AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Del Skrevet 16. august 2021 Noen tanker..? Anonymkode: cd707...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Del Skrevet 16. august 2021 Tja det lurer jeg også på så følger denne tråden jeg. Det er jo så mye forskjellig som regnes som heeeeeeelt normalt idag. Anonymkode: a4c03...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Del Skrevet 16. august 2021 Kanskje de har en sofa? Anonymkode: 448b0...d8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Del Skrevet 17. august 2021 Det samme som før. Et hjem der man har bøker og aviser (som leses), man snakker om kunst, kultur, politikk og aktuelle saker. Man har faktiske møbler som bokhylle, kunst på veggen, minst ett musikkinstrument (typisk piano). Familien har en omgangskrets som ligner. Friluftsliv og høykultur. Anonymkode: e9a4f...d68 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det samme som før. Et hjem der man har bøker og aviser (som leses), man snakker om kunst, kultur, politikk og aktuelle saker. Man har faktiske møbler som bokhylle, kunst på veggen, minst ett musikkinstrument (typisk piano). Familien har en omgangskrets som ligner. Friluftsliv og høykultur. Anonymkode: e9a4f...d68 At man kommer fra et møblert hjem har ingen ting med overklassen å gjøre. Her har du misforstått fullstendig. Å komme fra et møblert hjem betyr at man kommer fra et omsorgsfullt hjem som følger forventede normer og regler. Anonymkode: 00b25...acd 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At man kommer fra et møblert hjem har ingen ting med overklassen å gjøre. Her har du misforstått fullstendig. Å komme fra et møblert hjem betyr at man kommer fra et omsorgsfullt hjem som følger forventede normer og regler. Anonymkode: 00b25...acd https://naob.no/ordbok/møblere MUNTLIG komme fra et dannet og bemidlet hjem jeg var en arbeidsledig journalist in spe, og han kom fra et møblert hjem på Frogner (Cathrine Sandnes (red.)Matriark 47 1999) JF. Elvis bykset inn i møblerte hjem som en kåt bakgårdskatt, med hallikklær, fettsleik og øyensminke (Kjetil RolnessElvis Presley 68 1998) Anonymkode: 1419d...8c5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Del Skrevet 17. august 2021 At det er et ressurssterkt hjem. Oppegående foreldre med arbeidsmoral og ordnet økonomi. Anonymkode: bdb21...646 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Del Skrevet 17. august 2021 Jeg kommer IKKE fra et møblert hjem. Klart vi hadde møbler, men det var udannet, fullstendig mangel på bøker, tegn på kulturinteresse osv. Fast forward endel år, så har jeg havna skikkelig på kjøret og ender i rusbehandling. Der møtte jeg en bekjent fra tenårene. Han plagdes over å ha gått så på trynet og sa "også jeg da, som er fra et møblert hjem og greier!" (familien hans bor i Solveien på Nåååårdstrand). Ei annen i rusbehandling svarte med "er det noe å skryte av'a? Vi også hadde fine møbler hjemme!". Hun kom ikke fra et møblert hjem, samme hvor fine møbler de hadde da hun vokste opp, for da ville hun skjønt hva han mente. Anonymkode: 5383e...4d5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): https://naob.no/ordbok/møblere MUNTLIG komme fra et dannet og bemidlet hjem Anonymkode: 1419d...8c5 Da er spørsmålet: "Hva er dannelse?" https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/dannelse-eller-danning/ Sitat a) ‘(grad av) finhet i kultur og væremåte kombinert med (visse) kunnskaper’, som i allmenndannelse og ha dannelse I følge språkrådet skal man altså ha godt med allmennkunnskap, man skal oppføre seg korrekt, og ha en (grad av) finhet i kultur for å være dannet. Ut i fra dette er jeg ikke oppvokst i et møblert hjem. Jo da, familien har godt med allmennkunnskap, og bemidlet kan diskuteres, men vi har alltid hatt så vi klarer oss, uten å være rike. Men "korrekt" oppførsel var ikke en prioritet hjemme hos oss. Jeg var over 25 før jeg lærte mye av hva som oppfattes som korrekt i sosialt samspill med andre. Faktisk skjønte jeg ikke at det ikke var "tillatt" å komme uinvitert på besøk, eller hvorfor min manns gamle bestemor ringte til oss dagen etter barnedåp for å takke for samværet. Hun takket jo for seg da hun gikk? Da måtte jeg få forklart at det var skikk og bruk i "møblerte hjem". Hjemme hos oss var det viktigere å ta i mot (alle slags) folk med vennlighet, omsorg og varme fremfor å være "korrekte", og hvis man ikke regner misjonsarbeid og vekkelsesmøter på bedehuset som finkulturell aktivitet, manglet det finkulturelle alternativer der vi bodde. Barna mine er heller ikke oppvokst i et "møblert hjem", for jeg har videreført familietradisjonen med vennlighet fremfor korrekthet. Etikette er ikke så viktig for oss, normal allmenn folkeskikk er mer enn godt nok. Hos oss er det lov å komme uinvitert på besøk, og det er ikke nødvendig å ringe for å takke for samværet dagen etter et selskap. Og når det kommer til selskap, vi dekker bare på med ett glass, og ett sett med bestikk, for her serveres ikke suppe, forrett, hovedrett og dessert når vi inviterer til selskap- hovedrett og dessert er mer enn nok for oss. Og kakebord, det er i selskap stort og bugnende, alltid. Dessuten, vi liker korpskonserter, musikaler, lokale teateroppsettinger, og rockekonserter bedre enn en kveld i operaen for å høre på opera eller å se på ballett. Men til tross for at jeg ikke kommer fra et "møblert hjem", jeg har inntrykk av at de aller fleste liker den mer uformelle stilen vi har, selv det ikke er så "korrekt". Vi er enkle folk, og vi klarer oss greit med det. Anonymkode: 45e4b...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Del Skrevet 18. august 2021 Jeg tenker nok at vi kan gjøre det enkelt og sette det på spissen. Det passer seg godt nå i valgkampen, der politikere på høyeste nivå igjen driver sin sedvanlige forenkling og spissing. Dersom foreldrene dine er det Listhaug ville kalt "kultureliten" så er du fra et møblert hjem. Dersom foreldrene dine stemmer frp, sp eller krf eller noen av de andre tilsvarende men bittesmå partiene så er du ikke fra et møblert hjem. Anonymkode: 41fed...0da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #11 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Man har faktiske møbler som bokhylle, Anonymkode: e9a4f...d68 I dag har en velfylt bokhylle ingenting med dette begrepet å gjøre. Anonymkode: 35524...35e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 18. august 2021 #12 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kommer IKKE fra et møblert hjem. Klart vi hadde møbler, men det var udannet, fullstendig mangel på bøker, tegn på kulturinteresse osv. Fast forward endel år, så har jeg havna skikkelig på kjøret og ender i rusbehandling. Der møtte jeg en bekjent fra tenårene. Han plagdes over å ha gått så på trynet og sa "også jeg da, som er fra et møblert hjem og greier!" (familien hans bor i Solveien på Nåååårdstrand). Ei annen i rusbehandling svarte med "er det noe å skryte av'a? Vi også hadde fine møbler hjemme!". Hun kom ikke fra et møblert hjem, samme hvor fine møbler de hadde da hun vokste opp, for da ville hun skjønt hva han mente. Anonymkode: 5383e...4d5 Det er folk fra alle samfunnslag som havner på kjøret. Høy standard = høye forventninger, og det kan være en tung bør å bære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunmedham Skrevet 18. august 2021 #13 Del Skrevet 18. august 2021 (endret) Rotete diskusjon. En blanding av folk som refererer til hva uttrykket tradisjonelt har betydd og folk som argumenterer for at det skal bety det de ønsker at det skal bety. Kanskje vil slike uttrykk tilpasse seg tidene, slik at betydningen endrer seg (litt) etter hvert. Men hovedpoenget i et slikt uttrykk ligger fast. Dette dreier seg om materielle og kulturelle ting. "Et møblert hjem" handler satt på spissen om det vi leser i innlegg #4. Det trenger ikke å være en Frogner-villa, det kan like gjerne være et rekkehus på Gjøvik eller en enebolig i Vest-Telemark. Men vi snakker om et hjem med en viss kunnskap om, og interesse for, kunnskap og kultur. Bokhylle, avisabonnement, oppdaterthet, kanskje diskusjoner om aktuelle samfunnsspørsmål ved middagsbordet, struktur i hverdagen: Orden, ryddighet, renhold, arbeid, skole, ordentlige måltider og en ordnet (men ikke nødvendigvis veldig romslig) økonomi. EDIT: Jeg er vokst opp i et hus med en deltidsarbeidende mot og en far i et manuelt yrke. Økonomien var så som så, men vi bodde i eget hus (lite og selvbygd), hadde full fryseboks, hadde søndagsmiddag til faste tider, abonnerte på månedens bok i Bokklubben, og jeg hadde rene og hele klær når jeg gikk på skolen. Det var alltid rent og ryddig, og hvis et møbel ble utslitt ble det erstattet. Leksene var gjort, jeg spilte i korps og foreldrene mine var opptatt av at blomsterbedet ut mot veien var frodig og velstelt med tanke på de som gikk forbi. Dette er ganske langt fra en velstående Frogner-oppvekst, men i mitt hode kommer jeg likevel fra et møblert hjem. Endret 18. august 2021 av Hunmedham 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 18. august 2021 #14 Del Skrevet 18. august 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: I dag har en velfylt bokhylle ingenting med dette begrepet å gjøre. Anonymkode: 35524...35e Det er mulig, men det er fremdeles det jeg (ca 40 år) tenker på når jeg hører "møblert hjem" - et digert rom fylt med bokhyller, store gamle arvemøbler, og gjerne en lysekrone. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #15 Del Skrevet 18. august 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: At man kommer fra et møblert hjem har ingen ting med overklassen å gjøre. Her har du misforstått fullstendig. Å komme fra et møblert hjem betyr at man kommer fra et omsorgsfullt hjem som følger forventede normer og regler. Anonymkode: 00b25...acd Tja stemmer dette da? "Møblert hjem" er jo et etablert begrep, de fleste forbinder det nok med et dannet hjem. Så det er vel strengt tatt klasse det handler om. Det betyr vel sånn ca det motsatte av begrepet "harry". Leser man høyverdig litteratur og drar på ferie til Toscana er man fra et møblert hjem. Sitter man i campingvogna og røyker rullings, not so much. Det er sånn sett veldig politisk ukorrekt, men sånn er det da bare. Anonymkode: 97cb4...6a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #16 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja stemmer dette da? "Møblert hjem" er jo et etablert begrep, de fleste forbinder det nok med et dannet hjem. Så det er vel strengt tatt klasse det handler om. Det betyr vel sånn ca det motsatte av begrepet "harry". Leser man høyverdig litteratur og drar på ferie til Toscana er man fra et møblert hjem. Sitter man i campingvogna og røyker rullings, not so much. Det er sånn sett veldig politisk ukorrekt, men sånn er det da bare. Anonymkode: 97cb4...6a6 Det er et etablert begrep ja, men ikke som utelukkende omfatter overklassen. Det er ikke et kriterie at du har flygel, sommerhus i Toscana og et privat bibliotek. Det er heller ikke slik at du automatisk diskvalifiseres dersom du har campingvogn. Tror man det, har man misforstått begrepet. De aller fleste i Norge kommer fra møblerte hjem. Eller for å vri på det: har du vokst opp i en millionvilla på vestkanten i Oslo helt uten tilstedeværelse fra foreldre/omsorgspersoner, så er du like lite fra et møblert hjem som de som har vokst opp på fattigdomsgrensen i en blokkleilighet på østkanten med fraværende foreldre/omsorgspersoner. Samtidig kan en som bor i et normalt fysisk møblert hjem i Halden komme fra begrepet et møblert hjem. Ja, hen på vestkanten har de dyreste møblene, men de materielle godene alene styrer ikke begrepet. Anonymkode: 00b25...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #17 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er et etablert begrep ja, men ikke som utelukkende omfatter overklassen. Det er ikke et kriterie at du har flygel, sommerhus i Toscana og et privat bibliotek. Det er heller ikke slik at du automatisk diskvalifiseres dersom du har campingvogn. Tror man det, har man misforstått begrepet. De aller fleste i Norge kommer fra møblerte hjem. Eller for å vri på det: har du vokst opp i en millionvilla på vestkanten i Oslo helt uten tilstedeværelse fra foreldre/omsorgspersoner, så er du like lite fra et møblert hjem som de som har vokst opp på fattigdomsgrensen i en blokkleilighet på østkanten med fraværende foreldre/omsorgspersoner. Samtidig kan en som bor i et normalt fysisk møblert hjem i Halden komme fra begrepet et møblert hjem. Ja, hen på vestkanten har de dyreste møblene, men de materielle godene alene styrer ikke begrepet. Anonymkode: 00b25...acd Her er det nok en misforståelse. Begrepet omhandler sosial, økonomisk og kulturell kapital, og har ingenting med omsorg å gjøre. Man kan godt ha alt på stell, mye omsorg og kjærlighet fra familie, men likevel komme fra et "umøblert hjem" fordi de sosiale, økonomiske, og kulturelle kravene for et møblert hjem ikke er oppfylt. Problemet er at man tillegger mennesker personlige egenskaper ut i fra slike begrep når det egentlig bare beskriver oppvekstmiljø. Anonymkode: 45e4b...6e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #18 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): bare beskriver * oppvekstmiljø. Anonymkode: 45e4b...6e8 * fysisk og kulturellt oppvekstmiljø Anonymkode: 45e4b...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterpotta Skrevet 18. august 2021 #19 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 8.29): Det samme som før. Et hjem der man har bøker og aviser (som leses), man snakker om kunst, kultur, politikk og aktuelle saker. Man har faktiske møbler som bokhylle, kunst på veggen, minst ett musikkinstrument (typisk piano). Familien har en omgangskrets som ligner. Friluftsliv og høykultur. Anonymkode: e9a4f...d68 Jeg kan utfra dette si jeg ikke kommer fra ett møblert hjem og kjenner jeg wr utrolig takknemlig for det 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I dag har en velfylt bokhylle ingenting med dette begrepet å gjøre. Anonymkode: 35524...35e Nja, det å være orientert og belest har med begrepet å gjøre. Dannet. Om lesningen skjer på Kindle, nettbrett eller via lydbok spiller jo ingen rolle, men i et møblert hjem er det sjeldent man har kvittet seg med alle bøkene og tidsskriftene man leser. Anonymkode: e9a4f...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå