AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Jeg er alenemor til tre tenåringer. Konfirmasjonen deres har jeg spart opp gjennom flere år. Har en normalt betalt jobb i full stilling, men ikke god råd. Hvordan er det i forhold til depositum når de skal flytte for å studere? Er det vanligst at foreldrene betaler dette? Tenker at dersom dette er vanlig, vil jeg gjøre dette. Selvom det vil kreve en del ekstrajobbing fremover… Noen som vet? Anonymkode: 5f272...647
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Har ikke hørt at det er vanlig at foreldre betaler depositum nei. Anonymkode: 8a1dd...01a 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Jeg tenker at i din situasjon bør du oppfordre ungdommene til å skaffe seg sommerjobb og helgejobb når de er store nok. Hvordan man ordner seg når barna begynner å studere er helt individuelt, noen får husleie og tilskudd til mat hjemmefra, andre betaler alt selv. Anonymkode: 154e7...df0 4
so_what Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 Utbetaling fra lånekassen er alltid ekstra stor første måned i hvert semester. Dette er for å hensynta ekstra utgifter til pensumlitteratur osv, men kommer også godt med når en skal betale depositum. Skjønt, depositum er som regel 2-3 månedsleier, og i den grad første lånekasseutbetaling i det hele tatt er stor nok til å dekke dette, så gjør den nok et betydelig innhogg. Og for all del, innprent hos ungene at depositum skal utelukkende betales til depositumskonto. Depositum skal aldri utbetales til utleiers private konto. For min egen del hadde jeg endel oppsparte midler da jeg flyttet ut, blant annet som følge av at jeg bodde hjemme det første studieåret mens jeg også hadde deltidsjobb. Jeg har heller ikke inntrykk av at det er vanlig at foreldre betaler dette, men alle familier har vel sine egne ordninger. Mine foreldre har, og hadde den gang, ganske romslig økonomi. Likevel var det mest naturlig at jeg ordnet dette selv. Det er nok veldig nyttig om du begynner å diskutere dette med barna helst noen år før det blir aktuelt, slik at de får anledning til å reflektere over at de må ta ansvar for dette selv.
Gjest theTitanic Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er alenemor til tre tenåringer. Konfirmasjonen deres har jeg spart opp gjennom flere år. Har en normalt betalt jobb i full stilling, men ikke god råd. Hvordan er det i forhold til depositum når de skal flytte for å studere? Er det vanligst at foreldrene betaler dette? Tenker at dersom dette er vanlig, vil jeg gjøre dette. Selvom det vil kreve en del ekstrajobbing fremover… Noen som vet? Anonymkode: 5f272...647 Hvorfor skal de ikke bidra selv? Og hvordan skal de lære om pengenes verdi om du bare gir dem alt?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Betale selv☺️ Depositumlån fra bank har jeg også hørt om, men uten å ha noen som helst slags kunnskap om det☺️ Tror absolutt du gjør barna dine en tjeneste om du lar de ordne slikt selv. God lærdom. Hilsen 24-åring som har ordnet alt slikt selv og er takknemlig for kunnskapen det har gitt meg. Anonymkode: 04962...1dc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 I min krets er det vanlig. Borteboerstipend dekker rett og slett ikke depositumet. Ikke kostnader generelt heller. Det er svært vanskelig for de unge å skaffe seg jobb også. For barnet som bor på hybelen må jeg dekke depositumet og betale rundt 1000 kr mnd for mat og buss. Borteboerstipendet dekker akkurat husleie og strøm. Heldigvis har barnet en far som bidrar litt med innkjøp og lommepenger også, men ikke noe angående depositum, husleie eller strøm. Utstyrstipendet er på rundt 4000 kr, og har ikke dekket nødvendig utstyr. Jeg føler med deg. Det er veldig tøft å ha ansvaret alene. Dyrt og krevende. Selv med far som trår litt til er det dyrt. Heldigvis kan ene barnet mitt bo hjemme. Anonymkode: 1df47...7ac
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er alenemor til tre tenåringer. Konfirmasjonen deres har jeg spart opp gjennom flere år. Har en normalt betalt jobb i full stilling, men ikke god råd. Hvordan er det i forhold til depositum når de skal flytte for å studere? Er det vanligst at foreldrene betaler dette? Tenker at dersom dette er vanlig, vil jeg gjøre dette. Selvom det vil kreve en del ekstrajobbing fremover… Noen som vet? Anonymkode: 5f272...647 Per i dag får man ca 22-23k i storstipend, i Trondheim som er en av Norges største studiebyen er månedsleia ca 5000 og dermed et normalt depositum ca 15000. Dette klarer man altså på storstipendet om man må, så det er ikke noe du burde måtte spare til. Vet du allerede nå at du ikke kommer til å kunne støtte barna under studietiden bør du forberede de på deltidsjobbing. Gjerne før de kommer til universitetet så de har erfaring og lett får jobb. Med refernsaseforbuket for sin alder er studenter ca -60.000 kroner per år, dette må dekkes inn gjennom jobb eller familie. Så i ditt tilfelle er det nok en god idé å gi de et forhold til hvor mye de bør jobbe. 60000 kan man godt tjene på en sommer med en godt betalt sommerjobb, så finnes det fra andreklasse og oppover enkle studentassistent stillinger som også gir en grei bi-inntekt i semester. At du har dårlig økonomi bør altså ikke gi de noen begrensninger så lenge du har lært de det som trengs for å klare seg selv! Anonymkode: 31458...9ac 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I min krets er det vanlig. Borteboerstipend dekker rett og slett ikke depositumet. Ikke kostnader generelt heller. Det er svært vanskelig for de unge å skaffe seg jobb også. For barnet som bor på hybelen må jeg dekke depositumet og betale rundt 1000 kr mnd for mat og buss. Borteboerstipendet dekker akkurat husleie og strøm. Heldigvis har barnet en far som bidrar litt med innkjøp og lommepenger også, men ikke noe angående depositum, husleie eller strøm. Utstyrstipendet er på rundt 4000 kr, og har ikke dekket nødvendig utstyr. Jeg føler med deg. Det er veldig tøft å ha ansvaret alene. Dyrt og krevende. Selv med far som trår litt til er det dyrt. Heldigvis kan ene barnet mitt bo hjemme. Anonymkode: 1df47...7ac Men det er snakk om vgs eller? Anonymkode: 04962...1dc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det er snakk om vgs eller? Anonymkode: 04962...1dc Ja VGS enn så lenge. Anonymkode: 1df47...7ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå