AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Del Skrevet 17. august 2021 Jeg har sosial angst og angst for å snakke i tlf med andre mennesker, særlig ukjente mennesker. Mannen presser meg og sier at jeg må utfordre angsten ved å ringe og snakke i tlf, jeg har sagt at jeg ønsker å sende mail i stedet, men da sier han at jeg aldri vil bli bedre. Jeg føler stemmen snører seg sammen hver gang jeg skal ringe, og at jeg ikke får puste, hjertet begynner å banke. Har forsøkt tre ganger i dag, de to første gangene la jeg på etter 2-3 ring, mens jeg den tredje gangen ikke klarte å vente mer etter å ha sittet i venteliste. Har så lyst å bare sende mail i stedte, det gjelder eu kontroll på bilen. =( Føler at jeg blir dårligere av å ringe i tlf. Hva skal jeg gjøre, er det bedre å bare sende mail eller har mannen min rett selv om det er så ubehagelig for meg? =( Mannen min mener min angst er en treningssak og at jeg er ute av sosial trening. Anonymkode: 8c5ac...057 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Del Skrevet 17. august 2021 Nå vet ikke jeg hvor ille dette er for deg, så vanskelig å si. Jeg hatet å prate i telefonen tidligere. Måtte finne meg jobb raskt og det ble kundesenter på telefon... da MÅTTE jeg jo bare. Sender fortsatt helst e-post, men synes ikke det er fælt å ringe lenger det er veldig lite som kan gå galt i en sånn telefonsamtale heldigvis 😄 Anonymkode: 9cbe7...d52 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Del Skrevet 17. august 2021 Mannen din har rett. Du må øve, og øve, og øve. Eksponeringsterapi. Jeg har vært der selv. Det er vondt, men det er nødvendig. For meg var det så ille at jeg kastet opp, så noen hakk over hjertebank, men det er borte nå. Problemet er at du forsterker aksepten av at dette er en naturlig frykt, når du fortsetter å unngå det. Og angsten kan smitte over til andre områder, som sosial kontakt med andre, vanlig jobb, ta taxi alene. Det er derfor viktig å kjempe. Anonymkode: f3bb5...6e3 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nokia Skrevet 17. august 2021 #4 Del Skrevet 17. august 2021 Din mann har nok rett. Det er så bra å utfordre seg på ting som er litt ubehagelige. For det er jo ikke farlig!! Hva er det verste som kan skje? Jo, det verste som kan skje er at du sier noe galt. Og om du sier noe galt, så retter du bare feilen. Den du snakker med, er vant til det. Dette går så bra!! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Del Skrevet 17. august 2021 Mannen din har rett i at du må lære deg dette, MEN å hive deg ut i en tvangssamtale er ikke rette metoden… Her må det trappes opp gradvis og du må føle mestring gjennom alle trinn. Send en epost om den hersens EU-kontrollen, men legg en plan sammen med mannen for hvordan du ved NESTE eu-kontroll (eventuelt neste service?) skal ringe - uten å være redd. Mannen din er litt dust som ikke forstår/respekterer frykten din, men dette er også ditt ansvar å lære deg! hva tenker du om situasjonen? Anonymkode: 4cbe4...6ca 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Del Skrevet 17. august 2021 Nokia skrev (8 minutter siden): Din mann har nok rett. Det er så bra å utfordre seg på ting som er litt ubehagelige. For det er jo ikke farlig!! Hva er det verste som kan skje? Jo, det verste som kan skje er at du sier noe galt. Og om du sier noe galt, så retter du bare feilen. Den du snakker med, er vant til det. Dette går så bra!! Du forstår ikke problematikken. tS blir ikke mindre redd av at du sier "dette går så bra", heller tvert i mot. TS opplever situasjonen som farlig, og andres trygghet hjelper ikke henne. Sterke følelser trumfer alltid kloke tanker…. Anonymkode: 4cbe4...6ca 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mannen din har rett i at du må lære deg dette, MEN å hive deg ut i en tvangssamtale er ikke rette metoden… Her må det trappes opp gradvis og du må føle mestring gjennom alle trinn. Send en epost om den hersens EU-kontrollen, men legg en plan sammen med mannen for hvordan du ved NESTE eu-kontroll (eventuelt neste service?) skal ringe - uten å være redd. Mannen din er litt dust som ikke forstår/respekterer frykten din, men dette er også ditt ansvar å lære deg! hva tenker du om situasjonen? Anonymkode: 4cbe4...6ca Det fungerer ikke. Neste EU kontroll er vel om 2 år, det er bare en utsettelse, til et tidspunkt der angsten virkelig har satt eg. Og om man sier neste telefon - tror du angsten automatisk er borte om hun trenger en frisørtime neste uke. Det TS burde gjøre er å sette opp en skala fra 0-100, og skrive ned ulike telefonsamtaler. Nærmere 0 ligger nok en telefon til mamma, eller mannen. Så følger mulig nære venner. Helt på toppen finner du mulig samtaler der du må legge frem en sak, eller fremme en klage, eller spille inn en beskjed, eller forhandle om lønn. Hvis jeg skal gjette er en kort samtale for å bestille time litt over middels, der mannen står ved siden av og kan supplere, og akkurat der eksponeringsterapi skal ligge. Sier ikke at mannen har den beste tilnærmingen. Men kjernen i det han forsøker å få til er helt korrekt. Anonymkode: f3bb5...6e3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Del Skrevet 17. august 2021 Det eneste som hjelper for å bli bedre er å utsette deg for det du er redd for og mestre det. Du blir ikke bedre om du ikke begynner å ringe. Når det er sagt - det verste du kan gjøre er å ringe og så legge på. Da forsterker du frykten. Hvis mulig, så kan du gå frem mer gradvis slik at du vet at du kan klare hvert steg. Vil det være lettere å ringe noen du kjenner? Kanskje om du har avtalt med dem på forhånd at du ringer? Eller kan det være lettere å ringe en restaurant/butikk, stille et konkret spørsmål og så legge på? Det viktigste her er ikke om du mailer og bestiller denne EU-kontrollen. Det viktigste er at du legger en plan, og gjennomfører den, for å jobbe med telefonangsten. Anonymkode: 0700b...749 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Del Skrevet 17. august 2021 Det er sant at den eneste måten å bli bedre på er å ringe. Du gjør det ekstra vanskelig for deg selv, for når du ringer og legger på tre ganger så forsterker du din egen angst. Du forlenger og forstørre redselen når du ikke gjør deg ferdig med oppgaven. Du nekter deg selv mestringsfølelsen og problemet (og symptomene dine) vokser seg større og større. Hopp uti, vent til noen svarer, bestill kontrollen og få det overstått. Vær stolt over deg selv når det er gjort! Ikke sitt og bekymre deg for hvordan du høres ut, om stemmen sviktet eller du stammet, de i andre enden bryr seg ikke og antagelig la de ikke merke til det heller. Jo oftere du ringer noen, jo lettere vil dette bli. Etter en 4-5 samtaler vil jeg tippe at du allerede er kvitt mye av angsten. Anonymkode: a3997...a81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det eneste som hjelper for å bli bedre er å utsette deg for det du er redd for og mestre det. Du blir ikke bedre om du ikke begynner å ringe. Når det er sagt - det verste du kan gjøre er å ringe og så legge på. Da forsterker du frykten. Hvis mulig, så kan du gå frem mer gradvis slik at du vet at du kan klare hvert steg. Vil det være lettere å ringe noen du kjenner? Kanskje om du har avtalt med dem på forhånd at du ringer? Eller kan det være lettere å ringe en restaurant/butikk, stille et konkret spørsmål og så legge på? Det viktigste her er ikke om du mailer og bestiller denne EU-kontrollen. Det viktigste er at du legger en plan, og gjennomfører den, for å jobbe med telefonangsten. Anonymkode: 0700b...749 Et veldig godt bidrag i diskusjonen. EU samtalen er ikke avgjørende, men at du har en plan er det. Bruk skalaen jeg nevnte, og legg også inn samtalene ab...749 nevner. Ring thai-restauranten på hjørnet og spør når de stenger. Kjenn på mestringsfølelsen. Aldri legg på når du først har bestemt deg. Angst er et falskt bånd mellom en hendelse og en fryktreaksjon. Et slikt bånd er naturlig om det er snakk om en slange, eller et stup. Det er overlevelse. men ikke om det er snakk om en telefonsamtale. Du har lært hjernen din en binding som ikke er naturlig. Og dessverre blir dette båndet tykkere og seigere for hver gang du bekrefter at situasjonen var farlig, ved å legge på. I det du gjennomfører samtale på samtale slites båndet sakte av. Anonymkode: f3bb5...6e3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Del Skrevet 17. august 2021 Mannen din har rett, men du må begynne å riktig ende ellers blir det bare verre. Dette ble for mye for deg, men du må øve på å snakke i telefonen jevnlig, helst hver dag. Anonymkode: f57d8...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Del Skrevet 17. august 2021 Mannen din har rett, og du kommer til å føle deg så BRA når du har klart å gjennomføre samtalen! Jeg har også sosial angst, helseangst og OCD. Min kjære, tålmodige samboer har kastet meg ut i så mye rart som angsten min SKREK at jeg ikke skulle gå med på. Men, på oppfordring fra han har jeg hoppet ut i alle disse tingene han har utfordret meg på og jeg har aldri vært så frisk som det jeg er nå etter 5 år sammen med han! Mye bedre enn hva jeg var etter år i psykiatrien før jeg møtte han. Hør på den kloke mannen din, utfordre deg selv og se hvor mye bedre alt blir! Anonymkode: fd5ce...275 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #13 Del Skrevet 17. august 2021 Jeg har det på samme måten, men er i behandling og eksponering er en del av den behandlinga. Jeg må skrive ned alt jeg skal si, og så skriver jeg ned alt det som blir sagt på telefon. Det hjelper meg, men av og til er det umulig å gjennomføre likevel... Men kanskje kan det hjelpe deg i dag? Anonymkode: 8c2ee...26a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #14 Del Skrevet 17. august 2021 Jeg har også telefonangst! Jeg vet også nøyaktig hvorfor, det var en episode i mitt barndom, der lillebror fikk feberkramper og mamma sendte meg til naboer for å ringe etter ambulanse - og de trodde ikke på meg, de trodde jeg tulleringte, imens lillebroren min holdt på å bli skikkelig dårlig. Det var dramatisk. Men, ang. ringeangst. Er jo ikke noe annet å gjøre enn å tvinge seg seg til å ringe. Jeg unngår telefonsamtaler for alt jeg kan, og gruer meg hver gang jeg må faktisk ringe, men ringe, det må jeg jo uansett. Jeg er tross alt en voksen dame, jeg kan ikke outsource deler av voksenlivet til mannen, liksom. Anonymkode: fea06...ff1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Del Skrevet 17. august 2021 Hvorfor er det mannens business hvordan du bestiller EU-kontroll til din bil? Om du ringer, mailer, eller sender brevdue så er vel det et fett så lenge kontrollen blir bestilt? Om du ønsker å jobbe med frykten din så ta heller kontroll med noen profesjonelle. Mannen kan ikke og skal ikke være behandleren din, det blir bare helt feil. Fint at han ønsker å hjelpe deg, men å pushe deg til ting han mener at du burde klare er IKKE veien å gå. mvh telefonskrekk som i dag jobber med mye telefonkontakt. Anonymkode: b511c...dbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #16 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det mannens business hvordan du bestiller EU-kontroll til din bil? Om du ringer, mailer, eller sender brevdue så er vel det et fett så lenge kontrollen blir bestilt? Om du ønsker å jobbe med frykten din så ta heller kontroll med noen profesjonelle. Mannen kan ikke og skal ikke være behandleren din, det blir bare helt feil. Fint at han ønsker å hjelpe deg, men å pushe deg til ting han mener at du burde klare er IKKE veien å gå. mvh telefonskrekk som i dag jobber med mye telefonkontakt. Anonymkode: b511c...dbe Omsorg. Og det å kjenne en annen ut og inn. Mannen er min viktigste støttespiller i alt i livet. Selv om leger, profesjonelle, foreldre, og kollegaer også har vært der, er det ingen som stiller sterke enn han når det gjelder å virkelig gi meg det jeg trenger. Anonymkode: f3bb5...6e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #17 Del Skrevet 17. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det mannens business hvordan du bestiller EU-kontroll til din bil? Om du ringer, mailer, eller sender brevdue så er vel det et fett så lenge kontrollen blir bestilt? Om du ønsker å jobbe med frykten din så ta heller kontroll med noen profesjonelle. Mannen kan ikke og skal ikke være behandleren din, det blir bare helt feil. Fint at han ønsker å hjelpe deg, men å pushe deg til ting han mener at du burde klare er IKKE veien å gå. mvh telefonskrekk som i dag jobber med mye telefonkontakt. Anonymkode: b511c...dbe Men kanskje man trenger en dytt en gang i blandt? Det er ikke farlig å få et angstanfall. Jeg hadde for eksempel alltid med meg halve apoteket i veska hver gang vi skulle noe pga helseangsten min. Samboer pushet meg til å fjerne en og en ting av gangen. og JA, jeg kjente selvfølgelig angsten komme krypende når jeg måtte dra noe sted uten tryggheten i veska, men det er eksponering! Plutselig en dag begynte jeg selv å glemme å ta med meg alle disse unødvendige apotekvarene, nå er vi heldig om jeg husker å ta med paracet på ferie. Det er en sånn utrolig lettelse av mine skuldre å ikke måtte tvinge og angste på alt mulig bare jeg skal ut døra! Anonymkode: fd5ce...275 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Omsorg. Og det å kjenne en annen ut og inn. Mannen er min viktigste støttespiller i alt i livet. Selv om leger, profesjonelle, foreldre, og kollegaer også har vært der, er det ingen som stiller sterke enn han når det gjelder å virkelig gi meg det jeg trenger. Anonymkode: f3bb5...6e3 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men kanskje man trenger en dytt en gang i blandt? Det er ikke farlig å få et angstanfall. Jeg hadde for eksempel alltid med meg halve apoteket i veska hver gang vi skulle noe pga helseangsten min. Samboer pushet meg til å fjerne en og en ting av gangen. og JA, jeg kjente selvfølgelig angsten komme krypende når jeg måtte dra noe sted uten tryggheten i veska, men det er eksponering! Plutselig en dag begynte jeg selv å glemme å ta med meg alle disse unødvendige apotekvarene, nå er vi heldig om jeg husker å ta med paracet på ferie. Det er en sånn utrolig lettelse av mine skuldre å ikke måtte tvinge og angste på alt mulig bare jeg skal ut døra! Anonymkode: fd5ce...275 Men om det dyttes på feil måte eller i feil retning så hjelper det ikke så mye. Å bli pushet av noen som ikke skjønner hva som foregår, eller hvordan fobi fungerer, kjennes ikke ut som omsorg. Det legger bare stein til byrden. Anonymkode: b511c...dbe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #19 Del Skrevet 17. august 2021 Eksponeringsterapi er det eneste som gjør angsten din bedre! Anonymkode: 763e9...8e7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #20 Del Skrevet 17. august 2021 Jeg har samme problem, men har blitt mye bedre. Selv om jeg ALLTID sender mail i stedet for å ringe der det er mulig. Men det er så mange tilfeller der det ikke er et alternativ at jeg har fått en god del trening likevel. Spesielt nå under korona hvor man skal teste seg ved symptomer og eneste mulighet for å bestille test er å ringe. (Jeg blir forkjølet ganske ofte.) Og da jeg våknet opp forkjølet den dagen jeg hadde time til vaksine måtte jeg også ringe. Mannen har aldri presset meg til å ringe noe sted, han bare sluttet å gjøre det for meg. Så i de tilfellene der det MÅ ringes, så må jeg jo bare gjøre det. Jeg overrasket meg selv her om dagen, da jeg skulle bestille bursdag på bowling for sønnen vår. Han har snakket om det i et år nå, siden bursdagen i fjor ble ganske amputert. Så oppdaget jeg på nettsiden at man ikke kunne bestille på nett, men måtte ringe pga korona. Følte ikke jeg kunne be mannen om å gjøre det, siden det er jeg som har insistert på at han skulle få denne bursdagen. Så da tok jeg bare opp telefonen og ringte med en gang, uten noe om og men. Fikk ikke spesielt høy puls en gang. (Litt så, men ikke som før.) Men jeg hadde fortsatt ikke gjort det hvis det hadde vært et alternativ å sende mail. Anonymkode: 32db5...58c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå