AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 hallo:) jeg har sakt ja til å overta en ho katt på 15 år. Jeg syntes det er fint å kunne adoptere en eldre katt både med tanke på katten og meg selv. Avogtil Vanskeligere å få adoptert bort en eldre pus enn en yngre og man binder seg ikke til et stort ansvar i kanskje 20 år osv osv. Uansett. Det jeg nå tenker på er at jeg hadde mye katter i ungdomsårene ,men nå er jeg langt over 30 år og har på en måte ‘’glemt’’ hvordan det var å ha en katt siden det har vært så mye hunder rundt meg. nå får jeg plutselig litt ‘’prestasjonsangst’’ om dere skjønner 😆 Jeg er litt redd for at den skal klore eller bite. De sier katten er kjempe snill ,men føler jeg uansett ikke kan vite siden jeg ikke kjenner dem som har hatt den.. er det noe spesielt jeg ikke må gjøre ? Noe som jeg bør være obs på ? Som kan provosere en katt ? de sier hun ELSKER å jakte. Ute området mitt er en katts paradis så det er fint, men hvordan skal jeg reagere hvis katten kommer hjem med mus eller fugl ? Skal jeg rose katten ? Vil den ikke like at jeg fjerner byttet dens ? Vil ikke ha en ill sint katt etter meg fordi jeg ikke skal røre den døde musa 😂 høres kanskje litt dum her,og vet at alle katter er forskjellige ...men noen erfaringer ? Hvis katten har fått være i senga til sine tidligere eiere ,og det er noe jeg helst ikke vil (!) så er jeg bekymret for at det er veeeldig dårlig gjort av meg å nekte henne det, siden hun er så opp i årene ? Vil jeg da være en mindre trygg eier for henne? En annen ting jeg undrer på er om jeg burde slippe katten ut (så sant det ikke er ise kald ute) hver kveld før jeg legger meg ? Siden katter jakter om natten. Når jeg sover så er det ikke sikkert jeg hører henne på døren og jeg bor ikke sånn at hun kan komme å gå som hun vil. Mine tidligere katter hadde muligheten til å hoppe inn og ut av et vindu som de ønsket så da var ikke det noe problem.tror ikke hun er vant med noe katteluke og det blir vanskelig å ordne her jeg bor nå. Å et siste spørsmål ... burde jeg holde henne inne det første (kanskje andre) døgnet før jeg slipper henne ut ? Siden hun er på en helt ny plass... tenker på steds sansene osv. Har en veranda så tenkte på at det kanskje er best å første døgnet bare la henne være på den hvis hun skal være ute ? Ligger i 2.etg. Bør jeg ikke klappe henne eller noe sånn med en gang ? La henne komme når hun selv vil,sant ? Ikke tvinge meg på henne. Hun kjenner meg jo ikke og blir fraktet til en helt annen plass å borte fra alle hun kjenner. ble litt mange spørsmål men tar imot alle råd jeg kan få 🙂👍 🐾🐾 Anonymkode: bcc8c...ef9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Så fint du valgte en eldre pus!🥰 måtte dere få noen gode år sammen. Å få byttedyr fra pus er jo en gave, men jeg har aldri rost mine fordi om, det er jo ikke noe jeg vil ha. Jeg bare kaster dem Det med senga hadde nok jeg personlig i alle fall latt henne ligge der. Det er både veldig koselig og hun er jo vant til det. Men om det er helt uaktuelt hadde nok jeg kjøpt inn gode senger til henne og et klorestativ som hun kan ligge på. Hun vil uansett finne plasser å sove på. Jeg hadde heller ikke sluppet henne ut. Greit at hun liker å jakte, men man trenger ikke å la henne drepe så mange som mulig uansett, hun dreper nok sikkert nok mus og fugl om dagen også. Dessuten er det mange farer(råkjørere, fulle folk, andre katter/rovdyr) om natten. Hun burde være inne en liten stund ja. Jeg ville nok i alle fall sagt en uke, men jeg er ingen ekspert. Jeg ville ventet til hun kom til meg. Det kan ta litt tid, men katter flest er nysgjerrige så hun vil nok oppsøke deg etter en stund Anonymkode: be4b0...c7b 2
Tvist Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 Så bra at du tar til seg en godt voksen katt. Om katten ikke har fått en helsesjekk før den flyttet ville jeg startet med det. En så voksen katt kan også få litt vondter, så jeg ville satt av penger til dyrlege. Husk å kjøpe mat av god kvalitet (fra dyrebutikk, mat fra matbutikken inneholder mye salt som er dårlig for nyrene). Jeg regner med st pus er kastrert? Om ikke bør det fikses, samt chipping så pus har bedre muligheter for å komme hjem om hun roter seg bort. Når kattene mine kommer hjem med byttte (dødt) lar jeg dem leke/spise så lenge de er interesserte. Det er ikke så lenge, og så begraver jeg det i hagen. Levende dyr er det værre med. Er de uskadet slipper jeg de ut, mens skadde har jeg av og til måtte ta livet av selv. Men tviler på at du må det med en rutinert jeger. Angående å slippe henne ut om kvelden, ville jeg sett litt an. La pus bestemme. Kanskje er hun blitt litt mer bedagelig, og vil være inne om natten. Å ikke ha henne i senga er ok, selv om hun er vandt med det. Selv synes jeg det er bare kos. La henne få tid til å bli vsndt til deg og stedet. Øv på å rope på henne så hun blir vandt til det. Ikke slipp henne ut etter et par dager, da er det veldig sannsynlig at du aldri ser henne igjen. Hold henne inne i minst 4 uker, lenger om hun fortsatt virker utrygg og gå ut ssmmen med henne i starten. 2
Amberleaf Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 Jeg syns ikke katter skal gå ute om natten. Hva om noe skjer og hun ikke har mulighet til å søke ly for den/ de som er etter henne. At du tenker å slippe en ny katt ut etter en dag eller to er helt horribelt! Katten må bli kjent med deg og sitt nye hjem for at hun skal vite at det er der hun nå hører hjemme. Hun bør holdes inne minst 4 uker. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 Min erfaring er at det er lurt å lese katten, vis interesse men ikke presse seg på, snakk med den, vær rolig, ha vann og mat fremme, la den ha et sted hvor den får trekke seg yilbake og være i fred (de sover mye), lag til en god stol eller noe med teppe på soverommet så den kan ligge der om den ønsker å være nær drg om natten, vent noen dager før du slipper den ut. Ha vinduer åpne på forhånd så den kan gjøre seg kjent med lukter og lyder. Vær ute i starten med katten/ha døren åpen. Ikke bær den, vis respekt, gi den tid, blunk med øynene til den(kattespråk), skryt om den kommer med bytte. Lykke til🐱❤ Anonymkode: 102d9...853
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Kanskje du skal det allerede, men jeg hadde tatt en helsesjekk av katten, inkludert blodprøve for å sjekke at nyrer osv er i orden bare for sikkerhetsskyld. Det kan også være greit å vite at det er ikke alltid så lett å lære en katt hva den ikke har lov til slik som en hund. Hvis katten har lyst å sove i sengen din, sofaen, hoppe på kjøkkenbenken osv så er det stor sannsynlighet for at den gjør det spesielt hvis du ikke er tilstede for å stoppe den. Ang hvordan du skal behandle katten osv, så kommer det an på personlighet. Katten jeg har nå kan jeg løfte, ha på fanget å kose med og hun liker det - men moren hennes er en merkelig sak som kan bite eller klore hvis jeg prøver å løfte henne. Uansett så bør du ta det rolig i begynnelsen, gi katten tid til å komme til deg og ikke omvendt hvis den er redd. Anonymkode: 3106e...622 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 Katten må du ikke finne på å slippe ut etter bare en dag eller to. Hun må lære at det er der hun skal bo. Vent gjerne i 4 uker. Vi skryter mye av vår pus når hun kommer med bytter, men der er jo folk forskjellige. La pus komme til deg i starten, du lærer å kjenne tegnene for når nok er nok Anonymkode: 17807...62c 1
Tvist Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Jeg slapp ut min katt to uker etter at jeg hadde flyttet. Hun kjente meg godt, men allikevel gikk hun seg bort. Tok en måned før jeg fant henne igjen, og det var da kun fordi hun kom når hun hørte at jeg ropte. Hadde hun ikke gjort det, vet jeg ikke om jeg noensinne hadde fått henne igjen. Altså, ville holdt meg til minimum 4 uker innetid.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 Kan anbefale gps til pus🙌🏽 Anonymkode: 3fd33...166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå