Gå til innhold

Gifte seg (i utlandet) uten at det blir gyldig?

Anbefalte innlegg

Gjest gifteklar
Skrevet

Jeg og kjæresten min ønsker å gifte oss for å vise hvor glade vi er i hverandre... Vi er unge fremdeles (rundt 20), og studerer sammen. Av praktiske grunner og muligens misnøye fra foreldrene mine, som er svært strenge på at man skal bli ferdig med utdannelsen først, før man tenker på mann og barn, vil vi kun holde et lite seremoni for oss selv, uten å være gift på ordentlig.

Vi vil altså gjerne kunne "late" som vi er gift da, slik at vi ikke er bundet til hverandre juridsk sett. Tenker at det er best, så slipper vi mye økonomisk styr, og dessuten tar det mye tid hvis vi en gang i fremtiden angrer på det, og ønsker å skille oss.

Det ultimate er et alternativ hvor mye faktisk blir betraktet som gift i utlandet, men hvor kontrakten er ugyldig i Norge. Har jo hørt om Vegas, men er kontrakten ugyldig i Norge?

Noen som har noe peiling på hva vi må gjøre? Vet at det er steder på nettet hvor man kan gifte seg...men det blir liksom ikke det samme...Romantikken blir helt borte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo bare fjas!!

Dersom dere ikke vil gifte dere, slipper dere jo det..

Dere kan jo selv lage all slagt "sermoiner" av alle typer dere vil selv..

Ingen grunn til å dra inn noen andre i denne "fake sermonien" deres..

Skrevet

Synes faktisk det høres mer fornuftig ut en å gifte seg formelt og senere skilles fordi ungdomskjæresten ikke var den rette.

Lykke til :)

Skrevet
Synes faktisk det høres mer fornuftig ut en å gifte seg formelt og senere skilles fordi ungdomskjæresten ikke var den rette.

Lykke til :)

Hva i alle dager er poenget med å "gifte seg" dersom man ikke er klar til å GIFTE SEG?

Hvilken hensikt har en "fake sermoni" som ikke en "annen sermoni" (som man ikke kaller "bryllup")?

Skrevet

Sånn som i Bentes bryllup. Noe av det mest meningsløse jeg har sett. :ler:

Skrevet
Hva i alle dager er poenget med å "gifte seg" dersom man ikke er klar til å GIFTE SEG?

Hvilken hensikt har en "fake sermoni" som ikke en "annen sermoni" (som man ikke kaller "bryllup")?

Samme som en forlovelse vil jeg tro. En fin ring på fingeren og en sermoni for den man elsker? Ikke alt handler om papir.

Skrevet

Ekteskap inngått i utlandet er juridisk bindende i Norge også.

Skrevet

jeg skjønner akkurat hva du mener, og kunne godt tenke meg å gjøre sånn selv.

så følger med her om noen vet!

Skrevet

Ellers er det jo alltids en mulighet å være *hemmelig gift*...hehe. Så kan dere slippe bomben om en 7-10 års tid, til familiens store forferdelse. Synes folk gjør slike såpeopera-aktige ting for sjeldent ;)

Men altså, fra spøk til side:hvorfor kan dere ikke forlove dere? Jeg synes det er veldig romantisk, dessuten slipper dere de juridiske forpliktelsene som følger med ekteskap.

Skrevet

dersom man ikke har ordnet papirene på forhånd er vel neppe

drive in brylup i las vegas det

Skrevet

Maldivene. Muslimsk stat. Arrangerer sermonier. Ugyldig i Norge.

Skrevet

Kanskje greit å ha i tankene at selv om giftermålet er ugyldig i Norge, så er det kanskje fortsatt gyldig i det landet du giftet deg i? I verste fall kan du risikere å måtte reise til det landet for å bli skilt før du kan gifte deg i Norge.

Skrevet
Kanskje greit å ha i tankene at selv om giftermålet er ugyldig i Norge, så er det kanskje fortsatt gyldig i det landet du giftet deg i? I verste fall kan du risikere å måtte reise til det landet for å bli skilt før du kan gifte deg i Norge.

Hvis det er ugyldig i Norge, trenger man ikke skille seg. Nettopp fordi det er ugyldig. Men man vil fremdeles være gift i dette landet.

Skrevet

Du vil altså til med masse dill dall for å unngå å bli gift, bare slik at du kan "gifte deg"?

Hallo!!

Hva var POENGET?

Vil du "vise hvor glade vi er i hverandre" kan dere jo "forlove dere" og ha så mange sermonier og fester osv osv dere bare vil i den sammenheng..

Hvorfor vil dere kalle det å "gifte seg" når dere virkelig ikke vil bli gift???

Skrevet
Jeg og kjæresten min ønsker å gifte oss for å vise hvor glade vi er i hverandre...

hvis vi en gang i fremtiden angrer på det, og ønsker å skille oss.

Dette krasjer litt for min del... Det er vel ingen som inngår ekteskap hvis de ikke er sikre på at de vil leve resten av livet sammen (i hvert fall burde de ikke det...det er jo dette som er hele poenget med å gifte seg!)

Skrevet

Av alle dumme idèer.............. *riste på hodet over uvettig ungdom som ønsker å være voksen*

Skrevet

..og nicket ditt i innlegget er "gifteklar"?

:ler: Dette er det dummeste!

Hvis dere gjør noe så teit og fjollete som det dere beskriver håper jeg det forblir en godt bevart hemmelighet som dere tar med dere i graven - ellers vil andre le seg ihjel!

Om fem år vil du gremmes over at du i det hele tatt tenkte tanken!

Bli ferdig med studier og få noen år til på baken - det trenger du.

Skrevet

Hmm... Jeg blir litt forvirret av å lese innlegget ditt - først og fremst fordi man ikke gifter seg bare for å vise hvor glade man er i hverandre, men fordi man også ønsker å dele livet sammen. Dersom man ikke er klar for å ta en slik avgjørelse er man heller ikke klar for å gifte seg, og derfor synes jeg ikke dere skal gifte dere på noen som helst måte. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere ønsker å late som om dere er gift, når dere ikke ønsker forpliktelsene som er noe av det viktigste ved nettopp det å være gift. Da er det jo ikke snakk om en kjærlighetserklæring ovenfor hverandre - men hva dere ønsker andre skal tenke og tro om deres forhold. Og hvorfor ønsker dere egentlig å betraktes som gift i utlandet? Hva er vitsen i det?

Dersom dere har behov for å ha en eller annen sermoni som bekrefter nettopp det at dere betyr mye for hverandre, så kan dere jo alltids ha en sermoni. Men å blande inn ekteskap har jeg, som flere andre her, vanskelig for å svelge. Noen velger jo å forlove seg, med eller uten ring - og venter flere år med å sette noen dato for bryllupet. Eller bestemmer seg for at hvis de fortsatt er sammen etter så og så mange år skal de gifte seg. Dette blir helt feil for meg, men kanskje det er riktig for andre...

Skrevet

Jeg synes t.o.m. en forlovelse uten planer om giftemaal er tullete jeg. Jeg vet at dette er vanlig, men hva er poenget med dette?

Det er sött at dere er sa glade i hverandre na. Men kan dere ikke heller, dersom dere önsker noe spesielt, kjöpe en slags kjaerlighets ring til hverandre, og love a vaere trofaste og snille med hverandre sa lenge dere er sammen? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...