Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige leieboer var «helt bortreist», flyttet ut i slutten av juni. Ny leietaker 1 juli. Forrige leieboer har ikke betalt strømmen på flere måneder og jeg klarte å åpne et brev som var til han. Det var stengingsvarsel for strømmen. Leier ut kjellerleilighet med egen strømmåler/sikringsskap. 

Har kontaktet Elvia og inkassoselskap osv. forrige leietaker er borte, tar ikke telefon, ingen registrert adresse eller noe. Elvia sier de ikke kan ta strømmen om ny person er registrert der. Ny leieboer har jo betalt strømmen der siden 1 juli. Men det kommer stengingsvarsel her enda.

Fant nylig ut at forrige leietaker fortsatt står registrert på strømmen nede! Han har fått regning for juli også enda han ikke har bodd der (helt borte vekk han).. så teknisk sett betaler 2 stk for strømmen der nede, skjønner ikke hvordan Elvia ikke ser dette? 

Siden han står registrert her kan de jo teknisk sett ta strømmen der nede? Har kontaktet inkassoselskapet og de sier at de ikke kan gi ut noe info og ber meg sende posten til han. Men ingen vet hvor han er. 

Vet det ikke er lov å åpne posten til andre. Men hallo? Om det ikke hadde skjedd hadde vi ikke skjønt hvorfor de tar strømmen. Strømselskapet sier de ikke kan si meg noe. Men det er min strømmåler og kun meg og ny leieboer det går utover. Ikke den idioten som bodde der før! Han betaler jo tydeligvis ikke for seg 

Anonymkode: 16535...616

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo juridisk eier av leiligheten. Og når du sier at det bor noen andre der, bør de ta hensyn til det. Det er jo ikke ditt problem at de ikke finner han som skylder dem penger. Så det bør de ordne opp i på egenhånd. Når han ikke er registrert på adressen til leiligheten, så er han med andre ord ikke der,kan du si til dem. Så nei, de kan ikke ta strømmen så lenge de som bor der betaler nå. 

Anonymkode: 88686...6ee

Skrevet

Men hvorfor er ikke strømmåleren registrert på den nye leietakeren?

Anonymkode: b85ba...678

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvorfor er ikke strømmåleren registrert på den nye leietakeren?

Anonymkode: b85ba...678

Den er det, men også tydeligvis registrert på den gamle leieboeren. Det er det jeg ikke skjønner, hvorfor ser ikke Elvia det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du er jo juridisk eier av leiligheten. Og når du sier at det bor noen andre der, bør de ta hensyn til det. Det er jo ikke ditt problem at de ikke finner han som skylder dem penger. Så det bør de ordne opp i på egenhånd. Når han ikke er registrert på adressen til leiligheten, så er han med andre ord ikke der,kan du si til dem. Så nei, de kan ikke ta strømmen så lenge de som bor der betaler nå. 

Anonymkode: 88686...6ee

Ja ikke sant, føler ikke at jeg skal ha noe å si i denne saken. Er vel mest sannsynlig jeg som må betale for åpning av strøm igjen også! 
Det virker som de skal ta strømmen for jeg sa ifra om dette i midten av juli og siste stengingsvarsel kom for noen dager siden.. får prøve å kontakte de igjen, men de gir ingen informasjon og fortsetter å sende stengingsvarsel 😡

Gjest Blondie65
Skrevet

Har du vurdert å skifte strømleverandør? Da må jo alle skifte strømselskap og da må det vel bli en råd med at feil person er registrert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den er det, men også tydeligvis registrert på den gamle leieboeren. Det er det jeg ikke skjønner, hvorfor ser ikke Elvia det? 

Dette er teknisk sett ikke mulig. Når en strømmåler registreres over på en ny person, så avsluttes den helt automatisk på forrige person fra datoen når den overføres til ny person.

Jeg har jobbet med strøm i flere år, både på 1. og 2. linje, og jeg har aldri vært over ett eneste tilfelle hvor dette har skjedd.

Enten så er det 1. at ny leietaker faktisk ikke har overført strømmen til sitt navn, eller 2. at regningen forrige leietaker nå har fått er en sluttfaktura (husk at man som regel fakturerer etterskuddsvis, så sjekk hvilke datoer fakturaen gjelder for og ikke bare selve fakturadatoen), eller 3. at ny person har overført strømmen til seg, men fra feil dato slik at forrige leietaker blir fakturert for strøm utover den 1. juli.

Anonymkode: 0b0ec...26d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er teknisk sett ikke mulig. Når en strømmåler registreres over på en ny person, så avsluttes den helt automatisk på forrige person fra datoen når den overføres til ny person.

Jeg har jobbet med strøm i flere år, både på 1. og 2. linje, og jeg har aldri vært over ett eneste tilfelle hvor dette har skjedd.

Enten så er det 1. at ny leietaker faktisk ikke har overført strømmen til sitt navn, eller 2. at regningen forrige leietaker nå har fått er en sluttfaktura (husk at man som regel fakturerer etterskuddsvis, så sjekk hvilke datoer fakturaen gjelder for og ikke bare selve fakturadatoen), eller 3. at ny person har overført strømmen til seg, men fra feil dato slik at forrige leietaker blir fakturert for strøm utover den 1. juli.

Nei det trodde ikke jeg heller.. 

Tviler på at ny leietaker ikke har ordnet det siden hun ville ha målernr flere uker før hun flyttet inn for å ha ting i orden. Hun er ekstremt «ordentlig» og punktlig, men skal høre i morgen om hun har mottatt regning for juli. 

Det kom to regninger på forrige leieboer angående strømmen, den ene var selve forbruk og den andre er nettleie. Var for 1-31 juli. Leietaker bodde der i over 1 år og har tydeligvis hatt pliktstrøm hele tiden, kan dette ha noe med det å gjøre? Han var altså for lat til å tegne strøm og mottok heller mye dyrere pliktstrøm.. nettleie i området her er Elvia så de burde jo se det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei det trodde ikke jeg heller.. 

Tviler på at ny leietaker ikke har ordnet det siden hun ville ha målernr flere uker før hun flyttet inn for å ha ting i orden. Hun er ekstremt «ordentlig» og punktlig, men skal høre i morgen om hun har mottatt regning for juli. 

Det kom to regninger på forrige leieboer angående strømmen, den ene var selve forbruk og den andre er nettleie. Var for 1-31 juli. Leietaker bodde der i over 1 år og har tydeligvis hatt pliktstrøm hele tiden, kan dette ha noe med det å gjøre? Han var altså for lat til å tegne strøm og mottok heller mye dyrere pliktstrøm.. nettleie i området her er Elvia så de burde jo se det 

Det er litt rart at forrige leietaker fikk én faktura for strøm og én for nettleien, dersom vedkommende hadde leveringsplikt. Dersom sistnevnte stemmer, så ville Elvis ha sendt faktura på begge deler siden det er netteieren som fakturerer for leveringspliktig strøm.

Uavhengig av om forrige leietaker hadde leveringspliktig strøm, så skal denne avsluttes i det strømmåleren føres over på ny person (som nevnt ovenfor). Så nei, det skal i teorien ikke ha noe å si.

Basert på det du sier, så er det eneste jeg kan tenke meg at ny leietaker ikke fikk tegnet strømmen over på seg før etter at forrige leietaker ble fakturert for juli. Dersom dette stemmer, og ny leietaker faktisk har oppgitt den 1. juli til sin leverandør, så vil forrige leietaker få faktura for juli kreditert, og ny leietaker vil få faktura for juli.

Men igjen, dette blir kun spekulasjon fra min side basert på tidligere erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...