AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Småbarn som har fått påvist et par matallergier, deriblant en livstruende allergi. Dette med å være helt avhengig av at mennesker rundt (barnehage og sosiale settinger) tar hensyn ellers så kan det stå om livet, har redusert livskvaliteten vår betydelig. Matvarene er relativt lette å unngå om en er bevisst, så den største utfordringen har vært øvrig familie som rett og slett ikke tar hensyn. De både glemmer og ignorerer allergien, spiser matvarene i vårt nærvær og tilbereder mat med dette til oss på besøk. Det er ikke lett å forklare et småbarn (3) hvorfor h*n ikke kan smake eller være med jevnaldrende familiemedlemmer når de spiser dette. Det er en så vanskelig situasjon å være i, vi har forklart og fortalt, men det blir ikke hensyntatt. Dette er litt spesielle matvarer som det er vanskeligere å lage en rett av enn å ikke gjøre det (ikke allsidige som melk, mel etc). Det gjør til at jeg tenker at det enten gjøres bevisst eller så bryr de seg ikke i det hele tatt. Skal sies at vi generelt har lite kontakt/lite interesse å spore fra deres side. Jeg er redd i deres nærvær, alltid i alarmberedskap og har null tillit. Er redd for at det eneste løsningen er å begrense kontakten mest mulig, men også dårlig gjort ovenfor et barn som har lite familie rundt seg i utgangspunktet. Tanker og tips, har jeg for høye forventninger/krav? Anonymkode: d0245...aa8 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Småbarn som har fått påvist et par matallergier, deriblant en livstruende allergi. Dette med å være helt avhengig av at mennesker rundt (barnehage og sosiale settinger) tar hensyn ellers så kan det stå om livet, har redusert livskvaliteten vår betydelig. Matvarene er relativt lette å unngå om en er bevisst, så den største utfordringen har vært øvrig familie som rett og slett ikke tar hensyn. De både glemmer og ignorerer allergien, spiser matvarene i vårt nærvær og tilbereder mat med dette til oss på besøk. Det er ikke lett å forklare et småbarn (3) hvorfor h*n ikke kan smake eller være med jevnaldrende familiemedlemmer når de spiser dette. Det er en så vanskelig situasjon å være i, vi har forklart og fortalt, men det blir ikke hensyntatt. Dette er litt spesielle matvarer som det er vanskeligere å lage en rett av enn å ikke gjøre det (ikke allsidige som melk, mel etc). Det gjør til at jeg tenker at det enten gjøres bevisst eller så bryr de seg ikke i det hele tatt. Skal sies at vi generelt har lite kontakt/lite interesse å spore fra deres side. Jeg er redd i deres nærvær, alltid i alarmberedskap og har null tillit. Er redd for at det eneste løsningen er å begrense kontakten mest mulig, men også dårlig gjort ovenfor et barn som har lite familie rundt seg i utgangspunktet. Tanker og tips, har jeg for høye forventninger/krav? Anonymkode: d0245...aa8 Om det er livstruende så må det ho være en av de vanlige allergenerene? Anonymkode: e37cc...5eb 4
Heidi40 Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 (endret) Jeg er en hyperalergiker selv. lag egen mat til barnet og ta med når dere skal bort og som kan varmes om det er middag. Endret 16. august 2021 av Heidi40 16
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om det er livstruende så må det ho være en av de vanlige allergenerene? Anonymkode: e37cc...5eb Ts her Jada, men ikke veldig vanlig å bruke i matlaging, dvs lett å unngå. Anonymkode: d0245...aa8 2
Tone83 Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 «Hei, takk for invitasjonen. En liten påminning om at det ikke må være xxx i noe som serveres da dette kan være livsfarlig om noen spiser i nærheten av xxx. Vi gleder oss» 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om det er livstruende så må det ho være en av de vanlige allergenerene? Anonymkode: e37cc...5eb Sikker nøtter. Ts: Jeg ville forsøkt en siste gang å ta en prat og forklare at dette er dødelig. Deretter ville jeg passet på som en smed den/de neste gangen(e) dere treffes. Hvis de fortsetter i samme spor, så hadde jeg faktisk kuttet dem ut. Anonymkode: a5ca3...cf2 14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikker nøtter. Ts: Jeg ville forsøkt en siste gang å ta en prat og forklare at dette er dødelig. Deretter ville jeg passet på som en smed den/de neste gangen(e) dere treffes. Hvis de fortsetter i samme spor, så hadde jeg faktisk kuttet dem ut. Anonymkode: a5ca3...cf2 Måten Ts skriver på får det til å høres ut som noe super spesielt Anonymkode: e37cc...5eb 13
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 Heidi40 skrev (6 minutter siden): Jeg er en hyperalergiker selv. lag egen mat til barnet og ta med når dere skal bort og som kan varmes om det er middag. Ts Er nok det mest nærliggende alternativet ja, men syns det er så merkelig menyvalg de få gangene vi er med nærmeste familie som de faktisk er. Hadde jeg hatt et familiemedlem med paprikaallergi ville jeg ikke servert fylt paprika til vedkommende. Hadde barnet vært større ville det nok forstått det bedre, men det å få servert noe annet enn resten fører nå kun til gråt og mange spørsmål. Anonymkode: d0245...aa8 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Om du har for høye forventninger? Eh, nei. Det har du ikke. Dette høres jo helt absurd ut. Her ville jeg kuttet det meste av kontakt, i alle fall en periode. Forklar dem gjerne hvorfor du gjør det. Du kan jo ikke stole på at de ikke setter livet til barnet ditt i fare. Man begynner jo nesten å lure på om det gjøres bevisst. Hold barnet ditt unna, i alle fall til hen er stor nok til å trygt identifisere og unngå de farlige matvarene selv. Har selv flere allergier, derav en potensielt livstruende, men heldigvis er det ikke direkte farlig for meg så lenge jeg ikke spiser større mengder av matvaren. Kan fremdeles spise de andre tingene på tallerkenen, reagerer ikke på spor osv. Og godt er det, for familie og enkelte venner anstrenger seg ikke for å huske det akkurat. Har ikke ord for hvor mange ganger jeg har måttet minne dem på det, og allikevel fått det servert. Det er rett og slett respektløst. Det der må du bare slå hardt ned på. Anonymkode: b7c4b...411 11
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 Hva sier de når du påpeker dette da, ts? Altså, det er jo enten snakk om dine eller din manns slekt. Hadde det vært snakk om min slekt så hadde jeg først kjeftet nedi dem og så gått hjem. Så det får du gjøre om dette er dine folk. Er det mannens folk får han kjefte nedi dem. Det er ikke verre. Anonymkode: d92bb...bdf 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Måten Ts skriver på får det til å høres ut som noe super spesielt Anonymkode: e37cc...5eb Neida, vil bare ikke gjøre det for gjenkjennelig. Vanlige matvarer som er lette å unngå. Livstruende er selvsagt nøtterelatert ja, og en annen matvare som "bare" gir ubehag/lettere reaksjon. Anonymkode: d0245...aa8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #12 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva sier de når du påpeker dette da, ts? Altså, det er jo enten snakk om dine eller din manns slekt. Hadde det vært snakk om min slekt så hadde jeg først kjeftet nedi dem og så gått hjem. Så det får du gjøre om dette er dine folk. Er det mannens folk får han kjefte nedi dem. Det er ikke verre. Anonymkode: d92bb...bdf Ts Mer sånn: åja, ups, eller at de sier det i forkant: dette inneholder xxx. Dsv at det varierer mellom glemsel og ignoranse. Vi har ved en anledning reist, ellers har vi gjentatt at barnet ikke tåler det, og det blir jo en seanse når det blir gråt og forklaringer hvorfor h*n ikke kan smake, skulle jo tro at det la seg på minnet, men nei. Skal sies at de tilsynelatende har blitt flinkere på den livstruende, men ignorerer annen allergi. Vet at de spiser nøttetypen mye ellers, så har liten tillit og er redd for at det ligger og slenger rundt. Vi har minimert kontakten betydelig, men har hatt denne seansen hver gang de 3 gangene vi har møttes de siste månedene. Anonymkode: d0245...aa8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Neida, vil bare ikke gjøre det for gjenkjennelig. Vanlige matvarer som er lette å unngå. Livstruende er selvsagt nøtterelatert ja, og en annen matvare som "bare" gir ubehag/lettere reaksjon. Anonymkode: d0245...aa8 Allergi er såpass vanlig at det virker litt mot sin vilje å anomymisere slik. Du hadde nok fått bedre svar om du hadde nevnt allergienem Anonymkode: 52285...515 27
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ts Mer sånn: åja, ups, eller at de sier det i forkant: dette inneholder xxx. Dsv at det varierer mellom glemsel og ignoranse. Vi har ved en anledning reist, ellers har vi gjentatt at barnet ikke tåler det, og det blir jo en seanse når det blir gråt og forklaringer hvorfor h*n ikke kan smake, skulle jo tro at det la seg på minnet, men nei. Skal sies at de tilsynelatende har blitt flinkere på den livstruende, men ignorerer annen allergi. Vet at de spiser nøttetypen mye ellers, så har liten tillit og er redd for at det ligger og slenger rundt. Vi har minimert kontakten betydelig, men har hatt denne seansen hver gang de 3 gangene vi har møttes de siste månedene. Anonymkode: d0245...aa8 Noen ganger må man nesten la det bli en reaksjon. Skjønner at du ikke vil gi barnet nøtter, men å bli hentet med luftambulanse var det som måtte til for at enklete i min familie skulle ta allergien til søskenbarnet alvorlig. Anonymkode: 52285...515 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #15 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Om du har for høye forventninger? Eh, nei. Det har du ikke. Dette høres jo helt absurd ut. Her ville jeg kuttet det meste av kontakt, i alle fall en periode. Forklar dem gjerne hvorfor du gjør det. Du kan jo ikke stole på at de ikke setter livet til barnet ditt i fare. Man begynner jo nesten å lure på om det gjøres bevisst. Hold barnet ditt unna, i alle fall til hen er stor nok til å trygt identifisere og unngå de farlige matvarene selv. Har selv flere allergier, derav en potensielt livstruende, men heldigvis er det ikke direkte farlig for meg så lenge jeg ikke spiser større mengder av matvaren. Kan fremdeles spise de andre tingene på tallerkenen, reagerer ikke på spor osv. Og godt er det, for familie og enkelte venner anstrenger seg ikke for å huske det akkurat. Har ikke ord for hvor mange ganger jeg har måttet minne dem på det, og allikevel fått det servert. Det er rett og slett respektløst. Det der må du bare slå hardt ned på. Anonymkode: b7c4b...411 Ts Takk for innspill, godt at det er flere som tenker at det er merkelig og respektløst. Gleder meg mye til barnet er større og litt mer kritisk til hva h*n putter i munnen og også kan passe på litt selv, jeg får ikke vært rundt han hele tiden dessverre. Anonymkode: d0245...aa8 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 Hadde en nabo hvor barnet var allergisk mot fisk, men først når besteforeldrene akutt måtte ta henne til sykehus fordi de mente allergien ikke kunne være så farlig forsto de. De stekte fisk når de passet henne når hun var 6. Så mange kan bare ikke forstå alvoret. Tok noen år likevel før hun fikk være der alene… Anonymkode: 8286a...2dc 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #17 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen ganger må man nesten la det bli en reaksjon. Skjønner at du ikke vil gi barnet nøtter, men å bli hentet med luftambulanse var det som måtte til for at enklete i min familie skulle ta allergien til søskenbarnet alvorlig. Anonymkode: 52285...515 Ts Oj, det var dramatisk, hadde håpet å unngå det selv om det sikkert fester seg på minnet for de tilstedeværende. H*n har hatt en reaksjon foran de, ikke pga nøtter så var ikke dramatisk, men gråt og ubehag skulle en jo tro besteforeldre husket. Anonymkode: d0245...aa8 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts Oj, det var dramatisk, hadde håpet å unngå det selv om det sikkert fester seg på minnet for de tilstedeværende. H*n har hatt en reaksjon foran de, ikke pga nøtter så var ikke dramatisk, men gråt og ubehag skulle en jo tro besteforeldre husket. Anonymkode: d0245...aa8 Ja, er absolutt ikke å anbefale, mest som støtte at noen bare er håpløse på det. Anonymkode: 52285...515
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #19 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts Oj, det var dramatisk, hadde håpet å unngå det selv om det sikkert fester seg på minnet for de tilstedeværende. H*n har hatt en reaksjon foran de, ikke pga nøtter så var ikke dramatisk, men gråt og ubehag skulle en jo tro besteforeldre husket. Anonymkode: d0245...aa8 Merkelig hvordan eldre mennesker tror at slike ting som blant annet allergi bare er et moderne påfunn… Besteforeldre bør selvsagt ta hensyn til barnebarnets allergi, rett og slett utrolig dårlig av dem å ikke gjøre det. Kanskje dere skal ta en alvorsprat med dem, og forklare igjen hvor alvorlig det er, og at dere blir veldig engstelige for barnet når de lager det når barnet er tilstede. At det blir så utrygt at dere føler motvilje mot å dra til dem. Anonymkode: bf7c9...c1d 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #20 Skrevet 16. august 2021 Ta med alt av mat til barna (og kanskje til dere andre) når dere skal dit. Middag, kake, frukt og drikke. Godteri og snacks. Brød og pålegg. Dessert. Kjeks. Det gjør vi, his familie, venner og på skolen. Anonymkode: dc88d...27a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå