Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målte 5,1 i fastende blodsukker og det er vel akkurat i grenseland for å få lov til å ta selve glukosebelastningstesten. Men fikk altså ta den. Må vente en dag på resultatet, og er vel ganske innstilt på at jeg får påvist svangerskapsdiabetes  i og med at jeg hadde så høyt fastende resultat. Noen som har hatt så høyt fastende og likevel ikke forhøyet måling etter inntak av sukkerlake? Jeg klamrer meg til håpet 🙏

Anonymkode: 7740e...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo under verdien for å få diagnosen. Man må ha enten over 5,3 fastende eller over 9 to timer etter drikken for å få diagnosen. Så om den er under 9 har du per definisjon ikke svangerskapsdiabetes, men om du er i grenseland så kan det hende du må gjøre noen grep for å holde blodsukkeret nede.

Anonymkode: 01abe...ce7

Skrevet

Ja. Fikk 8.5 etter 2 timer, og det er jo under, men høyt. Men dette er jo bare en indikasjon sa de. Resultatet fra sykehuset kan være et annet. Noen som vet hvor mye sprik de pleier å være på disse to ulike resultatene, og om det stemmer at sykehusets resultatet som regel er høyere enn legekontoret sitt? Var en som skrev det i en gammel tråd jeg leste på et annet gravidforum. 

Skrevet

Om du får diagnosen vet jeg ikke helt, men når du har såpass høyt så bør du jo bare begynne å leve som at du har svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: 7e099...16b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om du får diagnosen vet jeg ikke helt, men når du har såpass høyt så bør du jo bare begynne å leve som at du har svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: 7e099...16b

Ja. Det skal jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Fikk 8.5 etter 2 timer, og det er jo under, men høyt. Men dette er jo bare en indikasjon sa de. Resultatet fra sykehuset kan være et annet. Noen som vet hvor mye sprik de pleier å være på disse to ulike resultatene, og om det stemmer at sykehusets resultatet som regel er høyere enn legekontoret sitt? Var en som skrev det i en gammel tråd jeg leste på et annet gravidforum. 

Hos meg fikk jeg vel bare 0,1 høyere på sykehusets resultater på både fastende og etter to timer. Jeg hadde veldig fint blodsukker da, så det kan hende det kan variere mer når blodsukkeret er høyere. For min del kunne de si på legekontoret at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes, fordi jeg var så langt unna grensa.

Anonymkode: a0267...cca

Skrevet

Jeg målte 5,6 på fastende blodsukker, men 8,5 etter to timer. Fikk bekreftet svangerskapsdiabetes etter å ha målt en stund hjemme, hvor fastende gjerne var opp mot 6,4 enkelte dager. Målet har hele tiden vært å komme ned under 5,3. Tror ikke du vil få diagnosen om du måler under 5,3 fastende og under 9 etter to timer. Men å kutte litt ned på karbohydratene gjør jo ingenting sånn sett. Det som slår verst ut for meg er hvitt mel. Kan fint spise poteter feks. Siden jeg ikke fikk til å senke det fastende blodsukkeret med kosten, måtte jeg ta medisiner (Metformin), men slapp å ta insulin. Blodsukkeret mitt generelt etter måltider har vært veldig bra, så det var kun det fastende jeg slet med å få ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...