Gå til innhold

Kan styret i sameie kreve doble felleskostnadene for to måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Styret informerer at sameiet må betale 2 måneders felleskostnader på grunn av reparasjon som ikke dekkes av forsikringsselskapet.

Har styret lov til å kreve vi betaler inn doblet felleskostnader i to måneder for å dekke disse utgiftene istedet for å øke felleskostnadene?

Anonymkode: b62f0...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en måte å (midlertidig) øke felleskostnadene på dette også. Så ja, det kan de.

Skrevet
Håkon 1970 skrev (55 minutter siden):

Det er jo en måte å (midlertidig) øke felleskostnadene på dette også. Så ja, det kan de.

Dokumentasjon på at de har lov til dette? 

Lenge siden jeg har lest lovverket men kan ikke huske noe sted at det åpner for dette. 

Anonymkode: e251e...654

• Liker 3
Skrevet

Det høres merkelig ut å gjøre det slik. Mange mennesker har inntekt til èn husleie, men ikke to pr. mnd. Det hadde blitt vanskelig og umulig for mange å bli med på. 

Anonymkode: 37f13...627

• Liker 2
Skrevet

«§ 57.Styrets oppgaver

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet.

§ 58.Styrets beslutningsmyndighet

Styret skal ta alle beslutninger som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer. »

Har du en lovhenvisning som sier at styret ikke midlertidig kan øke innkrevingen av felleskostnader for å dekke nødvendig vedlikehold?

• Liker 1
Skrevet

Men hva er alternativet? Alle eigeren er ansvarlig for å betale utgiften og inkassoen kommer på der alle. 

Anonymkode: ea4d1...050

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres merkelig ut å gjøre det slik. Mange mennesker har inntekt til èn husleie, men ikke to pr. mnd. Det hadde blitt vanskelig og umulig for mange å bli med på. 

Hva tenker du alternativet er? Å la være å fikse taket? Eller rørene? Eller ledningene?

• Liker 8
Skrevet

Hva er alternativet, når forsikringen ikke tar det, tenker du?

At styret betaler av egen lomme? At styret tar opp lån som enhetene må betale på i lang tid fremover? 

Anonymkode: 248e0...19c

• Liker 4
Skrevet
Håkon 1970 skrev (3 minutter siden):

«§ 57.Styrets oppgaver

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet.

§ 58.Styrets beslutningsmyndighet

Styret skal ta alle beslutninger som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer. »

Har du en lovhenvisning som sier at styret ikke midlertidig kan øke innkrevingen av felleskostnader for å dekke nødvendig vedlikehold?

Nei, derfor jeg spurte. 

I et slikt tilfelle ville det være mer naturlig å ta opp lån eller bruke penger på bok. I det store borettslaget jeg satt i styret i kunne ikke gjort noe slikt da beboerne ikke ville hatt pengene. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, derfor jeg spurte. 

I et slikt tilfelle ville det være mer naturlig å ta opp lån eller bruke penger på bok. I det store borettslaget jeg satt i styret i kunne ikke gjort noe slikt da beboerne ikke ville hatt pengene. 

Sameier har normalt ingen gode muligheter for å ta opp lån, da de ikke har fast eiendom å stille som sikkerhet (det er sameiedeltakerne som eier eiendommen). Har ikke sameiet penger på bok er et vanskelig å bruke disse…

Har en ikke råd til vedlikehold på egen bolig må en vurdere å selge for å kjøpe seg noe billigere.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, derfor jeg spurte. 

Lån koster mer i det lange løp og ikkje alle borettslaget har penger på bok. I såfall måtte dere betalt det inn i forkant

Anonymkode: ea4d1...050

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da har man ikke råd til å eie, og bør holde seg til leiemarkedet der ting er forutsigbart, og huseier har ansvar for uforutsigbare utgifter. 

Som huseier har jeg fått mange overraskelser som er betydelig dyrere enn ekstra husleie to måneder. 

Anonymkode: 248e0...19c

• Liker 4
Skrevet

Det finnes små sameier som ikke har felleskostnader hver måned, men som deler alle regningene på sameierne hver gang det kommer en regning evt. samlet opp for en periode.

Det er ikke styrets kostnader, det er sameiernes kostnader.

Anonymkode: 9f4e6...22a

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja det har de. Men du har anledning til å protestere, men da må du komme opp med et godt alternativ. Protest gjøres ved å kalle inn til ekstra ordinært årsmøte etter reglene for dette.

§ 42.Ekstraordinært årsmøte

Sitat

Ekstraordinært årsmøte skal holdes når styret finner det nødvendig, eller når minst to seksjonseiere som til sammen har minst ti prosent av stemmene, krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet. Bestemmelsene i § 41 annet ledd gjelder tilsvarende for ekstraordinære årsmøter.

Det er ikke noe alternativ å ikke betale regningen. Det er ikke helt sant at man ikke får lån i et sameie, man kan f.eks. få kassakreditt. 

Nå vet jo ikke jeg hva kostnaden er, men det er vel ikke slik at et sameie har flere 100.000 liggende å slenge for uforutsette regninger. Jeg er enig i at 50.000 er noe man bør greie, men hos oss hadde vi ikke greid det.

Et alternativ kan være - som nevnt - at man tar opp en kassakreditt. En annen løsning kan være å spørre selskapet som skal utføre arbeidet om man kan få betale i flere avdrag. En tredje kan være at man fordeler innkrevingen over 6 måneder istedenfor 2. 

Jeg er for øvrig enig med deg TS: 2 ganger felleskostnaden i 2 måneder hadde jeg også merket. Riktignok hadde jeg greid det, men jeg hadde nok villet hatt belyst alternativer.

PS: Hvis du innkaller til ekstraordinært årsmøte må du også være forberedt på at styret kan velge å gå av som følge av at de ikke har tillit og gjennomslagskraft - da må du være beredt på å ta over.

Skrevet

Jeg bor i et mellomstort sameie, og her har vi også gjort det slik - betydelig økning av felleskostnader i to måneder, for å dekke en regning. 

Alternativet var å ta opp lån, og få økte fellesutgifter i 5 år fremover, til en betydelig større kostnad totalt sett. Ja, mer enn doblet "husleie" i to måneder er kjipt, men mye billigere enn alternativet, og så er man fort ferdig med det. Jeg er glad vi kan gjøre det sånn. 

Beboere kan jo eventuelt ta opp lån eller bruke kredittkort for å dekke de økte månedskostnadene, om man ikke klarer betalingen pga stram økonomi? Det blir nok uansett billigere for den enkelte, da det lånet ikke blir særlig stort. 

Anonymkode: 0cd46...1f9

Skrevet

Ja, det kan de. Det skal varsles minst 4 uker i forveien. 

Anonymkode: 758ee...5d5

Skrevet

Har bare bodd i et nytt sameie. Men kjenner andre som bor i litt eldre sameier som har fellesutgifter. De har tatt opp mer lån når bad og veranda ble pusset opp, mellomstore sameier. Begge deler ble ikke gjort samtidig. Tror økningen i fellesutgiftene ble på omtrent 500 i måneden når bad ble renovert, her er jeg ikke sikker på summen, men den var ikke høyere. 

Nå bor jeg i borettslag og badene ble renovert, fellesutgiftene økte litt for å dekke lånet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor i et mellomstort sameie, og her har vi også gjort det slik - betydelig økning av felleskostnader i to måneder, for å dekke en regning. 

Alternativet var å ta opp lån, og få økte fellesutgifter i 5 år fremover, til en betydelig større kostnad totalt sett. Ja, mer enn doblet "husleie" i to måneder er kjipt, men mye billigere enn alternativet, og så er man fort ferdig med det. Jeg er glad vi kan gjøre det sånn. 

Beboere kan jo eventuelt ta opp lån eller bruke kredittkort for å dekke de økte månedskostnadene, om man ikke klarer betalingen pga stram økonomi? Det blir nok uansett billigere for den enkelte, da det lånet ikke blir særlig stort. 

Anonymkode: 0cd46...1f9

Takk for svaret. Det er ikke alle som har råd til å betale dobbel fellesutgifter.

Anonymkode: b62f0...bac

Skrevet

Høres ut som dårlig styrt sameie. Har ikke dere penger på bok? Tydeligvis betaler dere for lite i husleie hvis økonomien går akkurat rundt. Har de ikke en plan for vedlikehold eller det noe akutt som har oppstått? Alternativt burde de har lagt på husleia. De fleste har vel ikke råd til og betale dobbel husleie, det hadde ikke jeg gjort. Hva betaler dere pr måned?

Anonymkode: 52f30...b74

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som dårlig styrt sameie. Har ikke dere penger på bok? Tydeligvis betaler dere for lite i husleie hvis økonomien går akkurat rundt. Har de ikke en plan for vedlikehold eller det noe akutt som har oppstått? Alternativt burde de har lagt på husleia. De fleste har vel ikke råd til og betale dobbel husleie, det hadde ikke jeg gjort. Hva betaler dere pr måned?

Anonymkode: 52f30...b74

Se første post, gjelder «reparasjon som ikke dekkes av forsikringsselskapet.».

Høres vel ikke akkurat planmessig ut denne reparasjonen?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...