Gå til innhold

Hva gjør jeg med kjolen når det står at den ikke skal renses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en selskapskjole som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med. Har brukt den en gang i selskap, men sølte ikke noe på den, så den ser helt ren ut. Men føler at den lukter litt innestengt eller fest. Ikke mye, men den lukter ikke nyvasket, så føler den bare trenger og friskes opp. Tenkte å levere den på renseri, men det koster nesten like mye som kjolen ny! Og inni kjolen står det at den ikke skal renses, ikke vaskes. Kun bruke klut med kaldt vann for å fjerne flekker. 

Så, hva gjør jeg med kjolen? 

Anonymkode: 401fd...276

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du klessteamer?  Prøve det kanskje? Det frisker opp klær og fjerner lukt. Og neste gang du skal kjøpe kjole, sjekk vaskelappen først👍😉 kjøper IKKE klær som ikke kan vaskes . Evnt? Prøv å vask den , hvis du takler at den kanskje blir ødelagt/forandret:) Hvilket materiale er den laget i?

Anonymkode: 158d0...704

Skrevet

Heng den ut til lufting. 

En kjole som verken kan vaskes eller renses lyder veldig upraktisk! Hva er den laget av? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en selskapskjole som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med. Har brukt den en gang i selskap, men sølte ikke noe på den, så den ser helt ren ut. Men føler at den lukter litt innestengt eller fest. Ikke mye, men den lukter ikke nyvasket, så føler den bare trenger og friskes opp. Tenkte å levere den på renseri, men det koster nesten like mye som kjolen ny! Og inni kjolen står det at den ikke skal renses, ikke vaskes. Kun bruke klut med kaldt vann for å fjerne flekker. 

Så, hva gjør jeg med kjolen? 

Les på lappen hva den er laget av. Kan godt være den tåler mer enn vaskelappen tilsier.

Anonymkode: 4aeee...3a5

Skrevet

Har du veranda, heng den ut natten over. Eventuelt fest den i en krok utenfor vinduet. Pass på at den er godt festet, et plagg jeg hadde blåste ned fra verandaen. 

Du kan også prøve på et lite synlig sted med en lett fuktet klut og se hvordan stoffet reagerer. Ser det greit ut neste dag, gå forsiktig over hele. Ofte er plagg undermerket angående vasking. 

• Liker 1
Skrevet

Sleng den i vask på 30 grader i 20 min. Går mest sannsynlig helt bra! 

Anonymkode: fbf4f...f7b

Skrevet

Takk for flere svar. Tør ikke å kjøre den i maskinen. Det står at den er 100% polyester også har den perlebroderier. Men kan prøve å henge den ut til lufting, det har jeg ikke gjort. Den har kun hengt til "lufting" i et kaldt rom med vindu oppe. Har ikke mulighet til å henge den ute der jeg bor, men kan spørre noen jeg kjenner som har veranda under tak. 

På vaske lappen står det: do not dry clean, spot clean only with cold water. 

TS

Skrevet

Polyester tåler veldig fint håndvask. Og det gjør perlene også, om du ikke tar for hardt i. Så det hadde jeg definitivt gjort, med litt Milo i vannet 🙂

Anonymkode: c3b7f...89e

• Liker 2
Skrevet

Håndvask med Milo. Ikke gni og vri, da kan perlene løsne. Klem vannet forsiktig ut, og heng til tørk. Stryk forsiktig med svakeste varme når den er tørr (ikke stryk der det er perler).

Anonymkode: 66be8...c83

Skrevet

Hadde kjørt den på nitti grader og blitt ferdig med det! Det er jo helt latterlig å selge klær som ikke skal kunne vaskes.

Skrevet

Kanskje jeg skal ta sjansen på å håndvaske den. Tusen takk for svarene. Tenkte ikke på å sjekke lappen i den, men har lært nå. 

TS

Skrevet

Vask den i badekar.

ellers 5-4 du klut med zalo og gnikker på de verste flekkene spesielt om det er mat flekker. 

hilen en som tok brudekjolen din til 20 000 i vaskemaskin gikk helt fint (blonder, chiffon kjole)

Anonymkode: 4135d...8a4

Skrevet

Tenker det er perlebroderoiene som ikke tåler vask pas risiko for at perlene løsner. Som andre sier kan du prøve forsiktig håndvask eller ullprogram maskin men da inni en vaskepose. 

Når kjolen er tørr så sjekker du at perlen sitter og ev fester om noen har løsnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...