AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Dette er bare en rant, jeg trenger egentlig ikke noen tilbakemeldinger (vi vet ting som at vi kan kjøpe i et annet område, vi kan kjøpe en mindre bolig osv) Jeg er bare SÅ lei nå, av å tape budrunde på budrunde på budrunde- og mener at situasjonen vår er et godt eksempel på hvor sykt boligmarkedet nå er blitt, enkelte steder i Norge. Vi bor i et dyrt område, og ønsker å fortsette å bo her siden det er her jeg er oppvokst, mesteparten av familien min bor her og vi har nettverket vårt her. Både jeg og mannen min har høyere utdanning og er i godt betalte jobber, tilsammen tjener vi rundt 1,8 mill. Vi har vært i boligmarkedet i Oslo siden 2006 og jobbet oss oppover, og har nå en EK på 5,5 millioner. Likevel er det omtrent umulig for oss å få kjøpt oss et hus i området der jeg er oppvokst. Vi ser ikke etter et spesielt flott eller fasjonabelt hus, vi har vært på massevis av visninger på små og slitne eneboliger. Vi kan godt pusse opp, det eneste kravet vårt er at huset ligger i den skolekretsen vi bor i nå, siden barna våre går på skole her. Det viser seg å være ekstremt vanskelig- til tross for at vi altså tjener bra og har relativt høy EK. Nå har vi kikket i over to år, og jeg blir mer og mer motløs for hver måned som går. Det virker helt vanvittig at det, med to gode lønninger og en fornuftig økonomi (der vi hele veien har f.eks betalt ned mer på boliglånet enn hva vi strengt tatt har måttet), likevel bare må akseptere at enebolig, i området jeg er oppvokst i, er komplett uoppnåelig…! Som sagt, vi vet at vi kan se i et annet område, at det «ikke er en menneskerett å bo i enebolig i de dyre områdene i Oslo» (som noen alltid ynder å komme trekkende med i denne typen tråder) og alt det der. Trenger ikke den typen tilbakemeldinger. Måtte bare blåse ut litt frustrasjon av hvor vilt boligmarkedet er blitt mange steder… Anonymkode: 9332c...4b8 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Skjønner frustrasjonen din.. Har vært der selv. Jeg synes det er/var rart at SÅ mange har SÅ mye bedre råd enn oss:-) (Jeg og samboer var i ca samme øk situasjon som dere) Vår løsning ble å kjøpe med utleiedel. Anonymkode: e71c1...8bf 3
Jytte Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Boligmarkedet er utenfor kontroll. Hva med en større leilighet som kanskje har en hageflekk? Synes ikke synd i dere siden dere har høy egenkapital og høye lønninger, men det siste ville du ikke høre. Likevel, mange unge velger å bo i kollektiv sammen med venner som har kommet inn på boligmarkedet og har ikke sjanse til å kjøpe selv med egenkapital. Kanskje noen av de kan kjøpe, men økonomien vil bli stram. Forstår at du vil bo i samme området når barna går på skole der, men enebolig trenger dere ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner frustrasjonen din.. Har vært der selv. Jeg synes det er/var rart at SÅ mange har SÅ mye bedre råd enn oss:-) (Jeg og samboer var i ca samme øk situasjon som dere) Vår løsning ble å kjøpe med utleiedel. Anonymkode: e71c1...8bf Takk for svar- det er faktisk litt trøst å se at andre har slitt med det samme som oss, vi tenker som dere, at det er rart at SÅ mange har SÅ mye bedre råd enn oss! Men ja, utleiedel må kanskje bli løsningen for oss også, ja, da kan man vel lett få iallfall en million til i lån. Det ville nok hjelpe mye! Anonymkode: 9332c...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 Jytte skrev (1 minutt siden): Boligmarkedet er utenfor kontroll. Hva med en større leilighet som kanskje har en hageflekk? Synes ikke synd i dere siden dere har høy egenkapital og høye lønninger, men det siste ville du ikke høre. Likevel, mange unge velger å bo i kollektiv sammen med venner som har kommet inn på boligmarkedet og har ikke sjanse til å kjøpe selv med egenkapital. Kanskje noen av de kan kjøpe, men økonomien vil bli stram. Forstår at du vil bo i samme området når barna går på skole der, men enebolig trenger dere ikke. Nei, som sagt forstår vi godt at vi ikke MÅ ha enebolig, vi bor pr nå i en stor leilighet med egen hage. Men vi ønsker oss veldig enebolig, og har alltid ønsket oss det. Poenget er at noe er riv ruskende galt et sted, når man selv med høye lønninger og mye EK, ikke får kjøpt seg selv en helt enkel, gammel og sliten enebolig. Anonymkode: 9332c...4b8 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Hvilken prisklasse leter dere i? Vi har ca samme økonomi som dere, men med litt mindre egenkapital. Så spør av ren nysgjerrighet 😊 Anonymkode: a2f72...c77 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Jeg forstår deg også veldig godt, er i lignende situasjon der jeg så gjerne skulle fått mulighet til å kjøpe i det superkoselige nabolaget jeg vokste opp i. Både mannen og jeg har master og gode jobber. Vi er nå 33 år gamle og har jobbet oss oppover sakte men sikkert i mange år. Da mamma uten utdannelse og pappa med Bachelor var 26 og 28 år kjøpte de seg stort hus i området der. Tydeligvis litt andre tider da ja.. Vi har omtrent ikke sjangs. Blir i så fall på millimeteren at det går for et mindre hus men ønsker ikke bo oss ihjel heller. En rant i ny og ne får være lov, selv om jeg selvfølgelig vet at vi er veldig heldige her i Norge uansett! Anonymkode: b1bb2...af6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken prisklasse leter dere i? Vi har ca samme økonomi som dere, men med litt mindre egenkapital. Så spør av ren nysgjerrighet 😊 Anonymkode: a2f72...c77 Vi kikker på omtrent alt som legges ut i området her, men det er aldri noe som legges ut under 11,5, egentlig samme hvor dårlig eller lite det er. Vi kan vel gå opp til 13-14, litt avhengig av standard (hvis alt må pusses opp må vi jo holde av litt til kostnader knyttet til det). Anonymkode: 9332c...4b8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår deg også veldig godt, er i lignende situasjon der jeg så gjerne skulle fått mulighet til å kjøpe i det superkoselige nabolaget jeg vokste opp i. Både mannen og jeg har master og gode jobber. Vi er nå 33 år gamle og har jobbet oss oppover sakte men sikkert i mange år. Da mamma uten utdannelse og pappa med Bachelor var 26 og 28 år kjøpte de seg stort hus i området der. Tydeligvis litt andre tider da ja.. Vi har omtrent ikke sjangs. Blir i så fall på millimeteren at det går for et mindre hus men ønsker ikke bo oss ihjel heller. En rant i ny og ne får være lov, selv om jeg selvfølgelig vet at vi er veldig heldige her i Norge uansett! Anonymkode: b1bb2...af6 Ja, det er nettopp det, det er tydelig HELT andre tider nå, enn da foreldrene mine kjøpte i dette området! Så kan du si at de selvsagt slet med veldig høye renter en tid, som sikkert heller ikke var så enkelt. Jeg vet at de slet litt med å få det til å gå rundt en periode på 80-tallet. Men da hadde de iallfall huset, og det var ikke SÅ mye jobb/trøblete å skaffe seg, selv om det selvsagt sikkert opplevdes dyrt for dem da også. Men det var i det minste oppnåelig og mulig. Anonymkode: 9332c...4b8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 Men hva er alternativet? Det er jo en grunn til at populære områder og eneboliger blir dyre, rett og slett fordi det er populært. Vil mange bo der så stiger prisene. Tilbud og etterspørsel. Ville du hatt loddtrekning? Køordning? Anonymkode: 8a29c...b8d 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 Vi har vært der. 5 år tok det. Men det ordnet seg. Det som gjorde at det "klikket på plass" var at jeg innså at vi måtte kompromisere på noe, annet enn oppussing. Jeg merket at boliger med noe tungvint adkomst ikke scoret høyt. Småbarnsforeldre taklet det ikke. Eldre taklet det ikke. Men for oss som er relativt godt trent, og også hadde noen år i bygård uten heis uten oss, visste vi at det var null stress. En annen tanke, om du ikke har søsken, kan du bytte med foreldre? Kjenner mange som har gjort dette. Da leilighet med hageflekk er bedre enn enebolig om man kun er to, og begynner å bli eldre. Anonymkode: 19971...d21 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi kikker på omtrent alt som legges ut i området her, men det er aldri noe som legges ut under 11,5, egentlig samme hvor dårlig eller lite det er. Vi kan vel gå opp til 13-14, litt avhengig av standard (hvis alt må pusses opp må vi jo holde av litt til kostnader knyttet til det). Anonymkode: 9332c...4b8 Beklager, men jeg klarer ikke å synes synd på noen som har mulighet til å kjøpe bolig til 13-14 mill. Anonymkode: d83bf...8e0 33
Jytte Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, som sagt forstår vi godt at vi ikke MÅ ha enebolig, vi bor pr nå i en stor leilighet med egen hage. Men vi ønsker oss veldig enebolig, og har alltid ønsket oss det. Poenget er at noe er riv ruskende galt et sted, når man selv med høye lønninger og mye EK, ikke får kjøpt seg selv en helt enkel, gammel og sliten enebolig. Anonymkode: 9332c...4b8 Det er for dyrt nå. En sykepleier har ikke sjanse til å komme inn på boligmarkedet. Det begynte i Bærum for mange år siden. Lavlønte hadde ikke råd til å bo der, men kommunen trengte arbeidskraften. Jeg ønsket meg enebolig, men har slått fra meg tanken siden det medfører mer vedlikehold. Ikke har jeg økonomi til det heller. Men hva med å kjøpe en hytte i nærhet til Oslo? Er det noe som kan være et alternativ?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har vært der. 5 år tok det. Men det ordnet seg. Det som gjorde at det "klikket på plass" var at jeg innså at vi måtte kompromisere på noe, annet enn oppussing. Jeg merket at boliger med noe tungvint adkomst ikke scoret høyt. Småbarnsforeldre taklet det ikke. Eldre taklet det ikke. Men for oss som er relativt godt trent, og også hadde noen år i bygård uten heis uten oss, visste vi at det var null stress. En annen tanke, om du ikke har søsken, kan du bytte med foreldre? Kjenner mange som har gjort dette. Da leilighet med hageflekk er bedre enn enebolig om man kun er to, og begynner å bli eldre. Anonymkode: 19971...d21 Ja, vi ser også det at vi kanskje må kompromisse på beliggenheten og heller gå for noe som er veldig usentralt (altså innenfor skolekretsen). Det ønsker vi jo egentlig ikke, men mulig det må til. Jeg har fem søsken som alle bor, eller ønsker å bo, i dette området, og flere av oss har nok lyst på barndomshjemmet på sikt. Men foreldrene våre er i god form og elsker huset (som også har en planløsning som fungerer godt for eldre), så de blir nok boende der i mange år til. Men ellers takk for tipset, det kunne jo ha vært en fin idé 😊 Anonymkode: 9332c...4b8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Hvor mye over går boligene da? Taper dere budrunden fordi dere ikke kan gå lenger, eller fordi dere ikke vil gå lenger, f. eks at dere ikke syns huset er verdt det? Oppussing kan man ta etterhvert tenker jeg, dere tjener såpass godt at dere fort sparer opp penger til å ta f. eks bad og kjøkken, det må ikke være strøkent fra dere flytter inn. Så med mindre «alt» må gjøres både ute og inne ville jeg nok strukket strikken, og tatt oppussing etterhvert. Anonymkode: a2f72...c77 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 Hehehe....sorry. Greier bare ikke sympatisere mye med folk som kan kjøpe opp til 14 mill. Her er det noe med å sette pris på det man har og se muligheter andre steder...det er mange som tydeligvis også synes området er koselig da, og de har mer penger enn dere og er villig til å betale. Anonymkode: 62965...958 17
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager, men jeg klarer ikke å synes synd på noen som har mulighet til å kjøpe bolig til 13-14 mill. Anonymkode: d83bf...8e0 Jeg har ikke bedt deg om å synes synd på meg. Jeg sier bare at vår situasjon er et godt bilde på galskapen i boligmarkedet nå- selv med høye lønninger og mye ek kan man ikke ta det for gitt at man skal få kjøpt enebolig der man ønsker. Anonymkode: 9332c...4b8 10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 Det er helt sykt, men ikke gi opp! Jeg var dum og gjøre det, flyttet ut og får aldri råd til å komme tilbake igjen Anonymkode: 06fad...4de 1
Radiohuspendel Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 Dere er i en fantastisk situasjon, som de fleste bare kan fantasere om. Dere har mulighet til å kjøpe en enebolig til 12-13 millioner! I de aller fleste byer/områder i Norge får man drømmeboligen for dette. Klart det er kjipt at dere ikke har råd der dere helst vil bo, men sånn er realiteten. Dessverre. 6
Jytte Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke bedt deg om å synes synd på meg. Jeg sier bare at vår situasjon er et godt bilde på galskapen i boligmarkedet nå- selv med høye lønninger og mye ek kan man ikke ta det for gitt at man skal få kjøpt enebolig der man ønsker. Anonymkode: 9332c...4b8 Ikke bare deres situasjon. Kjenner noen som kjøpte 4-roms i bydel Ullern. På tre år har prisene steget voldsomt. La oss si at man betalte rundt 7 mill. da. Nå selges de samme boligene for cirka ti - 11 mill. Her er det snakk om leiligheter og ikke enebolig såklart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå