Gå til innhold

Hvorfor ikke brenne impregnert tre i ovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett bort fra hvilke skader det evt. gjør på miljøet eller pipa. Som regel advares det mot å brenne impregnert tre fordi det avgir giftige gasser. Men jeg har aldri opplevd at røyken kommer ut av ovnen eller peisen, den dras jo opp i pipa (og trekker dermed inn frisk luft utenfra). Så jeg forstår ikke helt hvordan det skal være helseskadelig.

Anonymkode: 64156...522

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Under normal bruk vil røyken gå ut pipa. Men når flammene dør ut og varmen synker vil gassene kunne bli igjen i ovnen. Så åpner du døra... 

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, stan said:

Under normal bruk vil røyken gå ut pipa. Men når flammene dør ut og varmen synker vil gassene kunne bli igjen i ovnen. Så åpner du døra... 

Har aldri opplevd at det kommer røyk ut av ovnen hverken under eller etter fyring. Kan selvsagt få pipenedslag akkurat når man fyrer opp, før trekken er i gang og det blåser ute.

Skrevet

Og hvor hadde du tenkt å gjøre av asken ts? 

Jeg leste at aske fra brent impregnert treverk er så giftig at mengde aske tilsvarende en sukkerbit er nok til å ta livet av en voksen person! :opplyser:

Anonymkode: 5c7c4...116

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Gammelt impregnert trevirke er tilsatt arsen som er ekstremt giftig. Nyere impregnert trevirke er tilsatt kobber som ikke er så giftig. Gammelt trevirke bør en ikke brenne da både røyk og aske er som arsenikk. I praksis er det vanskelig å se forskjell, så alt bør leveres inn som spesialavfall.

Skrevet

Mmmmh... Arsenikk...

Anonymkode: 1e78f...0a0

Skrevet

Bare fordi du ikke kan se eller lukte røyk så betyr ikke det at det ikke finnes stoffer i lufta som kan være skadelige.

Anonymkode: 8705b...f85

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg leste at aske fra brent impregnert treverk er så giftig at mengde aske tilsvarende en sukkerbit er nok til å ta livet av en voksen person! :opplyser:

Ps. Mulig jeg husket feil, og at det er enda giftigere. Jeg tror at det er slik at en sukkerbitstørrelse impregnert treverk er så giftig at asken fra denne lille biten er nok til å ta livet av en voksen person.

• Liker 1
Skrevet

Gass kan jo sive ut i rommet selv om røyken går opp i pipa…

Anonymkode: 28fd0...985

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har aldri opplevd at det kommer røyk ut av ovnen hverken under eller etter fyring. Kan selvsagt få pipenedslag akkurat når man fyrer opp, før trekken er i gang og det blåser ute.

Hvis du aldri har opplevd at røyk kommer inn i rommet, så har du en svært god ovn. 

Røyk er sot, faste partikler som dannes når forbrenningen ikke er fullstendig. Gassene er usynlige. 

Å tro at det ikke kommer gasser ut fra ovnen er naivt, mengden kan variere. 

Men om du fyrer med impregnert virke, gjør det ihvertfall når du ikke har noen andre tilstede. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje jeg bør slutte å spise asken fra ovnen.

Skrevet
3 hours ago, stan said:

Hvis du aldri har opplevd at røyk kommer inn i rommet, så har du en svært god ovn. 

Røyk er sot, faste partikler som dannes når forbrenningen ikke er fullstendig. Gassene er usynlige. 

Å tro at det ikke kommer gasser ut fra ovnen er naivt, mengden kan variere. 

Men om du fyrer med impregnert virke, gjør det ihvertfall når du ikke har noen andre tilstede. 

Så selve røyken går opp i pipa, mens andre gasser siver ut i rommet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så selve røyken går opp i pipa, mens andre gasser siver ut i rommet?

Har du prøvd allerede? 

Gassene påvirker den kognitive evnen. 

Når man åpner en ovn, så vil noe av gassene og røyken komme ut i rommet. Hvor mye avhenger av hvor god trekk det er. 

Når veden er i ferd med å slutte å brenne så er trekken dårligere, og mer vil komme ut. 

Du trenger ikke tro på det, men ikke utsett andre for risikoen. Det skal ikke store mengder til av tungmetaller for varige skader. 

Noen typer av impregnering vil være igjen i asken og utgjøre en fare, og bør behandles som spesialavfall. 

Skrevet

Dette er noe alle burde vite.. Basic kunnskap.

Skrevet
2 hours ago, stan said:

Har du prøvd allerede? 

Gassene påvirker den kognitive evnen. 

Når man åpner en ovn, så vil noe av gassene og røyken komme ut i rommet. Hvor mye avhenger av hvor god trekk det er. 

Når veden er i ferd med å slutte å brenne så er trekken dårligere, og mer vil komme ut. 

Du trenger ikke tro på det, men ikke utsett andre for risikoen. Det skal ikke store mengder til av tungmetaller for varige skader. 

Noen typer av impregnering vil være igjen i asken og utgjøre en fare, og bør behandles som spesialavfall. 

Jeg spør ikke for å kverulere altså. Med unntak av pipenedslag når det blåser akkurat når man fyrer opp, har jeg som sagt aldri opplevd at det kommer noe som helst merkbart ut av ovnen, hverken under full fyring eller når det holder på å dø ut. Vanlig røyk er jo også farlig, uten at jeg har sett advarsler mot å brenne vanlig treverk av den grunn. Generelt blir jo lufta i rommet mye bedre av å fyre i ovnen siden det dras inn frisk luft når røyken går opp.

Skrevet

Nå har man jo brent dette på 70-80-90-2000 tallet og folk gjør det jo selvfølgelig enda og også på åpne bål ute uten at folk og fe dauer eller vegetasjonen rundt ser ut som prøvefelt for atombombe eller kjemisk krigføring, og man sitter selvfølgelig ikke med hue rett over og inhalerer så mye man klarer under fyringen, så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye om du brenner det du vil 🔥

Anonymkode: 0d230...96d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 1.07):

Jeg spør ikke for å kverulere altså. Med unntak av pipenedslag når det blåser akkurat når man fyrer opp, har jeg som sagt aldri opplevd at det kommer noe som helst merkbart ut av ovnen, hverken under full fyring eller når det holder på å dø ut. Vanlig røyk er jo også farlig, uten at jeg har sett advarsler mot å brenne vanlig treverk av den grunn. Generelt blir jo lufta i rommet mye bedre av å fyre i ovnen siden det dras inn frisk luft når røyken går opp.

Da har du vært heldig. Kanskje du har en veldig god ovn og pipe. 

Eller rett og slett ikke lagt merke til det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...