WhiteWall Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Hei! Jeg har noen tanker jeg har bruk for å få litt kontroll på. Jeg jobber som BPA og merker det er tøft mentalt, bruker ligger kun på rommet sitt, og vi skal helst sitte inne hos bruker, og høre på klaging og mye annet, jeg er begynnt å sette meg i rommet ved siden av, det blir for tøft å sitte inne i et liten mørkt rom. Slik jeg går inn og hjelper med det fysiske når bruker kaller, og setter meg inn hos bruker noen timer når jeg merker overskuddet er der. Dette har jeg veldig dårlig samvittighet over, men jeg er usikker på om man som BPA også MÅ være psykisk "søppelspann" for bruker. Jeg er generelt veldig positiv og optimistisk, men merker det går meg mer og mer på og jeg begynner å slite. Det hjelper meg mye å gå ut og gjøre nået annet i huset, eller sette meg i rommet ved siden av. Skal sies bruker ikke har behov for overvåking og ikke har behov for der sitter en hos hen. Bruker har veldig stor utskifting av BPA, konstant mangel på ansatte. Så jeg vil selvfølgelig gjerne beholde jobben, også for brukers skyld. Men burde jeg ha dårlig samvittighet over å ikke kunne sitte inne og høre på slik snakk en hel vakt? Er en BPA ikke en fysisk erstatning, så man i prinsippet kun skal assistere med fysiske ting (satt litt hardt opp)? Hva gjør dere andre som jobber for en som ikke har bruk for man er i samme rom 24/7? Og det er begrenset hvor mye vasking det kan gjøres. Skal sies jeg ikke har hørt nået bråk om jeg går ut, og jeg sier ifra at det blir litt for mye bare å sitte og sitte, så jeg går ut en liten stund, dette er aldri blevet sakt imot. Jeg har bruk for å høre hva som er vanlig, og om jeg burde ha dårlig samvittighet, eller jeg kan slippe den. For alternativet blir jeg til slutt slutter i jobben, og da står bruker igjen uten en fast pålitelig assistent. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 BPA blir regnet som et serviceyrke og ikke en omsorgsjobb. Du bør derfor ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke klarer å være klagemur for bruker. Og hvis hen heller ikke trenger overvåking så er det vel ikke noe poeng at du sitter der. Hva står det forøvrig i stillingsinstruksen/annonsen? Anonymkode: c1294...986 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): BPA blir regnet som et serviceyrke og ikke en omsorgsjobb. Anonymkode: c1294...986 Men noen misbruker dette grovt og mener at siden de har en serviceperson ansatt, kan de beordre denne til å gjøre de utroligste ting. Anonymkode: f5f8a...f84 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men noen misbruker dette grovt og mener at siden de har en serviceperson ansatt, kan de beordre denne til å gjøre de utroligste ting. Anonymkode: f5f8a...f84 Ja det er et trist faktum. Anonymkode: c1294...986
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 Dette høres ut som en bruker jeg var BPA for. Jeg var en del av et team, i regi av kommunen, som assisterte en bruker. Bruker var sengeliggende for det meste, deprimert, negativ, osv. Det ble mye snakking, og lite "gjøring". Humøret til bruker, påvirket teamet. Mye baksnakking innad i teamet, og en del konflikter mellom bruker og enkelte i teamet, veldig useriøst opplegg. Når man kom for å avløse dagvaktene, ble man møtt med en negativ rapport om alt som har skjedd hele dagen, og det legger lista for hvordan vakten min blir også. Jeg var ofte sliten psykisk når jeg kom hjem. Vi fikk ikke lov til å motivere bruker til å komme seg ut /opp av senga, fordi bruker skulle ikke føle seg presset til noe. Etter et halvår, fikk bruker en BPA-ordning utenom kommunen, med et nytt team. Det nye teamet har lengre arbeidsdager, og jeg tviler på at de er noe mindre slitne enn vi var. Det er veldig krevende å jobbe som BPA, og spesielt om bruker er inaktiv. Jeg fikk etter dette en annen stilling i kommunen, og nå kommer jeg hjem FYSISK sliten, men fortsatt med humøret og livsgnisten i behold.. Når det gjelder hva du må tåle, så ville jeg tatt opp bekymringene med din kontakt i f.eks Uloba, eller der du evt. jobber. Dette er mennesker i vanskelige livssituasjoner, men man kan heller ikke bruke hele arbeidsdagen på å bli deprimert.. Det kommer til å slite ut de ansatte, derav gjennomtrekk i teamet. Det hadde vi nok av hos oss også. Anonymkode: 53baf...6a5 2
WhiteWall Skrevet 20. august 2021 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 22.56): Dette høres ut som en bruker jeg var BPA for. Jeg var en del av et team, i regi av kommunen, som assisterte en bruker. Bruker var sengeliggende for det meste, deprimert, negativ, osv. Det ble mye snakking, og lite "gjøring". Humøret til bruker, påvirket teamet. Mye baksnakking innad i teamet, og en del konflikter mellom bruker og enkelte i teamet, veldig useriøst opplegg. Når man kom for å avløse dagvaktene, ble man møtt med en negativ rapport om alt som har skjedd hele dagen, og det legger lista for hvordan vakten min blir også. Jeg var ofte sliten psykisk når jeg kom hjem. Vi fikk ikke lov til å motivere bruker til å komme seg ut /opp av senga, fordi bruker skulle ikke føle seg presset til noe. Etter et halvår, fikk bruker en BPA-ordning utenom kommunen, med et nytt team. Det nye teamet har lengre arbeidsdager, og jeg tviler på at de er noe mindre slitne enn vi var. Det er veldig krevende å jobbe som BPA, og spesielt om bruker er inaktiv. Jeg fikk etter dette en annen stilling i kommunen, og nå kommer jeg hjem FYSISK sliten, men fortsatt med humøret og livsgnisten i behold.. Når det gjelder hva du må tåle, så ville jeg tatt opp bekymringene med din kontakt i f.eks Uloba, eller der du evt. jobber. Dette er mennesker i vanskelige livssituasjoner, men man kan heller ikke bruke hele arbeidsdagen på å bli deprimert.. Det kommer til å slite ut de ansatte, derav gjennomtrekk i teamet. Det hadde vi nok av hos oss også. Anonymkode: 53baf...6a5 Ja høres desverre veldig like ut, det verste er at man ofte hører slike historier hvor man tenker, dette må være den og den, for det ser ut som det går igjen. Synes det er veldig synd, for til slutt går det utover bruker som får veldig mye mennesker tett inne, istedet for å oppføre seg ordentlig og holde på folk Organisasjonen er klar over alt ikke er helt bra, men er jo veldig vanskelig å gjøre nået med når bruker er slik hen er. Derfor jeg hadde bruk for å vite om jeg burde ha dårlig samvittighet over ikke å ha overskudd til å sitte ved hen på hele vakten. Og høre på alt det. Ja for jobben er den minnst fysiske jobben jeg noensinne har hatt, nesten FOR lite syns jeg. Vi har stort sett ingen fysiske oppgaver, og bruker er veldig grei med slike ting, vi blir ikke utnyttet fysisk som jeg hører andre blir men skulle gjerne byttet ut litt og hatt mer fysisk for så å ha et bra arbeidsmiljø om det var
WhiteWall Skrevet 20. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 17.15): BPA blir regnet som et serviceyrke og ikke en omsorgsjobb. Du bør derfor ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke klarer å være klagemur for bruker. Og hvis hen heller ikke trenger overvåking så er det vel ikke noe poeng at du sitter der. Hva står det forøvrig i stillingsinstruksen/annonsen? Anonymkode: c1294...986 Nei stemmer det, synes bare det kan være vanskelig. Men høres ut som jeg ikke skal ha dårlig samvittighet over det. Husker ikke hva som står i stillingsbeskrivelsen, men mener mest det er slike vanlige ting man skal hjelpe til med. Som jeg netttop skrev, jeg/vi blir ikke utnyttet på noen som helst måte fysisk som jeg hører hos andre. Men synes det psykiske kan bli overveldene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå