AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Hva har best utsikt for jobb? Lønn? Og hvor "tungt" er arbeidslivet? Skal velge utdanning og står mellom de to foreløpig. Men kom gjerne med andre tips. Anonymkode: 6264e...7d6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Programmering er tungt. Men det som bør avgjøre er om du har et talent for programmering, de færreste har det. Anonymkode: fabdd...76c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva har best utsikt for jobb? Lønn? Og hvor "tungt" er arbeidslivet? Skal velge utdanning og står mellom de to foreløpig. Men kom gjerne med andre tips. Anonymkode: 6264e...7d6 Programmering er svært tungt. Om du ikke er mester i matematikk kan du bare glemme programmering. Anonymkode: d59fe...d48 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Programmering er svært tungt. Om du ikke er mester i matematikk kan du bare glemme programmering. Anonymkode: d59fe...d48 Programmering kan være tungt ja, kommer helt an på hva du skal utvikle. Det er en myte at du må være mester i matematikk for alle typer programmering, igjen: Det kommer helt an på hva du skal utvikle. Du kan fint klare deg uten så mye matematikk i mange typer prosjekter, f. eks. ERP systemer for kundebehandling osv. der man lener seg på rammeverk/api'er som allerede er ferdigutviklede. Mange typer frontendprogrammering behøver heller ikke så mye matematikk. Vitenskapelig databehandling, grafisk intensive applikasjoner/rendering osv. blir noe annet, da er det i mange tilfeller nødvendig med mye mer matematikk. Men uansett, livet som utvikler kan være tøft uavhengig av om det er matematisk drevet eller ikke. Dagene er ofte lange og ferie et fremmedord. Man bør være ganske interessert og motivert for å gå inn i det som egentlig er en livsstil og ikke bare en jobb. Anonymkode: 548e4...21e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Voldsomt til svartmaling da. Du trenger ikke nødvendigvis å være god i matte - kommer helt an på hva slags utvikling det er snakk om. Og selvsagt får du ferie og fritid som i alle andre jobber. Anonymkode: b0817...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Voldsomt til svartmaling da. Du trenger ikke nødvendigvis å være god i matte - kommer helt an på hva slags utvikling det er snakk om. Og selvsagt får du ferie og fritid som i alle andre jobber. Anonymkode: b0817...aa5 På papiret ja, men ofte ikke i praksis. Anonymkode: 548e4...21e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På papiret ja, men ofte ikke i praksis. Anonymkode: 548e4...21e Har aldri hatt noe problem med noen av delene noen av stedene jeg har jobbet - tvert imot blitt oppfordret til å ta fri, fått ekstra ferieuker osv. Anonymkode: b0817...aa5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 Jeg er programmerer og det er da ikke så vanskelig? Trenger heller ikke masse mattekunnskaper.. er noe krav for å komme inn på studiet men i jobb har jeg aldri trengt matte ut over normal logisk tankegang. Jeg har en masterutdannelse da men masterbiten var nesten helt uten programmering, fokuserte på andre emner innen IT da men endte likevel i en utvikler-stilling. Jeg har helt ordnede arbeidsforhold med fleksitid, ferie osv. Arbeidspresset er til tider høyt på min arbeidsplass, men det er også litt opp til en selv hvor mye en ønsker å bli med på det.. jeg er flink til å sette grenser for meg selv og jobber derfor lite utover normal arbeidstid (så får jeg kanskje ikke like mye betalt som de som jobber masse ekstra men det går bra for meg, har helt ok grunnlønn). Stiller iblant opp ekstra før deadline i prosjekter da, men da får vi overtidsbetalt. Mitt inntrykk i bransjen er at det varierer mellom arbeidssteder og også er opp til hver enkelt hvor mye de ønsker å "gi" i jobben. Men at man ikke får ferie osv har jeg ikke hørt noen jeg kjenner si, tvert imot har de ofte fleksible arbeidstider osv. Så, jeg liker programmering og da er det lett å få jobb, men jeg vet faktisk ikke hva man lærer/gjør som "ingeniør" vs den jobben jeg har.. om det er mer drifts-relatert så ville jeg personlig valgt programmering fordi jeg liker det bedre men det er jo opp til dine interesser. Anonymkode: 0d3c8...75b 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Man må da ikke være så god i matte? Jeg hadde P-matte på videregående, og jobber som front-end utvikler i dag. Man trenger heller ikke å jobbe utrolig mye overtid, jeg har 7 års erfaring på 4 ulike arbeidsplasser, og har veldig sjeldent jobbet mye overtid. Det kommer veldig an på hvor du jobber. Typisk er det mer arbeidspress i konsulentselskaper og mindre startups og slikt, men jobber du in-house i større bedrifter som banker, forsikringsselskap, NAV, store teknologiselskap osv. så er det absolutt ikke slik. Og når det kommer til ferie og avspasering, så finner de sjeldent mer fleksible arbeidsplasser enn innenfor IT. Har aldri opplevd å måtte søke om ferie eller avspasering på noen av arbeidsplassene jeg har hatt, pleier alltid bare å informere om at jeg tar ferie i disse periodene også er det greit. Anonymkode: 6770e...4f9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå