Gå til innhold

Noen her med lokalkunnskap om Moss - vil du anbefale meg å flytte dit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å flytte ut av Oslo, men må bo i nærheten av togstasjon pga jobbpendling inn til Oslo sentrum.

Jeg er ikke interessert i Kolbotn, Ski, Lørenskog etc - vil til en by som ikke bare omkranser Oslo, men som har ett eget kulturtilbud, friluftsmuligheter o.l. Jeg var opprinnelig mest interessert i Fredrikstad, pga størrelsen på byen/ innbyggere - men synes det virker hakket for langt å pendle. Så, hva med Moss da - noen som vil dele lokalkunnskap med meg?

Jeghar store barn, så området må ikke være basert på småskole eller lekeplasser. Men i rimelig gåavstand til togstasjonen, og ikke for trafikkert. Vet at mange vil nevne Jeløya, og noen av de nærmeste områdene til Moss sentrum kan kanskje være aktuelt. 
Hva med områdene øst for togstasjonen? 
Kan noen gi meg tips til gode boområder jeg kan sjekke ut? Antar jeg vil kunne bruke ca 5 mill for å kjøpe.

Hva skjer ellers i Moss, noen som vil dele? Takk på forhånd 😊

Anonymkode: 72f17...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen her som kjenner til Moss?

Har forresten googlet litt mer og det virker som om sentrale deler av Moss er veldig støyplaget, både fra Moss havn, toglinja ( containerfrakt om nettene) , samt fra Bastøyfergene…frister ikke allverdens lenger kjenner jeg.

Skrevet

Drammen, Askim eller Halden da?

Anonymkode: a268d...679

Skrevet

Jeløya er et fint område med mye natur, nærhet til sjøen og mange fine hus. Dessverre er det ganske høye boligpriser i det området, men billigere enn Oslo. 

Malakoff er et greit område like ved sentrum. Tror det er ganske rolig der med tanke på mennesker, men mye trafikk i nærheten. 

Ekholt er hyggelig og barnevennlig. Det samme gjelder resten av Rygge-delen av Moss kommune. 

Det er mye biltrafikk i Moss og noe støy fra fergepassasjerne og toget også. Men det finnes nok rolige områder der også :)

Anbefaler deg heller Fredrikstad og Sarpsborg. De to kommunene kan jeg mer om. 

Anonymkode: e4ea8...3f6

Skrevet

Bare vær klar over at om du bosetter deg på feil side av sentrum (ifht motorveien), så kan det ta 1 time å komme seg i gjennom sentrum i rushen. Skal du pendle med tog, burde du ha gå/sykkel avstand til toget. Trafikknettet i Moss er HELT håpløst… samme for barna dine, burde ha gå/sykkelavstand til skole. Er et herk å kjøre bil eller sitte i evigheter på bussen rundt rush tider.

Trafikken er fra starten av øya, Moss sentrum og alle veier mot motorveien. Står ofte BOM stille

Trafikken er vell Moss sin verste side, men ellers et fint sted! Så tenk på hvor du evt flytter ifht trafikken 

Anonymkode: 59141...a5c

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig Moss er en trist og upersonlig by. Virker litt kaotisk med tanke på utforming av nabolag og eiendommer, samt mye biltrafikk og støy fra tog og ferge. Det bærer fortsatt preg av industri og slitte bygninger, men det blir forhåpentligvis bedre i framtida. Moss er greit om man skal pendle til Oslo, Vestfold eller øvrige plasser i Østfold, men lite å tilby utover det. 

• Liker 4
Skrevet

Har du iPhone? Sikkert likt på andre mobiler også, men jeg er mest kjent med IPhone 😅 Gå inn på kart i rush tider, og se hvor veiene er røde. Der må du ikke bo 🙈 eller pendle/buss på de veiene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare vær klar over at om du bosetter deg på feil side av sentrum (ifht motorveien), så kan det ta 1 time å komme seg i gjennom sentrum i rushen. Skal du pendle med tog, burde du ha gå/sykkel avstand til toget. Trafikknettet i Moss er HELT håpløst… samme for barna dine, burde ha gå/sykkelavstand til skole. Er et herk å kjøre bil eller sitte i evigheter på bussen rundt rush tider.

Trafikken er fra starten av øya, Moss sentrum og alle veier mot motorveien. Står ofte BOM stille

Trafikken er vell Moss sin verste side, men ellers et fint sted! Så tenk på hvor du evt flytter ifht trafikken 

Helt enig.

Jeg bruker fergen endel i jobb og på de rette (gale) tidene tar det fort en time gjennom byen fra kanalbroen til E6. Det er propp etter propp etter propp.

Til å være en liten by virker den helt talentløst utviklet der alle må krysse hele byen til nøyaktig samme tid. Hver eneste dag.

• Liker 3
Skrevet
A-hunter skrev (5 minutter siden):

Til å være en liten by virker den helt talentløst utviklet der alle må krysse hele byen til nøyaktig samme tid. Hver eneste dag.

Ja, dessverre styres Moss av noen udugelige politikere som hverken lytter til innbyggernes ønsker eller virker til å ha evnen til logisk tenkning. Sentrum er helt ødelagt og kommer til å være en byggeplass i maaaange år fremover. Og ingenting blir gjort med trafikksituasjonen. De har bestemt å bygge ny jernbanestasjon nede ved vannet og har revet en hel bydel med gamle, koselige hus. Et av mange problemer med å plassere stasjonen der de har gjort (foruten at grunnen består av enorme mengder kvikkleire), er at da blir det enda vanskeligere å få gjort noe med riksvei 19 (fergetrafikken).

Så det kommer til å være totalt kaos i maaange år fremover.

Anonymkode: 9a507...989

Skrevet

Som nevnt over : grå og trist by med mye trafikk. Bor selv i Fredrikstad og det tar ca 1 t med toget til Oslo. Byen er koselig, hyggelige mennesker og mye mer som skjer :) 

Anonymkode: b6b54...e65

• Liker 1
Skrevet

Svigerfamilien min bor i Moss, de trives veldig godt. De bor i en vakker villa med sentral beliggenhet så sånn sett kan jeg forstå at de trives. Men, sånn ellers så synes jeg ikke Moss er en spesielt pen by. 

Anonymkode: bb409...ac2

• Liker 1
Skrevet

Er født og oppvokst i Moss, og jeg trives veldig godt her. Vil anbefale å holde seg unna Kambo, og Rygge områdene. Ikke fordi det er farlig, men generelt bare kjipt. Har bodd i sentrum i 10 år, og det er alltid noe å finne på. Småkonserter, utesteder med arrangementer osv. Det er en fin by. Moss vokser fort - så vær rask. Etter den nye jernbanen er på plass, vil eiendommen du kjøper garantert stige i verdi siden pendlertiden til Oslo reduseres. Bare unngå all kvikkleira på Refsnes og i Fjordveien, om du er nervøs for sånt. Det bygges en helt ny bydel på verket, og det er hele 72 strender i omegn - og med Jeløya, så har du en strand på hver side som er vindstille, uansett hvilken vei det blåser.

Syntes det er en OK by. Om du vil bli knivstukket på åpen gate, kan du selvsagt stikke (!) til Fredrikstad. Er fint der og.

Anonymkode: de1d0...aac

• Liker 1
Skrevet
On 8/25/2021 at 1:20 AM, AnonymBruker said:

Er født og oppvokst i Moss, og jeg trives veldig godt her. Vil anbefale å holde seg unna Kambo, og Rygge områdene. Ikke fordi det er farlig, men generelt bare kjipt. Har bodd i sentrum i 10 år, og det er alltid noe å finne på. Småkonserter, utesteder med arrangementer osv. Det er en fin by. Moss vokser fort - så vær rask. Etter den nye jernbanen er på plass, vil eiendommen du kjøper garantert stige i verdi siden pendlertiden til Oslo reduseres. Bare unngå all kvikkleira på Refsnes og i Fjordveien, om du er nervøs for sånt. Det bygges en helt ny bydel på verket, og det er hele 72 strender i omegn - og med Jeløya, så har du en strand på hver side som er vindstille, uansett hvilken vei det blåser.

Syntes det er en OK by. Om du vil bli knivstukket på åpen gate, kan du selvsagt stikke (!) til Fredrikstad. Er fint der og.

Anonymkode: de1d0...aac

Knivstukket på åpen gate? 

Det er ikke normalt at folk blir det her i Fredrikstad. Det skjer kun i ekstreme tilfeller, akkurat som i Moss. 

• Liker 2
Skrevet

Begynner desverre å bli ghetto-områder i byene i gamle Østfold nå også. Gjør god research før du kjøper noe. Er gjerne en grunn til at ting er billig.

Anonymkode: 48484...589

• Liker 1
Skrevet

Har dessverre ikke lokalkunnskap, men jeg har en kollega som pendler fra Moss og inn til Oslo. Vet ikke helt hvor i Moss hun bor, men hun fikk mye mer bolig for pengene der enn i Oslo, og valgte derfor å flytte. Virker som om hun trives. 

Anonymkode: 78e03...f2d

Skrevet

Husk at etter kommunesammenslåingen så er også Rygge en del av Moss nå. Rygge er virkelig en perle. Hvis man ser bort fra industri/shoppingområdet på Høyda, men ser til kyststrøkene.

Det er egen togstasjon i Rygge. Flytt til Rygge!

Anonymkode: 1c4bf...ce6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 21.17):

Jeg synes egentlig Moss er en trist og upersonlig by. Virker litt kaotisk med tanke på utforming av nabolag og eiendommer, samt mye biltrafikk og støy fra tog og ferge. Det bærer fortsatt preg av industri og slitte bygninger, men det blir forhåpentligvis bedre i framtida. Moss er greit om man skal pendle til Oslo, Vestfold eller øvrige plasser i Østfold, men lite å tilby utover det. 

Helt uenig med deg i dette. Moss har helt fantastiske turområder både ved Vansjø, sjøen og Mossemarka. Byen ligger ved sjøen. Om sommeren er det massevis av strender å velge blant. Jeløya er helt nydelig og det samme kan sies om herregårdslandskapet som finnes på Feste/Fuglevik området og også på Jeløya. Møllebyen i sentrum er kjempefin. Skjer masse utvikling i Moss for tiden. Det er mange gode grunner for å bosette seg i Moss. Ulempen er trafikken gjennom sentrum. Den er helt håpløs. 

Anonymkode: 52c13...0a2

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle innspill. Skjønner at trafikken er en propp i Moss ja. Men ellers frister det å ta seg en kikk der for å kjenne på følelsen 😊

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna den drittbyen! 

Anonymkode: 6167f...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...