeunderlag. Gode varme klær da det fort blir kaldt på kvelden. Jeg sover gjerne i ullundertøy da jeg synes det er bedre å bli for varm enn å fryse. Hodelykt er fint å ha. Toalettsaker som tannbørste og tannkrem, deo, antibac og toalettpapir. Myggspray/netting kan være greit alt etter hvor dere skal. Varme gode sokker, og gjerne et par slippers/crocks til å ha på i leiren er digg. 
Ellers godt humør, gled deg! Det er deilig å krype ned i soveposen etter en dag i frisk luft 😄

Anonymkode: d09b7...8ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha med engangsgrill og svinekoteletter. I tillegg til salt og pepper. Pluss en sitron du kan spre rundt på kotelettene. 

Anonymkode: d4c77...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke førstehjelpsutstyr er nevnt her, det synes jeg kan være greit å ha med😉 Og gnagsårplaster! Solkrem, solbriller og caps. Det blir alltid kaldere enn man har tenkt, så ullullull. Og jeg blir alltid sultnere enn vanlig, så nok mat. Avhengig av hvilken mat du har med; fat, bestikk, smør/olje og salt. Kjedelig å spise real turmat med fingrene. Og noe å fyre opp bålet eller stormkjøkkenet med.

Anonymkode: 497e4...90e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du bør ha med engangsgrill og svinekoteletter. I tillegg til salt og pepper. Pluss en sitron du kan spre rundt på kotelettene. 

Anonymkode: d4c77...006

Koteletter på tur?? 

Jeg bruker primus og real turmat. Enkelt og greit :)

TS: ta med en bok, myggmiddel, truse, liten håndduk om det er varmt og mulig dere skal bade, badetøy om dere skal bade, hårbørste og et hårstrikk om du er dame, fiskestang, kniv og slukboks om du vil fiske, knekkebrød og smørepålegg som peanutsmør eller baconost f.eks, smørekniv (best med sånn turmatboks som har kopp,fjøl,gaffel/kniv) kopp om du ikke har sånn turmatboks, primus om de andre ikke har og gass til dette, sitteunderlag, liggunderlag, sovepose, ullundertøy, lette joggesko om du har plass (siden du går i fjellsko) og vanntett jakke.

Anonymkode: 0a82d...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mat er det kjekt å ha med brød/knekkebrød og pålegg som er hermetisk - makrell i tomat, leverpostei, tubeost.

Havregryn/ferdigposer med havregrøt-blanding er min kveldsfavoritt, om noen har med primus/stormkjøkken.

Te, eller rett i koppen kakao.

Ha fullt skifte av ullundertøy, og sokker. For å skifte til tørt før en legger seg. Tykke ullsokker. Husk lue! Legger en seg i litt klamt tøy, så blir natta gjerne kald.

Hodelykt! Lite gatelys på fjellet ;) om en må ut å tisse på natta, mørkt i teltet 

Anonymkode: 75982...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt med en boks nugatti eller nøttepålegg og brødskiver. Og noen energibarer. Ett eller annet til middag. Kommer helt an på hva du foretrekker, men turmat eller rett i koppen er greie alternativ. Vann, pulverkaffe og kakao som kan blandes med vann. Regner med at det er muligheter til påfyll av vannflasker på turen? 

Ellers trusebind, dopapir (og pose du kan kaste dopapiret i), skifteklær (som du pakker i vanntett pose i sekken. Gnagsårplaster og vanlig plaster. Håndsprit, våtservietter. Ellers er det meste nevnt.

Anonymkode: b1eec...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull! Dessuten godt underlag og god sovepose. Det kommer kulde fra bakken selv om sommeren. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speil med batteri/solcelledrevne lyspærer rundt, til make- up station utenfor teltet. Og fakler, sånne på stake, for å lage mest mulig stemning på kvelden og at det hele skal se bra ut på Instagram 🥰 

(Det er mulig man må lese jevnlig på Rampelys for å smile av denne 😅

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god sekk. Lomme til drikkeflaske på utsiden og reim til å feste liggeunderlag og telt på. 

Sovepose, ullundertøy (kommer an på temperatur på natt og hvor god soveposen er), et skift (undertøy, to par sokker, ekstra overdel så du slipper en svett på toppen), vindtett jakke. 

Toalettsaker, husk papir, gnagsårplaster. Jeg liker å ha med våtservietter så jeg får vasket meg lett.

Det er vel gjerne en elv eller et vann der eller på veien? Da trenger du kun å fylle flasken hjemme og fylle på underveis. 

Enkel mat. Spør hva de andre har med og tenk. Om noen har primus, så kan dere jo lage egg og bacon til frokost. Ellers hadde jeg tatt med polarbrød og smøreost/leverpostei/makrell i tomat. Det kan du også spise i pause på vei opp. Til middag en matboks med potetsalat, spekemat, lompe, pølse. Ellers hadde jeg tatt med real turmat om noen har primus så du kan varme vann. Nøtteblanding og sjokolade. Banan er også greit som mat på vei opp. 

Er lurt å samarbeide litt, så slipper alle å drasse med det samme. Feks øks så dere kan lage bål, lighter, primus, evt felles mat, kanskje noen kan dele telt?

Pose til søppel! Og powerbank.

Anonymkode: 70333...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen. Skal pakke og få oversikt i morgen. 

Tror ikke jeg skal ha med svinekoteletter, nei 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 22.25):

Koteletter på tur?? 

Jeg bruker primus og real turmat. Enkelt og greit :)

TS: ta med en bok, myggmiddel, truse, liten håndduk om det er varmt og mulig dere skal bade, badetøy om dere skal bade, hårbørste og et hårstrikk om du er dame, fiskestang, kniv og slukboks om du vil fiske, knekkebrød og smørepålegg som peanutsmør eller baconost f.eks, smørekniv (best med sånn turmatboks som har kopp,fjøl,gaffel/kniv) kopp om du ikke har sånn turmatboks, primus om de andre ikke har og gass til dette, sitteunderlag, liggunderlag, sovepose, ullundertøy, lette joggesko om du har plass (siden du går i fjellsko) og vanntett jakke.

Anonymkode: 0a82d...e26

Bok? 
Myggmiddel så sent på sommeren?

Anonymkode: 062d0...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegg maten sammen med den som har invitert deg med. Utrolig kjipt om de andre har med masse digg og du har rasjonert 2 knekkebrød til kvelds 😉 jeg bruker real til middag, og brødskive og rett i koppen suppe til kvelds. Frokost er jeg glad i å ha varm, så der bruker jeg havregrøt, og evt rett i koppen i tillegg til kaffe. Ikke gidd å smør matpakke, ta heller med et oppskjært brød og enkelt pålegg og smør etter hvor sulten du er til det måltidet. Husk kopp, spikkekniv (kan brukes som smørekniv til brødskiver) og skje! Lurt med nøtteblanding, og nonstop har høyere smelteteperatur enn annen sjokolade, så den egner seg faktisk godt på tur 😉

Liggeunderlag med høy r-verdi. Ala mammut bamse skumunderlag. Har du reinskinn eller lammeskinn er det gull. Varmere sovepose enn du tror du vil trenge. 

Minst ett skift ullundertøy i tillegg til det du går i. Jeg tar alltid med to par sokkeskift pluss ullsokker (lester). Tenk lag på lag bekledning, jeg pleier å ha ulltrøye (litt tykkere typen) - ullvang genser - skalljakke, og har med meg en dunjakke av den veldig tynne typen. Det veier ikke noe, og tar null plass. Lue og votter har også mye å si for komforten på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...