AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 I dag skjedde det igjen. Ville vist ikke ta på seg klær vi har lagt frem dagen før. Det begynte egentlig med jeg ba 5 åringen om å legge vekk iPad. Fordi vi skulle på badet og gjøre oss klar til bhg. Han ville ha iPad med seg på badet (var problematisk med tannpuss tidligere pga sår i munnen) så vi lot han bruke iPad mens vi pusset tenner. Da glemte han at han hadde vondt 😀 Etter det gikk det over i en slags ond sirkel. Jeg ber om å legge vekk iPad for at vi skal gå på badet og blir møtt med en sur unge som nekter å samarbeide. Har veldig lite tid på morgenen. Skal rekke samling i bhg og jobb. Så jeg lot han de på iPad mens jeg hjalp han med å ta på klær. Da gikk det mye fortere og ingen klaging. Måtte jo få han ut døren. Men nå har jeg blitt lei av dette iPad tullet ved morgenstell. Får ikke kontakt med han og han svarer ikke når jeg prater. Må si ting 100000 ganger før jeg får svar. Helt i sin egen boble. Men har fått det problemet er at han nekter helt å samarbeide når han må legge fra seg iPad. Blir jo ekstra sur når jeg må komme bort og ta i fra han iPaden. Han nekter å slå av. Så nå har vi vært sen i bhg og jobb to dager på rad og det er hyll og skrik hjemme om morgenen. Dårlig stemning og dårlig start på dagen. Orker ikke ha en sånn dag til i morgen. Noen som kan hjelpe meg her? Eller gjør dere det slik hjemme? Hvordan foregår morgenstellet hos dere? Er barna deres flinke til å samarbeide? Jeg føler jeg går av som en bombe snart. Han hører jo ikke på meg! Og når jeg blir streng så blir han sint…. Anonymkode: bf586...7c8 1
Hr. Aktiv Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Du setter ikke grenser og langt mindre konsekvenser. Dette er premien. 27
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Vel. Tips: I morgen tidlig er ipaden deres dessverre ødelagt. Anonymkode: cbfb9...0e3 22
Hr. Aktiv Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel. Tips: I morgen tidlig er ipaden deres dessverre ødelagt. Anonymkode: cbfb9...0e3 Nei. Du skal ikke lyve. Si aldri eller true aldri med noe du ikke kan gjennomføre. Her er det vanlig stemmeleie, men bestemt og avtaler som gjelder. Hvis barnet ikke hører etter er det timeout. Det blir noen dager med "krangling", men det får så være. Barnet må finne ut at det er du som voksen som er sjefen og at alt har en konsekvens. Kjefting er en uting så det er viktig at foreldrene viser det ved å ta seg sammen og være rolig. 14
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 1. ingen i pad 2. kle på ungen samme hvor mye ungen protesterer. Jeg ser ikke problemer med å kle på en unge med tvang (holde fast armer og bein). Alternativt får ungen gå uten klær/i pysj til barnehagen. Anonymkode: c65dd...da8 21
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Legg bort ipadden når kvelden kjem og ta den ikkje fram igjen før etter barnehage. Anonymkode: 18431...e17 14
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Her får han ikke spille på morgenen. Vi slet leeeenge med påkledning. Nå lager vi avtaler på forhånd, og jeg forklarer han grundig hva som skal skje. Er alltid i forkant. Her må han også kle på seg før han får gjør noe som helst annet på morgenen. Før måtte jeg gjerne stå opp en time før vi egentlig trengte, for det var ett helvette hver morgen. Nå går det greit ca 9/10 ganger. Anonymkode: c91fd...e66 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Hva med stjerner? Grønne stjerner når barnet kler seg greit, pusser tenner osv, røde når det ikke gjør det. Så kan det jo være en belønning når det har fått så og så mange dager med grønne stjerner. F.eks 1t med Ipad når du lager middag, eller en tur til badeland/dyrepark/ andre ting.. Anonymkode: dba3d...f2d 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1. ingen i pad 2. kle på ungen samme hvor mye ungen protesterer. Jeg ser ikke problemer med å kle på en unge med tvang (holde fast armer og bein). Alternativt får ungen gå uten klær/i pysj til barnehagen. Anonymkode: c65dd...da8 Signerer denne! Hadde ikke vært noe annet alternativ i vårt hus. Anonymkode: a2df7...457 14
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her får han ikke spille på morgenen. Vi slet leeeenge med påkledning. Nå lager vi avtaler på forhånd, og jeg forklarer han grundig hva som skal skje. Er alltid i forkant. Her må han også kle på seg før han får gjør noe som helst annet på morgenen. Før måtte jeg gjerne stå opp en time før vi egentlig trengte, for det var ett helvette hver morgen. Nå går det greit ca 9/10 ganger. Anonymkode: c91fd...e66 Skal også sies at jeg har vært meget upedagogisk og latet som jeg har gått ut døren og skal til å fare, da har han komt hylendes etter 😂 Anonymkode: c91fd...e66 3
Gjest theTitanic Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I dag skjedde det igjen. Ville vist ikke ta på seg klær vi har lagt frem dagen før. Det begynte egentlig med jeg ba 5 åringen om å legge vekk iPad. Fordi vi skulle på badet og gjøre oss klar til bhg. Han ville ha iPad med seg på badet (var problematisk med tannpuss tidligere pga sår i munnen) så vi lot han bruke iPad mens vi pusset tenner. Da glemte han at han hadde vondt 😀 Etter det gikk det over i en slags ond sirkel. Jeg ber om å legge vekk iPad for at vi skal gå på badet og blir møtt med en sur unge som nekter å samarbeide. Har veldig lite tid på morgenen. Skal rekke samling i bhg og jobb. Så jeg lot han de på iPad mens jeg hjalp han med å ta på klær. Da gikk det mye fortere og ingen klaging. Måtte jo få han ut døren. Men nå har jeg blitt lei av dette iPad tullet ved morgenstell. Får ikke kontakt med han og han svarer ikke når jeg prater. Må si ting 100000 ganger før jeg får svar. Helt i sin egen boble. Men har fått det problemet er at han nekter helt å samarbeide når han må legge fra seg iPad. Blir jo ekstra sur når jeg må komme bort og ta i fra han iPaden. Han nekter å slå av. Så nå har vi vært sen i bhg og jobb to dager på rad og det er hyll og skrik hjemme om morgenen. Dårlig stemning og dårlig start på dagen. Orker ikke ha en sånn dag til i morgen. Noen som kan hjelpe meg her? Eller gjør dere det slik hjemme? Hvordan foregår morgenstellet hos dere? Er barna deres flinke til å samarbeide? Jeg føler jeg går av som en bombe snart. Han hører jo ikke på meg! Og når jeg blir streng så blir han sint…. Anonymkode: bf586...7c8 Det er jo bare å ikke ha ipad på morgenen. Og kle barnet. Spar deg og barnet masse frustrasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Vi lar mini på 5 velge tøy selv på kvelden. Da er det gøyere å kle seg 😉 Pusser han tennene fint i tillegg får han velge sanger i bilen på vei til barnehagen Anonymkode: dba3d...f2d 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 Ikke ha ipad tilgjengelig i det hele tatt om morgenen. Min seksåring får ikke det, da blir det et sabla strev å komme oss ut tidsnok om morgenen. Han får heller spille litt på ettermiddagen. Anonymkode: 75b3b...587 4
solmåneogstjerner Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 (endret) Jeg har et par ganger dratt i bhg med en unge i pysj. Resten av 'stellet' er det egentlig ikke så nøye med hver dag. Støtter også et belønningssystem, med klistremerker for hver gang morgenen går bra. Men ikke 'straff' i form av at det merkes av når ting går dårlig - heller at det da tar lengre tid å oppnå nok til belønningen. Jeg synes det fungerer fint med ipad/tv på morgenen, min erfaring er at de blir så engasjert i det de holder på med at jeg fint kan kle på og ordne håret på dem imens. Og sier at så lenge du kler deg/blir kledd så kan du se på tv. Endret 17. august 2021 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 1. ingen i pad 2. kle på ungen samme hvor mye ungen protesterer. Jeg ser ikke problemer med å kle på en unge med tvang (holde fast armer og bein). Alternativt får ungen gå uten klær/i pysj til barnehagen. Anonymkode: c65dd...da8 Dette👏 Legg bort IPaden på morgenen. Ha heller fast iPad-tid på ettermiddagen. Så får han bare hyle så mye han vil. Blir passe kleint for han å komme bare i trusa til barnehagen, så det vil nok ikke gjenta seg så ofte. Anonymkode: 1ddc3...438 6
Me for life Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 Ipad (eller mobil hos oss) har alltid vært belønning for å være rask om morgenen. De ble vist på klokka når vi skulle dra, og den som gjorde alt den skulle raskt kunne bruke resten av tiden med mobilen. Tullet de rakk de ikke noe mobil, og du trenger ikke mange slike dager før de skjønner opplegget. 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 Her kjører vi null skjerm på morgene. Gjelder oss voksne også. (Noen dager har vi på musikk) Ungene er nå 7, 9 og 12 og vi har det mye triveligere nå enn da vi brukte telefoner, TV eller iPad før skole/jobb. Du kan ikke la en 5-åring styre showet. Anonymkode: 3cdb6...2c9 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 Lag klistremerke system! Morgenstell uten iPad og skriking fører til klistremerke og premie etter antall dager det har gått fint. Forklar når det er iPad tid og ikke. Anonymkode: b8d6c...786
Ulrikke Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 Ipad er belønning hvis man er ferdig med alt man skal. Dvs at hvis man er ferdig påkledd, pusset tenner, spist, hva som skal gjøres, 15 minutter før man skal dra, så får man 15 minutter med ipad før man drar. Somler man og krangler, så rekker man ikke det. Krangler man om å legge fra seg ipad når man skal ut døra, så blir det uansett ikke ipad morgenen etter. Klarer man å komme seg ut døra når man skal, uten mas, så blir det ipad når man kommer hjem også (i det tidsrommet du synes er ok). Klarer man ikke det, så er ipaden lagt bort resten av dagen. For eksempel. Må selvfølgelig informeres om og minnes på, men man trenger ikke kjefte og mase, rolig og bestemt tonefall, og konsekvens, Når konsekvensen har skjedd (altså, ipaden er borte), så snakker man i normalt tonefall om dagligdagse ting, og lar ipad-temaet ligge. Og når det er sagt: må ungen leveres i pysjen i bhg, med dagens klær i en pose, så funker det også. Tipper det ikke skjer mange ganger, det er nemlig flaut (har jobbet mange år i barnehage, og det har skjedd en håndfull ganger). Ville også snakket med barnet om at ipad er noe man kan drive med hvis man følger beskjedene man får, og at du som voksen kan bestemme at ipaden legges helt bort (evt at laderne tas bort, da er man jo like langt).... Den voksne bestemmer, og barnet trenger ikke like det, og det er helt greit. Da kan barnet velge mellom å samarbeide eller tåle konsekvensene. Ta gjerne barnet med på regelsetting ang når det er ipad, så det føler at det har vært med å bestemme. Gi for eksempel to alternativer (hvor utfallet er omtrent likt, men barnet skjønner ikke alltid det hvis ordlyden er "motsatt" i alternativene). Funker ikke dette? Legg ipaden bort i flere uker, og begynn på nytt. 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 Synes dette med grenser er super vanskelig. Altså, vi har ikke så mange regler eller grenser i huset egentlig. Eller jo, vi har jo grenser. Men jeg kan ikke akkurat si at det er veldig mange. Ramser opp noe her, kanskje noen vil tilføye noe om det er for lite? Står opp: frokost, prater om dagen som begynte om hva vi skal gjøre, hva som skal skje osv. Så får han se på iPad mens jeg gjør meg klar. Så er det påkledning. Velger klærne selv dagen før, så alt ligger klart på badet. (Som sagt ikke så flink med å legge fra seg iPad, når han får beskjed). Så kjører vi i bhg. Middag. Alle sitter på kjøkkenet og spiser. Dersom er middag han ikke liker får han velge noe annet. Hvis ikke er sulten der og da får han gå fra bordet men være stille så andre får middagsro. kvelds: sitter foran barne-TV og spiser kvelds. Flink å legge fra seg iPad når vi skal på badet og ta på pysjen. Hvis flink, får han være i 10 ekstra min. Legging: går opp og setter alarm på 10 min. Ser på iPad i 10 min til alarmen ringer, så slår vi av. Flink til det. ts Anonymkode: bf586...7c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå