Gå til innhold

Vanvittig luseangrep på motelltre og all slags kryp som slenger seg på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et morelltre som alltid har vært plaget med lusangrep. Men nå er det verre enn noensinne før. Alle nye blader blir sterkt skadet. Det er tusenvis av lus her, som melkes av maur, og fluer og knott og all slags flyvende plageånder henger også her med lusene. Hva er det for noe? Hvorfor er dette så populært og hva vil alle disse flyveinsektene her?

IMG_20210817_103211.thumb.jpg.70ec642960180c7ba721b8463dfc8c7e.jpg

IMG_20210817_103122.thumb.jpg.3d3515f3c12b1d5f74d6f3bfc3339611.jpg

Jeg går inn nå og blander litt hvitløks-/grønnsåpevann til dette. Meh.

Anonymkode: 10f61...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest effektive mot luseangrep etter min erfaring er å spyle god med hageslange flere ganger i uka og så jevnlig etterpå. Det er også viktig å gjødsle nok slik at planten har best mulig forutsetninger for å overleve et angrep. 

Anonymkode: 54023...5a2

Skrevet

Kanskje ikke stjele med deg trær fra motell? Det er vel ikke lov å ta med seg planter fra slike steder uansett. De inneholder sikkert veggdyr og forskjellig annet.

Anonymkode: 8f725...d1d

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde samme problem på noen busker i år. Jeg beskjærte dem kraftig og fjernet alle grener som var angrepet. Nå er det kommet nye og friske grener og blader. Før det prøvde jeg å spraye med en blanding jeg fant på nettet, men det hjalp ingenting. Kun beskjæring.

Anonymkode: 840b4...781

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde samme problem på noen busker i år. Jeg beskjærte dem kraftig og fjernet alle grener som var angrepet. Nå er det kommet nye og friske grener og blader. Før det prøvde jeg å spraye med en blanding jeg fant på nettet, men det hjalp ingenting. Kun beskjæring.

Anonymkode: 840b4...781

Off, så rart! Her er det slik at alle ferske/nye blader blir umiddelbart angrepet. Etter beskjæring dukker det opp lus straks der det kommer nye blader.

Anonymkode: 10f61...4bf

Skrevet

Plant lavendel og hvitløk rundt stammen. Heng hvitløksbåter i grenene. Men fremfor alt fjern så mange som mulig av de infiserte bladene.
Jeg måtte ta alle nye skudd tidligere i år, men etter å gjort dette og plantet lavendel og hvitløk som lus ikke liker er de borte.

Anonymkode: fd00f...9cf

• Liker 1
Skrevet

Lus går helst på de nyeste skuddene, for der finner de mest av den næringen de vil ha. For å bli kvitt problemet på lengre sikt så må du starte med å bekjempe mauren, da det er de som holder andre rovinnsekt som spiser lus unna. De andre flyvende insektene forsyner seg sikker også mest av sukkerstoffet lusen utskiller.

For å bli kvitt selve lusen nå så kan du spraye treet med grønnsåpevann, om det er lite (lavt) kan du også sette en lavendelplante i nærheten. Fant ut nå i sommer at lus ikke liker lukten av lavendel. Plantet noen små lavendel i kjøkkenhagen nær salatplanter som var besatt med lus, dagen etter fantes det ikke en eneste lus igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...