Gå til innhold

Jobb i Oslo, hvor er det best å bo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter noen år andre steder i landet, ønsker jeg å flytte hjem til Østlandet. Har fulgt med på utlyste stillinger en stund, og det er i Oslo det er flest jobber innenfor min bransje. Jeg er selv fra Vestfold og ønsker helst å bo der, men det er få stillinger for meg å finne der.

Så jeg kan godta jobb i Oslo. Men hvor er det da best å bo? Jeg har ikke råd til å bo i Oslo. Jeg så f.eks en utlyst stilling i Lovisenberggata, som er et stykke unna togstasjonen. Så det blir jo litt tidkrevende når kollektivtransporten innebærer bytter også. Jeg har i tillegg en hund, så jeg ønsker ikke å bruke altfor lang tid på pendling. 

Hva tenker dere? Er jobb i Oslo og bolig et annet sted mulig uten å bruke for lang tid på pendling? Eller burde jeg ha tålmodighet og kanskje det dukker opp en jobb sør for Oslo? 

Anonymkode: dbd0b...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor du bør bo er helt avhengig av hvor jobben din er. Først jobb, så jakte bolig utfra kollektiv, reisevei, preferanser etc. 

Som et eksempel, jeg jobber nær Oslo S og har mange kolleger som pendler fra Drammen. Toget tar 40 min, går «hele tiden» og detter rett side ifht Vestfold. De er stort sett superfornøyde (unntatt når det er buss for tog om sommeren..)

Anonymkode: 201bd...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor du bør bo er helt avhengig av hvor jobben din er. Først jobb, så jakte bolig utfra kollektiv, reisevei, preferanser etc. 

Som et eksempel, jeg jobber nær Oslo S og har mange kolleger som pendler fra Drammen. Toget tar 40 min, går «hele tiden» og detter rett side ifht Vestfold. De er stort sett superfornøyde (unntatt når det er buss for tog om sommeren..)

Ja jeg tenker at en jobb nærme togstasjon i Oslo, men når man må videre med t-bane/buss/trikk blir det for tidkrevende. Derfor er jeg usikker på om jeg skal søke på f.eks den stillingen i Lovisenberggata. Selvom stillingen virker veldig i spennende for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer an på hva du ser på som lang reisevei.

Anonymkode: 6d437...529

Mtp hunden min ønsker jeg ikke mer enn f.eks 45 min hver vei, men tror det kan bli vanskelig😅 (må ha hundelufting på dagtid ettersom jeg blir lenge borte uansett, men vil ha tid til lang tur med hunden etter jobb). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har råd til bolig i Oslo? Kjøpe eller leie? Hvor stort trenger du?

Ellers vil de fleste steder man  får jobb være en kort buss/tbane/trikketur unna togstasjonene på Nationaltheatret eller jernbanetorget, og selv om det er mer slitsomt å bytte, så tar det ikke så lang tid. Se gjerne på steder på finn som er maks 10-20 min unna byen med tog, og så søker du opp reisevei på Google maps mellom der og aktuelle jobber

Anonymkode: 85d39...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mtp hunden min ønsker jeg ikke mer enn f.eks 45 min hver vei, men tror det kan bli vanskelig😅 (må ha hundelufting på dagtid ettersom jeg blir lenge borte uansett, men vil ha tid til lang tur med hunden etter jobb). 

45 minutter reisevei er en utfordring, tenk deg nøye om før du gjør deg avhengig av det. Jeg har omtrent samme reisevei noen ganger i månden til et av de stedene hvor jeg må delta i min jobb, og jeg har gitt opp kollektiv fordi det rett og slett ikke er pålitelig nok. Jeg mener at jo lengre reiseveien er, jo større er sjansen for forsinkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten mer avhengig av hvor du jobber i Oslo, enn hvor utenfor Oslo du bor. Anbefaler å se etter jobber langs toglinja, sentrum eller Skøyen feks, dit går det mye tog. 

Du kan feks bo i Oslo (Østensjø) og ha en times arbeidsverktøy til Radiumhospitalet.

Anonymkode: 5d2e8...9fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nesten mer avhengig av hvor du jobber i Oslo, enn hvor utenfor Oslo du bor. Anbefaler å se etter jobber langs toglinja, sentrum eller Skøyen feks, dit går det mye tog. 

Du kan feks bo i Oslo (Østensjø) og ha en times arbeidsverktøy til Radiumhospitalet.

Arbeidsverktøy skulle vært arbeidsvei - beklager autokorrektur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har råd til bolig i Oslo? Kjøpe eller leie? Hvor stort trenger du?

Ellers vil de fleste steder man  får jobb være en kort buss/tbane/trikketur unna togstasjonene på Nationaltheatret eller jernbanetorget, og selv om det er mer slitsomt å bytte, så tar det ikke så lang tid. Se gjerne på steder på finn som er maks 10-20 min unna byen med tog, og så søker du opp reisevei på Google maps mellom der og aktuelle jobber

Anonymkode: 85d39...1a5

Jeg har ikke råd til å kjøpe i Oslo dessverre. Jeg er enslig (med hund), og ønsker en liten hage. 

Jeg blir bare usikker på om jeg i det hele tatt skal fortsette å se på stillinger og søke i Oslo, eller om jeg skal vente til det dukker opp noe i retning f.eks Drammen, som har flere muligheter til bosted i området rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendlet (45-50 min per vei) i noen år, aldri igjen. Hvis du har råd til å kjøpe deg gradvis opp innenfor ring 3, ville jeg anbefalt det. Er f.eks. langt rimeligere en del steder i øst. Hvis ikke det går, så ville jeg hvert fall forsøkt å få en jobb i nærheten av et t-banestopp. Å bytte transportmiddel én gang er jo ikke så ille, men om man f.eks. tar toget inn i 30-40 min, og så er det først 10 min til toget, deretter 5 min å gå til bussen, så 10 minutter til fra busstoppet til jobb, så baller det jo fort på seg. Har inntrykk av at mange av dem som snakker om hvor enkelt og effektivt togpendling er «glemmer» at reisen ofte tar mye lenger tid enn kun den halvtimen man sitter på toget. 

Anonymkode: 9f524...148

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja ikke sant. Jeg kan fortsette å se på stillinger i Oslo, men holde meg til bedrifter langs toglinjen. 

Så forøvrig en spennende stilling ved Radiumhospitalet, men den og flere stillinger gjør meg usikker på hvor jeg burde bo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Lillestrøm, og mannen jobber i Oslo. Det er flere tog her som går til Oslo, de fleste av dem bruker kun 10 minutter inn. Nå må han også bytte til t-bane i Oslo, men det spørs jo hvor du jobber, og det trenger fortsatt ikke å ta mange minuttene med banen. Lillestrøm er en by i utvikling og vi trives godt her hvertfall. 

Anonymkode: ccfe0...abf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags husleie kan du ha da?

Anonymkode: 6ce27...18b

Jeg ønsker å kjøpe bolig. Leier i byen jeg bor i nå (betaler 11 500), men jeg vil kjøpe når jeg flytter tilbake til Østlandet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å kjøpe bolig. Leier i byen jeg bor i nå (betaler 11 500), men jeg vil kjøpe når jeg flytter tilbake til Østlandet :) 

Ok, så bare disse skjønner du

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=136909007

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=76784266

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=198269504

Ved kjøp så lønner det seg å sette opp noen spesifikke søk på finn.no som du lagrer. Plutselig dukker det opp noe! Ikke alt som blir solgt dyrt, det finnes fortsatt skatter! 

Og sånn sett, om du skulle velge å bo utenfor, så hører jeg at f.eks Drøbak er et fint sted å bo. Nå med hurtigtog så tar det vel ikke lange tiden lengre, mange pendlere fra alle kanter. Lillestrøm også, pen by med godt miljø. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, så bare disse skjønner du

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=136909007

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=76784266

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=198269504

Ved kjøp så lønner det seg å sette opp noen spesifikke søk på finn.no som du lagrer. Plutselig dukker det opp noe! Ikke alt som blir solgt dyrt, det finnes fortsatt skatter! 

Og sånn sett, om du skulle velge å bo utenfor, så hører jeg at f.eks Drøbak er et fint sted å bo. Nå med hurtigtog så tar det vel ikke lange tiden lengre, mange pendlere fra alle kanter. Lillestrøm også, pen by med godt miljø. :) 

Utrolig søte boliger! Noe sånt jeg kunne tenke meg å kjøpe😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Utrolig søte boliger! Noe sånt jeg kunne tenke meg å kjøpe😄 

Ja, sant! Ikke like ofte de er utenfor salg da.

Men jeg kjenner i hvertfall til to husholdninger, en familie og en singel mann, som begge fikk kjøpt gamle staller som er gjort om til bolig. De ligger gjerne inni bakgårdene til gamle bygårder flere steder, og er ikke nødvendigvis de som har vært solgt dyrest -men nå begynner kanskje de fleste å være ferdig oppusset, den familien jeg vet om mener jeg pusset mye opp selv. 

Lag deg noen søk på finn! Jeg har satt opp søk selv nå, med andre kriterier, og annet sted i landet -og på den måten får jeg varsel med en gang noe dukker opp som er interessant for meg. Det hender at skatter dukker opp, men da må man også være tidlig ute som regel :) 

Det går også an å se etter åremål om det er interessant, da blir det gjerne litt utenfor byen da, i marka, men trenger ikke være langt utenfor faktisk!

Og for områder med natur som ikke er av de dyreste så kan vel Kjelsås, Frysja, Grefsen-området nevnes. Og på Ekeberg ligger det også leiligheter, ikke bare eneboliger!

Ønsker deg uansett lykke til, vet godt hvordan det er å ha en tanke og en drøm -du får det nok til, men du må kanskje leie litt før du kjøper. Du kan jo godt begynne å jobbe fra leid leilighet igjen, og så kjøpe når noe dukker opp, jeg blir selv nødt til det selv om jeg har mest lyst til å kjøpe med en gang. Har sett tre boliger i løpet av de siste månedene for meg, men var litt for sein selv på en, en hadde for mange interesserte -ble solgt endel over takst, og tredje lå litt kleint til -men det kunne jo gått om jeg bare hadde turt..! En tig erå tape en budrunde eller lignende, men synes det er verst når det er meg selv som sliter med å bestemme meg, for så å bli for treig. Skattene er det jo få av, så man må være kjapt ute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, sant! Ikke like ofte de er utenfor salg da.

Men jeg kjenner i hvertfall til to husholdninger, en familie og en singel mann, som begge fikk kjøpt gamle staller som er gjort om til bolig. De ligger gjerne inni bakgårdene til gamle bygårder flere steder, og er ikke nødvendigvis de som har vært solgt dyrest -men nå begynner kanskje de fleste å være ferdig oppusset, den familien jeg vet om mener jeg pusset mye opp selv. 

Lag deg noen søk på finn! Jeg har satt opp søk selv nå, med andre kriterier, og annet sted i landet -og på den måten får jeg varsel med en gang noe dukker opp som er interessant for meg. Det hender at skatter dukker opp, men da må man også være tidlig ute som regel :) 

Det går også an å se etter åremål om det er interessant, da blir det gjerne litt utenfor byen da, i marka, men trenger ikke være langt utenfor faktisk!

Og for områder med natur som ikke er av de dyreste så kan vel Kjelsås, Frysja, Grefsen-området nevnes. Og på Ekeberg ligger det også leiligheter, ikke bare eneboliger!

Ønsker deg uansett lykke til, vet godt hvordan det er å ha en tanke og en drøm -du får det nok til, men du må kanskje leie litt før du kjøper. Du kan jo godt begynne å jobbe fra leid leilighet igjen, og så kjøpe når noe dukker opp, jeg blir selv nødt til det selv om jeg har mest lyst til å kjøpe med en gang. Har sett tre boliger i løpet av de siste månedene for meg, men var litt for sein selv på en, en hadde for mange interesserte -ble solgt endel over takst, og tredje lå litt kleint til -men det kunne jo gått om jeg bare hadde turt..! En tig erå tape en budrunde eller lignende, men synes det er verst når det er meg selv som sliter med å bestemme meg, for så å bli for treig. Skattene er det jo få av, så man må være kjapt ute! 

Tusen takk! Og takk for at du gir meg håp😀🥰 Blir spennende å se hva det blir til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ta kollektivt til jobb da, eller kan du sykle? Evnt el-sykle? Oslo er mindre enn mange tror sett fra sykkelsetet. For egen del kan jeg ta T-banen til jobben på 15 min, men så har jeg 10-15 min gange på hver side, så fort 45 min totalt.  Med elsykkel bruker jeg halve tiden, og med piggdekk kan jeg sykle om vinteren. Og jeg er ingen sykkelentusiast, men elsykkel er ofte raskere enn trege trikker/busser/T-baner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...