AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Jeg er jente, og dette er min venninne. Jeg er 27 år og hun er 40. Hun har ingen andre enn meg. Hun har ikke kontakt med sine egne barn engang. Hun sier til meg at om jeg mister deg så tar jeg livet mitt. Du er den eneste grunnen til at jeg lever. Og det sier hun nå fordi jeg har begynt å si at jeg er opptatt når hun vil finne på noe, men det er bare fordi jeg blir så sliten av henne. Jeg prøver å hjelpe henne så godt jeg kan, fordi jeg vet hun er ensom. Hun er jo mye eldre enn meg. I går sa hun plutselig at hun tar sitt liv om hun noen gang mister meg, og hun er så glad i meg og at jeg er den beste vennen hun kunne hatt. Hun sa også at hun setter stor pris på at jeg alltid forstår henne. Jeg får så dårlig samvittighet, hva skal jeg gjøre egentlig? Jeg synes vi er alt for mye oppi hverandre, jeg har kjæresten min som jeg må bruke tid på også. Jeg jobber. Og er mange soms pør meg hvorfor jeg er veninne med en som er så mye eldre enn meg, men det har jeg aldri brydd meg om. Jeg synes det er koselig i hennes selvskap, men akkurat nå føler jeg det blri for mye. Jeg vet hun har prøvd å ta sitt liv før. Hun har en støttekontakt som hun kaller venninne, men jeg fikk vite fra kusina hennes at det er en støttekontakt. Jeg vil ikke at hun skal ta livet sitt, jeg ble lei meg når hun sa dette til meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Jeg ønsker bare at hun kan være med andre også og ikke bare meg hele tiden. Anonymkode: 4f9fa...f59 3
so_what Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Du skal ringe Mental helse på 116 123 og snakke med profesjonelle, og så skal du være klar over hva enn hun gjør, så er det ikke din skyld eller ditt ansvar! 47
Drizzt Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 (endret) I 99% av tilfellene er slike trusler avskyelig manipulering. I 1% av tilfellene kan det virkelig hende at hun gjør som hun sier. I ALLE tilfeller må hun søke hjelp. I ALLE tilfeller er du ikke ansvarlig for henne. Hun høres ut som en person med mange problemer, men det er ikke du som skal lide for det. Du må ha klare grenser i ditt forhold med henne. Husk at det er ALDRI ditt ansvar/skyld hva andre velger å gjøre med sitt liv. Hvis hun har prøvd å ta livet sitt før og nå truer med det samme igjen, må hun sannsynligvis legges inn for å få behandling. Hun er IKKE ditt ansvar. I din situasjon ville jeg kontaktet kommunen, støttekontakten og andre instanser og varslet bekymring for henne. Endret 17. august 2021 av Drizzt 29
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 Er du hun samme som skrev at du bør kjent med denne kvinnen via venninna di som vasket hos henne? Anonymkode: a12df...6e6 2
Gjest ti10 Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 Jeg synes du skal si det til henne. At du trives i hennes selskap, men at du har et liv ellers også og trenger tid til mann, jobb, andre venner, hobbyer osv. Kan du kanskje avtale noe fast? En dag i uken eller noe? Jeg vet ikke om det kommer til å fungere, men det er ikke så mye mer du får gjort. Alternativet er jo å kutte helt, men jeg skjønner jo at du kvier deg for det, og det forstår jeg. Uansett er ikke hennes psykiske helse ditt ansvar. Det er ikke alle det går an å hjelpe, så tenk på deg selv og ditt liv først, og så henne, hvis du har overskudd og lyst.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du hun samme som skrev at du bør kjent med denne kvinnen via venninna di som vasket hos henne? Anonymkode: a12df...6e6 Hvorfor spør du om det? Hva er poenget? Anonymkode: c73ea...34d 2
Miranda Bailey Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Kontakt kommunen og ta litt avstand, gjerne forklar hvorfor også. Som oftest er slike trusler bare ren manipulasjon, selv om vedkommende ikke nødvendigvis alltid er klar over det selv. Du må ta vare på deg selv først og fremst, og det er overhodet ikke greit at du skal føle deg presset til samvær med venninnen din i frykt for at hun skal skade seg selv. Hun trenger hjelp, og den hjelpen bør ikke og skal ikke komme fra en venninne. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Gi bekymringsmelding til legevakten og fortell at hun har truet med å ta selvmord. Legevakten sørger da for å gi hennes fastlege beskjed. Når du har gitt bekymringsmelding, skal helsevesenet ta ansvar for å følge henne opp. Anonymkode: bbfe7...918 15
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 De fleste som truer med selvmord gjør det for å manipulere den andre. Min far truet med selvmord da min mor gikk fra ham, da ble politi kontaktet. Anonymkode: d6a3f...32b 8
Hannah80 Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gi bekymringsmelding til legevakten og fortell at hun har truet med å ta selvmord. Legevakten sørger da for å gi hennes fastlege beskjed. Når du har gitt bekymringsmelding, skal helsevesenet ta ansvar for å følge henne opp. Anonymkode: bbfe7...918 Dette. Også hadde jeg trukket meg vekk fra dette (usunne) vennskapet. 13
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gi bekymringsmelding til legevakten og fortell at hun har truet med å ta selvmord. Legevakten sørger da for å gi hennes fastlege beskjed. Når du har gitt bekymringsmelding, skal helsevesenet ta ansvar for å følge henne opp. Anonymkode: bbfe7...918 Dette gjør du.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 so_what skrev (14 minutter siden): 1) Du skal ringe Mental helse på 116 123 og snakke med profesjonelle, og 2) så skal du være klar over hva enn hun gjør, så er det ikke din skyld eller ditt ansvar! 1) Er det profesjonelle som tar imot samtaler der? Hva er deres utdannelse i så fall? Det beste i slike situasjoner som ts beskriver, er å gi bekymringsmelding til legevakten. 2) Enig. Anonymkode: bbfe7...918 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 Neste gang hun sier dette så svarer du: truer du med dette en gang til så ringer jeg først legevakten og melder om trussel om selvmord og så sperrer jeg nummeret ditt. Det er ikke greit å komme med trusler! Og gjør hun det en gang til? Ring som du har advart om og sperr henne fra alle kanaler. Her er det nemlig kun to alternativer. Enten mener hun det. Og da må hun inn til behandling. Da er hun ikke en sak for deg. Eller så mener hun det ikke, og bare truer deg til å holde ut. I så fall er hun en sak for politi (trusler er alvorlige saker og inngår som psykisk vold) og psykiatri. I ingen av tilfellene er hun ditt ansvar eller anliggende. Ikke, hva enn du gjør, gi henne flere enn en sjanse. Anonymkode: 5c22b...912 6
Gjest loveli Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 Hun er slem med deg! Uansett hva hun gjør eller ikke gjør så har ikke det noe med deg å gjøre. Vit det! Du skal leve ditt liv slik du ønsker å leve det. Hvis det ikke er bra nok for denne venninnen din så er det faktisk ikke ditt problem. Vet det ikke er så enkelt, men samtidig er det faktik så enkelt.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Du har ingen ansvar for andre sin lykke, så her må du faktisk tenke på deg selv, selv om det er vanskelig. Denne dama trenger jo åpenbart profesjonell hjelp. Voksne folk har selv et ansvar for eget liv, om hun hadde nå gjort alvor av «truslene» sine, er det uansett aldri noen andre sin feil. Anonymkode: 718cd...03f 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): 1) Er det profesjonelle som tar imot samtaler der? Hva er deres utdannelse i så fall? Anonymkode: bbfe7...918 De er langt fra profesjonelle, de er frivillige som har fått et lite, kort ubrukelig kurs. De som er der mener det nok godt, men jeg har aldri vært borti et mer tafatt og ubrukelig opplegg. Anonymkode: d4e46...872 5
Honey Dew Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 Hun manipulerer deg og misbruker deg til å gjøre som hun vil. Ring en av hjelpetelefonen slik at du får noen og snakke med. Slike ting er vanskelige å forholde seg til og det er godt å snakke med noen som er utenfor situasjonen. Det er ikke din skyld i det hele tatt hvis hun velger å ta livet sitt. Hun sliter hun også og er sikkert redd for å miste folk rundt seg. Hun trenger hjelp av en psykolog. 4
Tiuren Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 Er det trusler, eller er det en måte å si at "du betyr alt for meg"? Om jeg hadde en venn som var fortvilet, så kunne ikke jeg trukket meg bort. Da måtte jeg vært den som støttet. Men jeg ville nok kommunisert at slike utsagn gjorde det vanskelig, og at jeg heller vil høre noe annet, samt oppfordret til å oppsøke hjelp dersom det er alvorlig ment. Jeg forstår hva man mener med "det er ikke din feil" utsagnet, men det kan brukes feil. Dersom jeg gjør noe som sårer eller skader så må jeg ta ansvaret, jeg kan ikke si og gjøre hva jeg vil og deretter si "det er ikke mitt ansvar hva du gjør" når noen blir dypt fortvilet. 1
Tiuren Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Du har ingen ansvar for andre sin lykke, så her må du faktisk tenke på deg selv, selv om det er vanskelig. Denne dama trenger jo åpenbart profesjonell hjelp. Voksne folk har selv et ansvar for eget liv, om hun hadde nå gjort alvor av «truslene» sine, er det uansett aldri noen andre sin feil. Anonymkode: 718cd...03f Vist FA"# kan det være andres feil dersom noen tar sitt liv, slutt å preike tull. Mennesker som har vært utsatt for overgrep og/eller mobbing kan få sterke psykiske problemer og ta sitt liv av den grunn, og det ansvaret må de som begår uretten ta. Hva med det at homofile og ikke-binære er overrepresentert i selvmords statistikkene, er det kun deres ansvar eller skal omgivelsene ta sin del av ansvaret? 1
so_what Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 Tiuren skrev (41 minutter siden): Vist FA"# kan det være andres feil dersom noen tar sitt liv, slutt å preike tull. Mennesker som har vært utsatt for overgrep og/eller mobbing kan få sterke psykiske problemer og ta sitt liv av den grunn, og det ansvaret må de som begår uretten ta. Det var ikke det @AnonymBruker mente, og det forstår du godt. TS har overhodet ikke utsatt denne kvinnen for mobbing eller overgrep. Mobbing, uthenging, overgrep, mishandling osv er avskyelig, men det er ikke tema her. TS har ikke gjort seg skyldig i noen av delene. Hun har null ansvar overfor denne kvinnen. La oss ikke dra dette ut i en prinsippdebatt som ikke har noe som helst med saken å gjøre. 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå