AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Jeg føler jeg "må" spise enkelte matvarer fordi de skal en helsefremmende effekt og omtales i mange sammenhenger som matvarer man bør spise. Feks havregryn, søtpotet, avokado. Jeg spiser sunt ellers, dvs det finnes jo ingen fasit på hva som er sunt, men rene råvarer og ikke noe junk. Men føler jeg "må" spise havregryn for det skal jo senke kolesterolet og være så bra for det ene det andre, og søtpotet for det også skal være så sunt osv osv. Hva tenker dere? "Må" man spise bestemte sunne matvarer, eller er det gelt greit å la være når man uansett ikke spiser usunt ellers? Anonymkode: 2c5d1...2a4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Jeg spiser så å si aldri havregryn fordi det ikke metter i det hele tatt for min del. Jeg blir sulten etter en halvtime. Å manken kan jo ikke spise ulike ting på grunn av intoleranse/allergi, å det går helt fint 😛 spis hva du vil du, usunne ting med måte. Anonymkode: b7367...5fb 3
Zooey Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Du "må" ikke spise noe som helst. Jeg spiser hovedsaklig sunt og variert, men kun det jeg selv liker! 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 Tips om kosthold som du kan finne i ukeblader og sånt kan du bare ignorere. Det går typisk på sånt som at sink er viktig for spermproduksjon, derfor bør du spise matvare X som inneholder sink for da presterer du bedre i senga. Det er en banal logikk hvor man hverken har tatt utgangspunkt i kontrollerte studier eller tatt høyde for det vi allerede vet om at bare fordi en matvare inneholder noe, betyr ikke det at kroppen tar det opp (eller at matvaren ikke inneholder ting som ikke er bra for deg). En skulle tro bramat.no med sine ernæringsfysiologer var bedre, men her er et eksempel på hvor dumt det kan bli https://bramat.no/kosthold/matvarer/269-derfor-bor-menn-spise-tomater De er redelige nok til å nyansere det litt ved å legge inn et "det kan tenkes at" i artikkelen, men det er tydelig ut fra hva de siterer av forskningen at det ikke på noen måte er vist at menn får bedre helse av å spise tomater. Anonymkode: a8c3d...455 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 Nei, absolutt ikke. Jeg er ikke glad i søtpotet. Havregryn spiser jeg i perioder. Avokado spiser jeg lite av, det er ikke bra å frakte så mye avokado så langt. Det viktige er å spise sunt og variert. Jeg lever etter 80% sunt og 20% usunt det meste av tiden😊 Anonymkode: fcf71...26f 1
Sandum.PT Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Slenger meg på at du ikke må noe som helst her. Det viktigste er å spise variert og ha nok frukt og mest grønt. Utover det kan man ikke kalle en matvare sunn eller usunn uten å sette det i en større kontekst, da gjerne både hele kostholdet og livssituasjonen osv. Sjokolade og potetgull kan være netto sunt under riktige omstendigheter vil jeg faktisk tørre å driste meg til å si! 2
Lafamiglia Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg spiser så å si aldri havregryn fordi det ikke metter i det hele tatt for min del. Jeg blir sulten etter en halvtime. Anonymkode: b7367...5fb Jeg er som deg. Havregryn er overhodet ikke mettende for meg. Og når det gjelder de andre tingene: Det finnes hundrevis av millioner mennesker i verden som ikke spiser søtpotet eller avokado, men som har utmerket kosthold og helse. Det viktigste er nok det du er inne på selv også, at råvarer der det man bør basere kostholdet sitt på, og at man bør variere og spise bredest mulig. Da spiller det ingen rolle om søtpoteter/avokado inngår der. For det finnes jo også så utrolig mange andre råvarer, både innen grønnsaker, og innen fisk, kjøtt, nøtter, frø, meieriprodukter, osv., så man kan lett som bare det ha et variert og råvarebasert kosthold, selv om man utelukker noen få råvarer. (Selv spiser jeg ikke brokkoli, til tross for at det er supersunt, for det er en av de veldig få grønnsakene jeg ikke liker. Men jeg er 100% sikker på at jeg har et sunt kosthold allikevel, ettersom jeg spiser omtrent alle de andre grønnsakene som er tilgjengelige i Norge.)
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Avokado er i hvert fall ikke noe man "må" spise mer av. Transport og produksjon av denne er ikke bærekraftig, bla fører dyrkingen til avskoging. Det er mange andre kornprodukter som gir de samme helsegevinstene som havregryn, så spis det du liker. Heller ikke noe magisk med søtpotet. Du får det meste i billigere poteter, bortsett fra A-vitamin som du får i billigere gulrøtter. Anonymkode: 13637...296 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 Quinoa, avocado og søtpotet er noen eksempler på matvarer jeg ikke hadde smakt før jeg hadde passert 50 i alle fall, men har alltid vært frisk som en fisk likevel (og nå 10 år eldre) 😄 Mat må ikke være nytt, spennende og trendy for å være sunt,... Anonymkode: d1a32...b19
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 Spis det du liker og gjør det så sundt som mulig. Jeg tror jeg leste en studie en gang om at mat man ikke liker, selv om den er sunn, legger man på seg av. Men jeg aner ikke hva jeg skal søke på for å finne den.🤷♀️ Anonymkode: c9922...7a4
infectedsopp Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 Nei, det må man ikke. Spis det du liker og trives med du Selv spiser jeg aldri havregryn, quinoa eller søtpotet. Avokado kjøper jeg av og til. Det viktigste er at du spiser noe som du liker og ikke tvinger i deg ting fordi du føler du må. Kan fort bli kjipt å spise da
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #12 Skrevet 20. august 2021 Må fordi hvorfor? Levealderen har økt mye, og vil nok fortsette øke. Ingen lever perfelt. Spis relativt bra og du vil nok klare deg, du også Anonymkode: 82cac...6ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå