Gå til innhold

Hvor mye ved trenger man til en vinter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ca 120 kvadrat på ett plan som blir hovedsaklig varmet opp av en vedovn. Jeg vet det blir synsing, men er 1000liter passe? Eller må vi opp i 1500? 
Vi flyttet inn i mars, så da bare kjøpte vi småsekker på Plantasjen. 

Anonymkode: 3fa76...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo helt umulig å anslå, men dere kan jo begynne med en favn og se hvor langt det rekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper 2 stor favner(vet ikke hvor mange liter det er) og det holder akkurat for en vinter. Huset er på 136 kvm og bruker varmekabler i gang, bad og kjøkken.

Skal sies at jeg er en skikkelig frysepinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte 12 sekker i fjor og har noen igjen, tror det er 4-5 igjen. Men kun leilighet på 65 kvm. Vi har fyrt ganske mye da fra okt-apr.

Anonymkode: 88de7...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (11 minutter siden):

Det er jo helt umulig å anslå, men dere kan jo begynne med en favn og se hvor langt det rekker?

Men hva er en favn? 😅 på Finn annonsene jeg ser er det bare oppgitt i liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ca en palle med ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holdt du oversikt over hvor mange sekker dere kjøpte? Plantasjen selger i 40l sekker, oc det går 25 slike sekker på en storsekk/ pall/  fastkubikk/ 1000l. Så bruker du mer i januar enn i mars - og så avhenger det av hvor lang fyringssesongen er og hvor godt isolert huset ditt er.

Og den veden du ikke brenner i vinter, den brenner du bare neste vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (1 minutt siden):

Ca en palle med ved. 

FEIL.

En favn er  60 cm bredt 4 meter langt å 1 meter høyt.

Eller 2.4 kbm om du vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ca 38 60-liters sekker. Varierer for favn varierer litt, ikke et fast lengdemål. 

Anonymkode: b2101...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En favn er ca 2400l. En palle ved er mellom 800 og 1500l. Litt etter type sekk som er brukt. Å si hvor mye ved dere trenger er helt umulig. Om det i hovedsaklig brukes ved  vill jeg tro dere vill bruke mye over 1500l

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være så kverrulerende og si at det kommer helt an på temperaturen der dere bor, hvor lang vinteren er, hvor godt isolert huset er, hvor varmt dere liker å ha det, hvor mye frysepinner dere er osv? 😅

Anonymkode: c91d9...52a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👨‍🎓:

En pall er en storsekk, en fastkubikk, 1000 liter.

En favn eller et mål ved er en vedstabel som er en meter høg og fire meter lang og består av 60cm lange kubber. Det går et sted mellom 1600 liter (1,6 kubikk) og 2000 liter (2 kubikk) på en favn, avhengig av stabling og tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye ved en bruker på en vinter.  Det spørs hvor en bor, bor du på Sørlandet bruker du mi mindre eller om du bør på Røros.  Det blir litt som å spørre hvor langt er et tau....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, det glemte jeg helt å ta med 😅 bor i Øst-Telemark. Litt dårlig isolert hus som er ca 100 år gammelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et hus fra 88 på ca 200 kvm hvor ca 40 av dem stod ubrukt. Måtte sikkert opp i 5-6000 liter. Trøndelag, lang vinter og mye hjemmekontor dagen igjennom samt barn.

Skal aldri eie hus igjen 😊

Anonymkode: 35e30...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer jo helt an på hvor du bor og hvor kaldt det blir, bor du i nord vill du trenge mer ved enn en som bor på Sørlandet. 

Anonymkode: 77716...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker rundt tre storsekker/paller.

Bor på vestlandet i over 100 gammelt hus (isolert ved renovering) og fyrer mye fra oktober-april.

Har ubegrenset tilgang på ved så har ikke reflekter noe særlig over hvor mye som går.

Anonymkode: 21849...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Indre Østfold. Huset er på ca 160 kvadrat fra 2005 og jeg bruker mest ved. Her går det 4-5 paller  bjørkeved om året. Peisovnen er ca 14 år gammel.

Anonymkode: adeaf...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En storsekk med ved sier ingenting. Sekken kan være løs, delvis løs, litt stablet i kantene eller helt stablet. I tillegg kan det være ved av bjørk, furu eller gran. I kWh ((kilo Watt per time)brennverdi) så gir det enorm forskjell. I tillegg skilles det mellom trær fra fjellet og trær fra lavlandet, dette fordi trær fra fjellet gir mer brennverdi grunnet tettere årringer. Har du fuktig ved så gir det igjen mindre brennverdi..

Tommelfingerregel ang. omregning er som følger, men ikke skrevet i stein. 

1000 liter tilsvarer 13 stykk 60 liter sekker eller 19 stykk 40 liter sekker.

1 favn tilsvarer 39 stykk 60 liter sekker eller 54 stykk 40 liter sekker.

Bjørkeved gir mer brennverdi i liter enn gran og furu. Men kjøper du i kilo så gir det samme brennverdi. Litt det samme prinsippet som hva veier mest av 1 kilo bomull og 1 kilo bly. Dette fordi den eneste måten å regne seg til brennverdi(kWh) er med vekt og fuktighet. Det er fysisk og teoretisk umulig å regne seg frem til brennverdi med volum og fuktighet. Slik er det bare. 

Mitt tips til TS er som følger:

Kjøp 40 sekker med 60 liter(tilsvarer cirka 22 kilo per sekk) eller 60 sekker med 40 liter(tilsvarer 15 kilo per sekk) og etterfyll etter hvert. Med småsekker som 60 og 40 liter så vet du hva du får, og hvor mye du bruker i løpet av sesongen. 

Mange tror de sparer masse penger ved å kjøpe storsekker, men som nevnt først. En storsekk er så mangt, den kan veie fra 275 kilo til 335 kilo, alt etter som hvilke type trær som er kappet og kløyvd og om den er helt løs eller helt stablet. 

Er peis hovedvarmekilde i huset på et 100 år gammelt hus som ikke er etterisoloert så bruker du kanskje det dobbelte av hva jeg har kommet med forslag med her. 

Anonymkode: 7558d...526

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...