Gå til innhold

Ok med sjokoladepålegg midt i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har servert ungene deres favorittpålegg i ferien. Nuggati… Nå har vi sagt at vi må «trappe» ned på dette her, for sjokoladepålegg i ukedagene er ikke ok har vi sagt. Har sagt at det er greit av og til. I morgen får vi endelig muligheten til å spise frokost hjemme etter et hard kjør i bhg forrige uke. Trøtte og sure unger pga tidlig oppe osv. Blir garantert spørsmål om nuggati på skiven. Det er greit for meg altså. Men er det «riktig» av meg? Vi har et lite problem med minste mann, han er veldig småspist og det har ikke vært lett å få i han mat i ferien. Til frokost har han ikke spist annet enn nuggati. Får ikke i han noe annet. Bedre med nuggati på skiven enn å sende han sultnen i bhg? 

Anonymkode: 80445...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja vi tillater det i ukedagene også. Vi har aldri perioder hvor alt er lov, for så å ta det vekk etterpå. Bortsett fra på Eid (vår høytid). 

Grunnen til at vi tillater nugatti på feks mandag, onsdag og torsdag, er fordi vi serverer sunn mat uansett og det er aldri protester selvom ungene får laksepålegg eller gulost med paprika selvom hun vet det er nugatti i skapet. 

Anonymkode: 6b235...c4e

• Liker 4
Skrevet

Umulig å vite for andre enn dere. Noen velger å la nugatti for å  det minste få i barna noe, andre velger å ikke gjøre det i håp om at barna spiser når de bare blir sultne nok og får smakt på vanlig pålegg.

Får han frokost i barnehagen hvis han ikke har spist frokost hjemme?

Skrevet

En skive grovt brød med nugatti til frokost er neppe det som velter kostholdet hvis lunsj, middag og kveldsmat er sunt på hverdager. 

Lag heller en regel om at det er lov på en skive pr dag eller noe, så blir det ikke fri flyt men heller ikke forbudt. 

Anonymkode: a1489...615

• Liker 10
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Umulig å vite for andre enn dere. Noen velger å la nugatti for å  det minste få i barna noe, andre velger å ikke gjøre det i håp om at barna spiser når de bare blir sultne nok og får smakt på vanlig pålegg.

Får han frokost i barnehagen hvis han ikke har spist frokost hjemme?

Ungene spiser vanlig mat i bhg. Og så får de lunsj i bhg også + frukttid. Og så er det middag hjemme og kvelds. Ingen sjokolade på skiven da altså. Kun til frokost.

Skrevet

Jeg valgte følgende taktikk: Kjøpte en boks Nugatti i ferie. Fritt frem til den var spist opp. Da gikk det måneder før neste boks ble innkjøpt, f.eks i forbindelse med langhelg eller bare fordi det var helg. Da var det lov med Nugatti i ukedagene til den va spist opp. Deretter var det nye 2-3-4 måneder til neste ble innkjøpt. 

Fungerte utmerket. Tomt er tomt, sa jeg. 

Anonymkode: b1a62...87c

• Liker 6
Skrevet

Her får yngste Nugatti med grovbrød til frokost fordi hun trenger mat.  Går heller sulten og grinete enn å spise noe annet da. Har prøvd masse pålegg.  Hadde hun ikke vært veldig tynn og aktiv hadde hun ikke fått, men var en siste løsning så humøret på morgenen ble bra.   Masse andre pålegg og brødtyper som er verre. 

Anonymkode: 27283...51a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg valgte følgende taktikk: Kjøpte en boks Nugatti i ferie. Fritt frem til den var spist opp. Da gikk det måneder før neste boks ble innkjøpt, f.eks i forbindelse med langhelg eller bare fordi det var helg. Da var det lov med Nugatti i ukedagene til den va spist opp. Deretter var det nye 2-3-4 måneder til neste ble innkjøpt. 

Hehe! Den var ikke dum 😅😅

Skrevet

Vi kjøper 1-2 bokser  nugatti i året. Ofte en i forb. Med jul og en med påske. Ikke alltid da heller men ja, det var ikke poenget. Når vi har dette kan de spise det hver dag, men når det er tomt kjøper vi ikke mer. Er kjipt å ha mat i huset som er forbudt frukt syns jeg. Men folk er forskjellige 

Anonymkode: ae84f...736

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det lov med nugatti i ukene ja. Tenker sunn fornuft og nugatti til maks ett måltid om dagen. Barna velger helst noe annet (ost, skinke og fårepølse er favorittene). De spiser nugatti 1-3 dager i uken og da er det samme for meg om det er helg eller ukedag. Som regel spises det til frokost de gangene det spises. 
Tenker at man må se an barna sine og bruke sunn fornuft. Dersom nugatti var det eneste de ville ha når det var i hus så hadde jeg ikke kjøpt inn nugatti så ofte. 

Anonymkode: e620f...bf5

• Liker 3
Skrevet

Seriøst? For en problemstilling. 

Anonymkode: 363dc...b14

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bedre med nuggati på skiven enn å sende han sultnen i bhg? 

Spørs hva han får i barnehagen :opplyser:  Om han får jorbærsyltetøy med milkyway i bhg, så spiller det vel ikke store rollen, egentlig... 

Barn er forskjellige, og om man "dævver" av å ikke spise frokost, så er det vel greit og "bedre",  men samtidig så er man ikke veldig sulten om man ikke klarer å få i seg noe annet enn Nugatti ...

Akkurat dette med "sukker" VS ingen mat er jeg faktisk litt usikker på, men om det var mitt barn, så hadde det blitt "sultings"....

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Skrevet

Så lenge de spiser sunt ellers så er det vel ikke så farlig? 

Anonymkode: 22506...65b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurt❤️

Anonymkode: d4de6...748

Skrevet

Står tilgjengelig hele tiden. Men sjelden dei spiser det. Men barn som aldri får, dei spiser som noen galninger 😄 i sommer passet min bror en slektning som ikke får slik. Gjett hvem som spiste hele boksen og et helt brød på et døgn 🙈😂 

Anonymkode: 5cc6f...5a3

Skrevet

Det kommer jo heeeeelt an på hvordan dere spiser ellers. Er det nugatti til frokost, frukt flere ganger om dagen, godteri fredag og lørdag og is på søndager, så ville jeg droppet noe av det.

Anonymkode: 0e11d...90f

Skrevet

Her hadde jeg sett an barnet. Jeg har inntrykk av at noen barn er "kresne" fordi foreldre ikke gidder å ta jobben, mens andre barn faktisk ikke vil spise annet. Det er utvilsomt bedre å spise en skive med nugatti enn å ikke spise noe, men det er jo bedre om barnet får i seg mer næringsrik mat. Her hører sjokoladepålegg helgene til.

Anonymkode: 8490b...3cd

• Liker 2
Skrevet

Hos oss får de om de vil ha, har alltid nugatti og oboy. Men tipper de tar 2 ganger i uken. 

Skrevet

Hvorfor skal man ha sjokolade på en skive? Skjønner ikke

Anonymkode: b7a46...42e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi har servert ungene deres favorittpålegg i ferien. Nuggati… Nå har vi sagt at vi må «trappe» ned på dette her, for sjokoladepålegg i ukedagene er ikke ok har vi sagt. Har sagt at det er greit av og til. I morgen får vi endelig muligheten til å spise frokost hjemme etter et hard kjør i bhg forrige uke. Trøtte og sure unger pga tidlig oppe osv. Blir garantert spørsmål om nuggati på skiven. Det er greit for meg altså. Men er det «riktig» av meg? Vi har et lite problem med minste mann, han er veldig småspist og det har ikke vært lett å få i han mat i ferien. Til frokost har han ikke spist annet enn nuggati. Får ikke i han noe annet. Bedre med nuggati på skiven enn å sende han sultnen i bhg? 

Nei det ville jeg ikke gjort, det tilhører helger tenker jeg. Viktig at barna lærer seg å spise vanlig mat, som ikke må være sjokolade. 

Anonymkode: fda0d...5ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...