Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens 😊 

Jeg har gammel gjeld som jeg holder på å ordne opp i, jeg er inkasso-fri om 1,5 år. Jeg har i lang tid lånt en bil som jeg bruker frem og tilbake på jobb, men pga endret arbeidstid har jeg behov for egen nå.

Spørsmålet er bare om kreditorene kommer til å ta bilen fra meg? All gjeld er sikret i lønnstrekk og bolig. Jeg er bare usikker på om de kan flytte pantet til bilen da, og selge den? I såfall er det liten vits for meg å kjøpe bil.. hadde bare vært utrolig praktisk mtp jobb. Jeg må selvfølgelig kjøpe bilen uten lån siden jeg ikke kan få lån, og betale inn forsikring for et år på en smell, siden vi med anmerkninger ikke får delbetale noe som helst. Så derfor vil jeg bare se om jeg kan beholde den før jeg bruker mye penger på det. 

Anonymkode: aa38f...bee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stopp å låne penger. Betal gjeldt først. Du får vel heller ikke lån akkurat i din situasjon.

Anonymkode: 2227d...675

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stopp å låne penger. Betal gjeldt først. Du får vel heller ikke lån akkurat i din situasjon.

Les hi en gang til! Dette er ts helt tydelig veldig klar over og er heller ikke det h*n spør om. 

Anonymkode: 3d579...2fc

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Kan det være mulig å komme i kontakt med inkassoselskapene og spørre?  Eller kanskje det er namsmannen? Vet ikke hvem og hvordan nedbetaling og lønnstrekk bestemmes og foregår.  Jeg ville ikke våget å risikere noe i alle fall.

Skrevet

Kreditorene dine kan få pant i bilen dersom de sender utleggsbegjæring til namsmannen. Dersom du har avtale med alle kreditorer og betaler det du skal, så er det derimot lite trolig at de kommer til å gjøre det.

Kjøper du en billig bil (2/3 av grunnbeløpet), så kan du forøvrig vise til dekningsloven §2-3 for beslagsfrihet. 

Anonymkode: 019a0...a0a

• Liker 2
Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Jeg har akkuratt fått er rimelig høyt beløp hos namsmannen. Men har ikke vært snakk om å ta bilen. Her så dem det som hensiktsmessig at jeg hadde bil mtp jobben. 

Anonymkode: 5b4dc...889

Skrevet

Jeg tror jeg ville kontaktet namsmannen og spurt. 

Anonymkode: 0ea89...2ee

Skrevet

Er leasing eller leie en mulighet til du er gjeldsfri? Evt. Betale en kollega som bor i nærheten for å kjøre deg til og fra jobb? 

Skrevet

Leasing??? Den dyreste form for bilhold. Betal gjeld - så kan du kjøpe bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...