Gå til innhold

Barn som lyver, si ifra til barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er snart fire år, hun har god fantasi og har i det siste begynt å lyve. I kveld når hun hadde lagt seg, så begynte hun å hoppe i sengen. Jeg satt å så på tv, men hørte at hun hoppet så jeg var på vei inn for å si at hun måtte legge seg. I det jeg kom inn på rommet dunket hun hodet i veggen og begynte å gråte. Jeg trøstet henne, og da sa hun at jeg hadde slått henne😱 Jeg pratet med henne en stund og prøvde å forklare henne at man ikke må lyve, men vet ikke om hun forsto det helt. Hun har tidligere løyet om at pappaen slår henne, og om at en av de ansatte på barnehagen hadde skreket til henne fordi hun ikke ville sove i vognen sin. Jeg vet jo at hun har god fantasi, så har ikke brydd meg for jeg vet jo at det ikke er sant. 

Men nå er jeg redd hun kommer til å si dette til folk, eller at hun sier det på barnehagen. Jeg har hørt så mange skrekkhistorier, og jeg vil virkelig ikke at folk skal tro jeg er slem med barnet mitt. Noen som har opplevd noe lignende? Bør jeg gi beskjed til barnehagen om at hun sier sånne ting, eller bare la det ligge? 

Anonymkode: b6be2...6de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel ta det opp i et møte med pedagogisk leder på din avdeling hvor dere legger en plan for å komme til bunns i dette. Jeg forventer i grunnen at en oppegående barnehage allerede vil ha lagt merke til dette. Du bør ha lav terskel for å be om hjelp, de har garantert vært borti lignende før med erfaringer om hva som kan gjøres. Det ordner seg. :)

• Liker 1
Skrevet

Uff, skjønner problemstillingen. Barnehagen er nok veldig vant med dette her, men du kan jo lufte det med de på en veldig hverdagslig måte, typ «vet du hva, xxx har begynt å få så utrolig livlig fantasi og det hender at hun lyver. Men dere er vel borti litt sånn, ville bare si ifra at hun har løyet om at noen har skreket til henne uten at det har vært sant, så derfor ville jeg bare gi en heads up», da bruker du et eksempel men ikke noe som går på fysisk vold.

Lykke til 🌸

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnet mitt er snart fire år, hun har god fantasi og har i det siste begynt å lyve. I kveld når hun hadde lagt seg, så begynte hun å hoppe i sengen. Jeg satt å så på tv, men hørte at hun hoppet så jeg var på vei inn for å si at hun måtte legge seg. I det jeg kom inn på rommet dunket hun hodet i veggen og begynte å gråte. Jeg trøstet henne, og da sa hun at jeg hadde slått henne😱 Jeg pratet med henne en stund og prøvde å forklare henne at man ikke må lyve, men vet ikke om hun forsto det helt. Hun har tidligere løyet om at pappaen slår henne, og om at en av de ansatte på barnehagen hadde skreket til henne fordi hun ikke ville sove i vognen sin. Jeg vet jo at hun har god fantasi, så har ikke brydd meg for jeg vet jo at det ikke er sant. 

Men nå er jeg redd hun kommer til å si dette til folk, eller at hun sier det på barnehagen. Jeg har hørt så mange skrekkhistorier, og jeg vil virkelig ikke at folk skal tro jeg er slem med barnet mitt. Noen som har opplevd noe lignende? Bør jeg gi beskjed til barnehagen om at hun sier sånne ting, eller bare la det ligge? 

sånn periode hadde min det også , han var rundt 3-4 år. alle slo han , meg , pappan , bestemoren, bestefaren, onkeler ,tanter , kusinen hans som da var ca 18mnd , og de i bhg var slemme og skrek og sparket han, vi visste jo at det bare var tull begge veier , for han elsket og dra til alle og han var super glad og dra i bhg

Anonymkode: e5645...785

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

sånn periode hadde min det også , han var rundt 3-4 år. alle slo han , meg , pappan , bestemoren, bestefaren, onkeler ,tanter , kusinen hans som da var ca 18mnd , og de i bhg var slemme og skrek og sparket han, vi visste jo at det bare var tull begge veier , for han elsket og dra til alle og han var super glad og dra i bhg

Hvordan håndterte dere dette? Sa han på barnehagen at dere slo han? 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan håndterte dere dette? Sa han på barnehagen at dere slo han? 

TS

Ja det gjorde han, og sa at bhg gjorde det samme med han, så vi snakket med han alle sammen , og etterhvert skjønte han det , vi snakket med engang han nevnte det og samme med barnehagen, etterpå ga han seg

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt til pedleder imorgen, spesielt om h*n virker oppegående og dere har en god tone. Bare si det som det er, at hun hoppet i sengen og da du kom for å si ifra, dunket hun seg. Så anklaget hun deg for å ha slått henne, og da skvatt du veldig, for det hørtes jo veldig alvorlig ut når hun sa det slik. Så du ville bare avklare dette med en gang.

Anonymkode: a7012...c9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...