Gå til innhold

Intet til utlegg. Trekk i lønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett stort krav liggende hos namsnmannen. Jeg har selv betalt en god del på det, men pga lavere arbeidsinntekt i vår klarte jeg ikke å betale det inkasso-selskapet krevde og dem sendte det videre. Nå som namsmannen har fått alt av opplysninger har jeg fått beskjed om at det vil ikke bli lagt inn trekk på lønn. Det jeg lurer på da, vil det fortsette å rente seg? Jeg tenkte at jeg betaler selvsagt inn det jeg selv klarer til inkasso-selskapet. Det var forøvrig det jeg sa til inkasso-selskapet når jeg fikk lavere inntekt. La frem ny dokumentasjon på inntekt og utgifter, men alikevel gikk dem videre med det, for dem sa at dem måtte sikre kravet sitt. Forstått det slik at det kan ligge hos namsmannen i 10 år.. Men hva skjer etter dem 10 årene? Er kravet blitt dobbelt så dyrt pga renter, og dem legger inn at det skal ligge der i 10 nye år? 

Anonymkode: 3b3f0...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ett stort krav liggende hos namsnmannen. Jeg har selv betalt en god del på det, men pga lavere arbeidsinntekt i vår klarte jeg ikke å betale det inkasso-selskapet krevde og dem sendte det videre. Nå som namsmannen har fått alt av opplysninger har jeg fått beskjed om at det vil ikke bli lagt inn trekk på lønn. Det jeg lurer på da, vil det fortsette å rente seg? Jeg tenkte at jeg betaler selvsagt inn det jeg selv klarer til inkasso-selskapet. Det var forøvrig det jeg sa til inkasso-selskapet når jeg fikk lavere inntekt. La frem ny dokumentasjon på inntekt og utgifter, men alikevel gikk dem videre med det, for dem sa at dem måtte sikre kravet sitt. Forstått det slik at det kan ligge hos namsmannen i 10 år.. Men hva skjer etter dem 10 årene? Er kravet blitt dobbelt så dyrt pga renter, og dem legger inn at det skal ligge der i 10 nye år? 

Anonymkode: 3b3f0...7d5

Ja, kravet vil vokse hele tiden og renter og evt omkostninger vil bli lagt til gjelden din. 

Anonymkode: f5e00...e89

Skrevet

Det vil rente seg ja.

Saken ligger forøvrig ikke hos namsfogden etter at utleggsforretningen er avholdt, men inkassoselskapet kan sende ny utleggsbegjæring for en ny avholdelse. Namsfogden vil da undersøke på nytt om det er mulig å legge ned trekk/pant dersom du har kjøpt bolig/bil. For hver utleggsforretning som blir avholdt, vil foreldelsen bli forskjøvet med 10 år. 

Anonymkode: cfa80...2aa

Gjest Blondie65
Skrevet

Prøv om du kan få til å betale MINST renter og en liten andel av hovedbeløpet. Da skal ikke kravet øke fordi du faktisk betaler ned. 

Du har for øvrig noe større makt nå enn du hadde før namssaken - du viser betalingsvilje, mens de bare viste vrangvilje. Namsmannen har gitt dem en klar melding: her var det ikke noe å trekke. Så hvis du nå fortsetter å betale i noen måneder til, gå i forhandling med dem på nytt og gjør oppmerksom på at de allerede har hatt en namssak som endte uten lønnstrekk. Når du viser at du betaler viser du betalingsvilje. At du ikke har betalingsevnen til å betale det fulle beløpet er en helt annen sak. 

Skrevet

Frivillige innbetalinger til inkassoselskap kan du instruere selv hva skal dekke.

Jeg ville valgt hovedstol fordi det løper ikke renter på forfalte forsinkelsesrenter. Det vil etterhvert slutte å øke hvertfall når hovedstol er betalt

Er du varig ute av stand så ville jeg søkt gjeldsordning. Da har du hvertfall en sluttdato å forholde deg til selvom du ikke har midler. 

Anonymkode: 87b1f...a76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...