Gå til innhold

Data - forskjell på smitte for vaksinerte vrs uvaksinerte

Lolllll

Anbefalte innlegg

Heisann. Har noen her tilgang på fakta-kilder som viser om det er noen forskjell på hvor mye smitte som skjer til og fra vaksinerte vrs uvaksinerte? 

Er det noe forskjell?

Har de funnet ut det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tone83 skrev (17 minutter siden):

Oki. vaksinen beskyter mot å bli smittet. 

Men de vaksinerte som blir smittet med symptomer smitter like mye som uvaksinerte:

- «virusmengden i prøver tatt fra fullvaksinerte som er blitt syke med symptomer på covid-19, inneholder omtrent like mye virus som virusprøver fra syke uvaksinerte»

- Det står ingenting om virusmengde i fullvaksinerte som blir smittet uten symptomer. Smitter de like mye som uvaksinerte smittede uten symptomer?

Endret av Lolllll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vaksinasjonen forhindrer ikke at man blir smittet,

og vaksinasjon forhindrer ikke at man smitter andre 

- har man mye symptomer smitter man mye

- har man lite symptomer smitter man lite 

& vaksinasjon forhindrer symptomer 

—- Har jeg forstått alt riktig nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lolllll said:

Så vaksinasjonen forhindrer ikke at man blir smittet,

Vaksinasjon beskytter deg mot smitte, men du er ikke uten risiko. 0.06% av fullvaksinerte i norge er smittet, og det forventes at dette tallet vil stige noe.

og vaksinasjon forhindrer ikke at man smitter andre 

Vaksinasjon demper normalt virusmengden, men det er noen data som tyder på at deltavarianten gir høy virusmengde i slimhinner også hos vaksinerte. Det er ikke endelige data på dette. Generelt er smitterisikoen fra vaksinerte betydelig redusert. Dette kan være i endring, men vi vet det ikke helt sikkert.

- har man mye symptomer smitter man mye

Nei, dette er det ikke noen sammenheng ved. Smitte fra asymptomatiske har vært, og er et stort problem. Det er veldig farlig å tro at symptombyrden er proporsjonal med smitterisikoen.

& vaksinasjon forhindrer symptomer 

Det er redusert risiko for smitte når man er vaksinert. Det er redusert risiko for symptomatisk sykdom når man er vaksinert.

Det er svært redusert risiko for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse når man er vaksinert.

Det er enda mindre risiko for å måtte ha intensivbehandling eller å dø av covid-sykdom når man er vaksinert.

Når man leser vitenskapelige publikasjoner, må man ha i mente at funn fra enkeltstudier ikke gir grunnlag for konklusjoner. Det som det linkes til over her er interessant, men vi kan enda ikke si at dette er korrekt og sant i alle situasjoner. Vi kommer til å se om disse funnene bekreftes av andre studier etter hvert. Det er ikke uvanlig at forskningsresultater en stund kan sprike i ulike retninger. Derfor gjør vi ofte såkalte metastudier, der man går gjennom all (eller nesten all) tilgjengelig forskning på et område (etter nøye utvelgelsesalgoritmer) for å se hva som er fremherskende tendenser som bekreftes av hoveddelen av studiene.

Endret av Robert Koch
Rettet en misvisende/gal opplysning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt sammenheng med data, temaet og det du kommenterer her @Robert Koch

Så vaksinasjonen forhindrer ikke at man blir smittet,

Vaksinasjon beskytter deg mot smitte, men du er ikke uten risiko. 0.06% av smittede i norge er fullvaksinerte, og det forventes at dette tallet vil stige noe.

—- Etter det jeg har lest så forhindrer ikke vaksinasjon at man får viruset i seg. Det forhindrer kun andel sykdom i kroppen. 

————————————

- og vaksinasjon forhindrer ikke at man smitter andre 

- Vaksinasjon demper normalt virusmengden, men det er noen data som tyder på at deltavarianten gir høy virusmengde i slimhinner også hos vaksinerte. Det er ikke endelige data på dette. Generelt er smitterisikoen fra vaksinerte betydelig redusert. Dette kan være i endring, men vi vet det ikke helt sikkert.

———  Etter det jeg leser så smitter de like mye både de vaksinerte og de uvaksinerte. På lik linje, avhengig av om de har symptomer eller ikke symptomer. 

—————————-

- har man mye symptomer smitter man mye

- Nei, dette er det ikke noen sammenheng ved. Smitte fra asymptomatiske har vært, og er et stort problem. Det er veldig farlig å tro at symptombyrden er proporsjonal med smitterisikoen.

——— Det stemmer jo ikke med informasjonen om at jo mere virus i kroppen, jo mere symptomer og smitte videre? 
———- Og fortsatt så gjelder det at vaksinerte smitter like mye videre som uvaksinerte. 

——————————

- & vaksinasjon forhindrer symptomer 

- Det er redusert risiko for smitte når man er vaksinert. Det er redusert risiko for symptomatisk sykdom når man er vaksinert.

————- det står ikke det noen sted.

Det er svært redusert risiko for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse når man er vaksinert.

Det er enda mindre risiko for å måtte ha intensivbehandling eller å dø av covid-sykdom når man er vaksinert.

———— Det stemmer at står. 

————————————-

- Når man leser vitenskapelige publikasjoner, må man ha i mente at funn fra enkeltstudier ikke gir grunnlag for konklusjoner. Det som det linkes til over her er interessant, men vi kan enda ikke si at dette er korrekt og sant i alle situasjoner. Vi kommer til å se om disse funnene bekreftes av andre studier etter hvert. Det er ikke uvanlig at forskningsresultater en stund kan sprike i ulike retninger. Derfor gjør vi ofte såkalte metastudier, der man går gjennom all (eller nesten all) tilgjengelig forskning på et område (etter nøye utvelgelsesalgoritmer) for å se hva som er fremherskende tendenser som bekreftes av hoveddelen av studiene.

——- Fortsatt så er det ingen studier som viser at vaksinen beskytter mot å bli smittet eller beskytter mot å smitte andre??!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Lolllll said:

Jeg ser ikke helt sammenheng med data, temaet og det du kommenterer her @Robert Koch

Hva mener du? Jeg kommenterer det du spør om...

13 minutter siden, Lolllll said:

Etter det jeg har lest så forhindrer ikke vaksinasjon at man får viruset i seg. Det forhindrer kun andel sykdom i kroppen.

Vaksinene ble utviklet og testet for å hindre alvorlig sykdom og død. De har allikevel relativt god effekt mot smitte i seg selv, selv om det er mange motstridende data rundt dette, og ulik respons på ulike virusvarianter. Ser man på andelen fullvaksinerte smittede, kan man ikke neglisjere denne effekten.

15 minutter siden, Lolllll said:

Etter det jeg leser så smitter de like mye både de vaksinerte og de uvaksinerte. På lik linje, avhengig av om de har symptomer eller ikke symptomer. 

Dette er ikke ubetinget riktig. Som jeg skrev, har vaksinerte betydelig mindre virusreplikasjon, og derfor er de mindre tilbøyelige til å kunne smitte videre. Deretter skrev jeg at det er visse data som tyder på at dette kanskje ikke stemmer for deltavarianten, fordi det påvises tilnærmet like virusmengder i slimhinnene i luftveiene både hos vaksinerte og uvaksinerte - men at dette ikke er data som er endelig bekreftet. Leste du hva jeg skrev?

17 minutter siden, Lolllll said:

Det stemmer jo ikke med informasjonen om at jo mere virus i kroppen, jo mere symptomer og smitte videre? 

Det er fordi denne sammenhengen ikke er riktig. Asymptomatisk smitte har vært et stort problem gjennom hele pandemien. Hvorfor noen ikke utvikler symptomatisk smitte til tross for høye virustiter vet vi ikke.

18 minutter siden, Lolllll said:

Og fortsatt så gjelder det at vaksinerte smitter like mye videre som uvaksinerte. 

Det er ikke en gyldig konklusjon, men en "vedtatt" sannhet på ulike nettfora, som bunner i at folk ikke forstår hva de leser, og ikke klarer å se de store linjene i forskningen, men heller lener seg på enkeltstudier. Det er lite som indikerer at denne påstanden stemmer, men det kan endre seg.

20 minutter siden, Lolllll said:

Det er redusert risiko for smitte når man er vaksinert. Det er redusert risiko for symptomatisk sykdom når man er vaksinert.

————- det står ikke det noen sted.

Joda, hvis du forstår hva du leser, og hvordan dataene skal tolkes. Pg det hjelper å vite noe om hvordan virus kopierer seg selv og hvordan kroppens normale fysiologi og immunberedskap fungerer, og hvordan kroppen responderer på vaksinering.

10 minutter siden, Lolllll said:

Fortsatt så er det ingen studier som viser at vaksinen beskytter mot å bli smittet eller beskytter mot å smitte andre??!

Jo, det er tonnevis av dem, og både jeg og andre har postet veldig mange av dem her. Problemet er at folk ikke forstår hva de sier, og tenderer til å legge for mye vekt på enkeltstudier.

Du har mange og gode spørsmål, og det applauderer jeg deg for. Dessverre finnes det ikke svar med to streker under, der man kan si "sånn er det." Det er i konflikten mellom vitenskap og folks behov for entydige svar at usikkerhet oppstår. Og når mange leser ting de ikke forstår, eller tar ting ut av sammenheng, blir informasjonsflyten forstyrret og informasjonen fordreid. Jeg skulle ønske det ikke var sånn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...