Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier sitt. Jeg er gravid i 3. trimester, jobber i skolen og er ikke vaksinert. 100% jobb. Kjenner på angst og stress for å bli smittet nå på slutten. 
hvordan har dere andre lærere løst det? 
Er det innenfor å diskutere sykemelding/svangerskapspenger med fastlegen? 

jeg jobber på en relativt stor skole med svært mange elever med holdningen om at corona ikke finnes (lenger). Kommunen er rød, men kjører grønn på skolene. Gir ikke mening. Ettersom jeg skal i permisjon etter hvert, kommer jeg til å bli brukt som vikar en del = blandes med alle trinn og forskjellig klasser omtrent 17 timer i uken. 

Anonymkode: c985f...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tittelen sier sitt. Jeg er gravid i 3. trimester, jobber i skolen og er ikke vaksinert. 100% jobb. Kjenner på angst og stress for å bli smittet nå på slutten. 
hvordan har dere andre lærere løst det? 
Er det innenfor å diskutere sykemelding/svangerskapspenger med fastlegen? 

jeg jobber på en relativt stor skole med svært mange elever med holdningen om at corona ikke finnes (lenger). Kommunen er rød, men kjører grønn på skolene. Gir ikke mening. Ettersom jeg skal i permisjon etter hvert, kommer jeg til å bli brukt som vikar en del = blandes med alle trinn og forskjellig klasser omtrent 17 timer i uken. 

Du blir ikke sykemeldt fordi at du er redd for å få korona, nei. 

• Liker 9
Skrevet

Hadde sykemeldt meg...

Anonymkode: 4dac4...192

• Liker 3
Skrevet

Sykmeld deg, finn på ting så du slipper å være i jobb. Helt uhørt at en høygravid og uvaksinert lærer skal utsette seg for å bli syk.

Anonymkode: c7acd...12c

• Liker 5
Skrevet

Bruk munnbind 😊 jeg er selv i tredje trimester uvaksinert og bruker munnbind ved stell og matesituasjoner. Regner med du kan holde avstand mye større deler av dagen enn det jeg kan. 

Anonymkode: 07404...4a1

• Liker 4
Skrevet

Ja, hvorfor ikke ta vaksinen? Du faller i den kategorien som myndighetene mener bør vurdere vaksinen i samråd med lege. Jeg er selv gravid, og har tatt vaksinen etter diskusjon med fastlegen min, og ved å lese det som finnes av forskning på området.  Veldig glad for valget jeg har tatt. 

Anonymkode: 2e8f8...01f

• Liker 3
Skrevet

Uaktuelt å ta en vaksine som er midlertidig godkjent til 2023(24?) og som jeg inne vet hvordan vil påvirke barnet mitt. Jeg hadde tatt en for fellesskapet hvis det kun var meg selv å tenke på, men jeg utsetter ikke mitt ufødte barn allerede nå for noe jeg man ikke vet langsiktig konsekvenser av.

jeg får heller snakke med legen og høre hva han tenker om sykemelding/svangerskapspenger. Barnet mitt kommer først. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uaktuelt å ta en vaksine som er midlertidig godkjent til 2023(24?) og som jeg inne vet hvordan vil påvirke barnet mitt. Jeg hadde tatt en for fellesskapet hvis det kun var meg selv å tenke på, men jeg utsetter ikke mitt ufødte barn allerede nå for noe jeg man ikke vet langsiktig konsekvenser av.

jeg får heller snakke med legen og høre hva han tenker om sykemelding/svangerskapspenger. Barnet mitt kommer først. 

Ingen forskning som tyder på at vaksinen gjør annet enn å bidra til at du blir beskyttet, og barnet ditt får antistoffer av vaksinen. Myndighetene råder gravide til å ta vanlig influensavaksine, som i praksis er samme type (mrna) vaksine. Flere andre land anbefaler gravide å ta vaksinen, og mye tyder på at norske myndigheter også vil komme etter når samfunnet åpner og delta-smitten øker. Skjønner ikke hva slags hypotetiske langsiktige konsekvenser du er redd for - annet enn en litt sikrere start på livet for barnet ditt. Problemet mener jeg, er at norske myndigheter ikke klarer å gi gravide en helt tydelig anbefaling. Dessverre fører det til at folk som deg tror at det er en stor risiko fordi de ikke tør være tydelige. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så du vet mer om immunologi og medisin enn CDC? Regner med du burer deg inne og ikke møter noen mennesker i det hele tatt når du blir sykmeldt, da. Hvis du får det (eller svangerskapspenger), da. Det burde du nemlig ikke få, hvis legen følger regelverket. 

Anonymkode: 761cb...ffb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen forskning som tyder på at vaksinen gjør annet enn å bidra til at du blir beskyttet, og barnet ditt får antistoffer av vaksinen. Myndighetene råder gravide til å ta vanlig influensavaksine, som i praksis er samme type (mrna) vaksine. Flere andre land anbefaler gravide å ta vaksinen, og mye tyder på at norske myndigheter også vil komme etter når samfunnet åpner og delta-smitten øker. Skjønner ikke hva slags hypotetiske langsiktige konsekvenser du er redd for - annet enn en litt sikrere start på livet for barnet ditt. Problemet mener jeg, er at norske myndigheter ikke klarer å gi gravide en helt tydelig anbefaling. Dessverre fører det til at folk som deg tror at det er en stor risiko fordi de ikke tør være tydelige. 

Helt enig, det er veldig synd at ikke FHI har tatt et tydelig standpunkt. Å overlate dette til fastlegens vurdering er i praksis å overlate det til tilfeldighetene (kommer an på hvilken fastlege du har og hvor godt hen har lest seg opp, ikke din helse/dine individuelle medisinske forhold). 
Jeg tok selv influensavaksine da jeg var gravid fordi jeg ønsket å beskytte både meg selv og barnet mitt (før OG etter fødsel). Jeg ville uten tvil tatt koronavaksinen nå hvis jeg var gravid, og min gravide søster er vaksinert. 

Anonymkode: 761cb...ffb

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville prøvd å få en sykmelding. Eventuelt bør arbeidsgiver tilrettelegge for at du kan gjøre andre arbeidsoppgaver som ikke innebærer å ha så mange nærkontakter. Jeg føler læreryrket er et ganske utakknemlig yrke i disse pandemitider…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bruk munnbind 😊 jeg er selv i tredje trimester uvaksinert og bruker munnbind ved stell og matesituasjoner. Regner med du kan holde avstand mye større deler av dagen enn det jeg kan. 

Glemte å si jeg jobber på sykehjem 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, barnet kommer først, så jeg ville tatt vaksinen så baby også fikk antistoffer

Anonymkode: 06fc3...5f6

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Supersmurf said:

Jeg ville prøvd å få en sykmelding. Eventuelt bør arbeidsgiver tilrettelegge for at du kan gjøre andre arbeidsoppgaver som ikke innebærer å ha så mange nærkontakter. Jeg føler læreryrket er et ganske utakknemlig yrke i disse pandemitider…

Hva skal hun få sykmelding for? Er jo ikke bare å få en sykmelding når man ikke er syk? 

Tilrettelegging på arbeidsplass er vel en mer naturlig løsning når det kun er snakk om frykt for smitte. Hvis den frykten er så ille står jeg ved mitt råd til TS om lese seg opp skikkelig, og så ta vaksinen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva skal hun få sykmelding for? Er jo ikke bare å få en sykmelding når man ikke er syk? 

Tilrettelegging på arbeidsplass er vel en mer naturlig løsning når det kun er snakk om frykt for smitte. Hvis den frykten er så ille står jeg ved mitt råd til TS om lese seg opp skikkelig, og så ta vaksinen. 

Man kan vel få sykmelding for psykisk belastning også, spesielt når man er gravid. Heldigvis er det opp til lege eller jordmor å avgjøre. 

Et annet alternativ er å søke svangerskapspenger. https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger#slik-soker-du

Skrevet

Snakk med fastlegen din, og hør hva vedkommende tenker. Kanskje oppveier risikoen ved vaksinen risikoen for korona, kanskje regnes risikoen for korona som så stor at svangerskapspenger er aktuelt. 

Anonymkode: 7fa24...462

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, barnet kommer først, så jeg ville tatt vaksinen så baby også fikk antistoffer

Anonymkode: 06fc3...5f6

Barnet kommer først, så jeg hadde holdt meg milevis unna vaksinen.

Anonymkode: 37ac4...361

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Supersmurf said:

Man kan vel få sykmelding for psykisk belastning også, spesielt når man er gravid. Heldigvis er det opp til lege eller jordmor å avgjøre. 

Et annet alternativ er å søke svangerskapspenger. https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger#slik-soker-du

Jordmor kan ikke gi sykemelding, så der tar du feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...