Gå til innhold

Når store barn ikke klarer å ta corona test

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn på 13 år slo seg helt vrang. Det vil si at han grein og ble livredd. Klarte det bare ikke. Vi prøvde lenge. Jeg synes det var så flaut, for hun som testet sa det ikke hadde skjedd før. Var unødvendig å si? Det skal sies at min sønn nok dessverre fikk en fæl opplevelse første test for flere måneder siden. De var hardhendt og holdt han fast. Det er vel ikke lov? Jeg klarte ikke gjøre det nå, og det er jo heller ikke greit å tvinge noen. 

Hele familien på 6 stk testet. Så hvis noen av oss har det, har hun mest sannsynig det og? Og vi skal vel uansett være i karantene like lenge uansett svar siden vi er familie? 

Vi har vært samme plass som noen smittet. Lørdag. Fikk beskjed i går. Ny test på søndag hvis negativ test. Men vi måtte være i karantene hele uka uansett. 

Hva ville dere gjort? De kan ikke tvinge han?

Anonymkode: 20bec...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av og til må man tvinge seg igjennom ting uansett hvor lite en har lyst til å gjøre det. Vil hun ikke testes, får hun være hjemme til hun er symptomfri. Ikke besøke venner, gå på skole eller på kjøpesenter.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man kanskje må prøve å "tvinge" han igjennom det, på en hyggelig (!!) måte. For man vil havne i situasjoner også senere i livet som er skumle, ekle, etc, og man kan ikke lære seg at man alltid kan rømme fra ting. Noe må man faktisk igjennom, og det er ikke verre for han enn for alle andre å ta den testen, og det må han kanskje få litt hjelp til å forstå.

Og, som oftest så kommer man ut av det og ser at det var ikke så ille likevel

Jeg er verdens største pyse selv, og gruer meg for vaksiner, tannlegebesøk og alt som har med helsepersonell å gjøre, du kan tro jeg har hatt mange opplevelser med "det der gikk da langt bedre enn forventet... " Men likevel, like redd hver gang 😛 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min sønn på 13 år slo seg helt vrang. Det vil si at han grein og ble livredd. Klarte det bare ikke. Vi prøvde lenge. Jeg synes det var så flaut, for hun som testet sa det ikke hadde skjedd før. Var unødvendig å si? Det skal sies at min sønn nok dessverre fikk en fæl opplevelse første test for flere måneder siden. De var hardhendt og holdt han fast. Det er vel ikke lov? Jeg klarte ikke gjøre det nå, og det er jo heller ikke greit å tvinge noen. 

Hele familien på 6 stk testet. Så hvis noen av oss har det, har hun mest sannsynig det og? Og vi skal vel uansett være i karantene like lenge uansett svar siden vi er familie? 

Vi har vært samme plass som noen smittet. Lørdag. Fikk beskjed i går. Ny test på søndag hvis negativ test. Men vi måtte være i karantene hele uka uansett. 

De har ikke lov til å tvinge noen. Test er frivillig.  Tar han ikke test må han i karantene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere smittet er det jo sjansen der at han er smittet også. Men han kan også være smittet uten at dere er det. Så uten test må ha ta full karantene på 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (18 minutter siden):

Er dere smittet er det jo sjansen der at han er smittet også. Men han kan også være smittet uten at dere er det. Så uten test må ha ta full karantene på 14 dager.

Har det økt til 14 dager nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er viktig i slike situasjoner er å IKKE tenke selv. 

Man må følge myndighetenes evig skiftende regler til punkt og prikke, eller så risikerer man å falle død om. 

At reglene fremstår som helt tilfeldige og idiotiske kan så være, men husk at Bent Høie har tenkt nøye igjennom dem. At reglene endrer seg nærmest fra dag til dag er ikke et tegn på at de bare er funnet på i hui og hast. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et alternativ til test for barn, og det er ti dager karantene. Med de bestemmelsene som er nå slipper barn smittekarantene (i hovedsak,  ikke dersom man er i husstand med smittet sånn jeg forstår det, men er usikker) dersom de testes 2 / 3 ganger de første fem dagene (avhengig av alder på barnet). Dvs at ved smitte i klassen vil alle andre være på skolen, mens ditt barn vil være alene om karantene dersom det ikke testes.

Og det at "alle andre i husstanden tester negativt " betyr ikke at sistemann er negativ. Jeg kjenner flere familier der kun ett av barna (på alder med ditt) ble smittet, og resten testet negativt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Summeer skrev (5 timer siden):

Det finnes et alternativ til test for barn, og det er ti dager karantene. Med de bestemmelsene som er nå slipper barn smittekarantene (i hovedsak,  ikke dersom man er i husstand med smittet sånn jeg forstår det, men er usikker) dersom de testes 2 / 3 ganger de første fem dagene (avhengig av alder på barnet). Dvs at ved smitte i klassen vil alle andre være på skolen, mens ditt barn vil være alene om karantene dersom det ikke testes.

Og det at "alle andre i husstanden tester negativt " betyr ikke at sistemann er negativ. Jeg kjenner flere familier der kun ett av barna (på alder med ditt) ble smittet, og resten testet negativt. 

Her er det noe jeg ikke skjønner. Du sa, og jeg har lest I avisen, at barn og unge slipper Karantene. Men så stod det nylig i avisen at en fadder på et universitet var smittet og 100 faddere kom i Karantene. Så er da 1) studentene over 18 og derfor må i Karantene? Eller 2) barn og unge må i Karantene likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 13.52):

Om han har hatt en fæl opplevelse, og fremmede har vært hardhendt og holdt han fast så er det slett ikke rart om han nå får panikk ved testing. 

Hadde ikke tvunget han men heller valgt karantene den tiden det blir bedt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 13.52):

Han kan ikke tvinges til å ta testen men må da fullføre karantene/isolasjon kravene som er satt. Du bør ringe koronatelefonen også vil de gi dere de riktige instrukser.

Det er lov å være «hardhendt» til en viss grad. Hvis barn blir så syk at de havner på sykehus og må enten få lagt inn venflon, en gastrosonde e.l så gjøres jo ikke dette med samtykkende små barn.

De synes jo det er helt jævlig å få en slange dyttet ned gjennom nesen, men det er ikke noe valg eller diskusjon.

Foreldre kan bli rådet til å forlate rommet, spesielt om de selv fremstår engstelig og redd.

Men det er alltid en balansegang her for når man skal stoppe og vurdere andre tiltak. Jeg aner jo ikke hvor hardhendt du mener de har vært, om dere protesterte imot eller om personalet forsto det sånn at dere samtykket til at testen ble tatt og derfor måtte bruke noe makt? (Det er alltid lett å være etterpåklok) 

Jeg leste en forskningsartikkel som omhandlet små barn som skulle få vaksine på helsestasjon. Den viste at foreldre som begynner å berolige/trøste  barnet allerede før vaksinen var satt, resulterte i barn som gråt mer voldsomt og lengre etter vaksinen var ferdig.

Det viser at foreldre har stor makt i å påvirke barns opplevelse når det gjelder slike ting, og at det å sette mye fokus på en slik prosedyre er ikke alltid positivt selv om intensjonen er god. 

Det er kanskje en av de få gangene foreldre bør aktivt bagatellisere litt, ja, det vil gjøre vondt: men det går over! 

Jeg tror det er veldig viktig at foreldre er klar over dette selv. Ikke at jeg sier at dere har gjort noe «feil», men det kan kanskje være greit å vite. 

Til sist så vil jeg legge til at vaksinatørene er «bare mennesker» de også.

Kommentaren om at «dette ikke har skjedd før» skyldtes kanskje at vedkommende selv som skulle utføre testen ble usikker og hadde dermed ikke noen gode taktikker igjen for å få gjennomført prosedyren.

I slike (stressede/vanskelige/såre/intense) - situasjoner, så blir ofte hvert eneste ord veid veldig tungt. Det kan derfor være lurt å ha litt takhøyde, ingen er perfekt, kanskje ikke den smarteste kommentaren men heller ikke noe alarmerende feil å si. 

PS; til slutt så kan jeg legge til at det er ikke noe flaut med dette, og at dere har gjort riktig i å la gutten bestemme selv. Det er jo, i motsetning til eksemplene jeg kom med først, - ikke livsviktig behandling dette her.. det finnes alternativ som dere nå har valgt. 

Han er såpass stor at det ville være et overtramp om dere hadde tvunget gjennom, og det ville i alle fall økt oddsen for at det hele resulterte til skrekk mot helsepersonell. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Her er det noe jeg ikke skjønner. Du sa, og jeg har lest I avisen, at barn og unge slipper Karantene. Men så stod det nylig i avisen at en fadder på et universitet var smittet og 100 faddere kom i Karantene. Så er da 1) studentene over 18 og derfor må i Karantene? Eller 2) barn og unge må i Karantene likevel? 

Da tipper jeg de var over 18 år, eller at de var utsatt for smitte før denne endringen trådte i kraft. Den er ikke tilbakevirkende, naboen på 3 år er hjemme i smittekarantene nå pga smitte i bhg, og det må gjennomføres på "forrige bestemmelse", de får altså ikke testes ut med x antall tester på 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Det er lov å være «hardhendt» til en viss grad. Hvis barn blir så syk at de havner på sykehus og må enten få lagt inn venflon, en gastrosonde e.l så gjøres jo ikke dette med samtykkende små barn.

De synes jo det er helt jævlig å få en slange dyttet ned gjennom nesen, men det er ikke noe valg eller diskusjon.

Den ørlille forskjellen er jo at barn i dette tilfellet faktisk er syke, og ikke bare gjennomfører en ubehagelig test for å tilfredsstille myndighetenes for øyeblikket gjeldende krav. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...