Gå til innhold

Hva må man studerer for å få kontorjobb i kommunal sektor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på snart 40, som nok valgte feil studie når jeg var ung. Tok en bachelor i spesialpedagogikk, men har aldri jobbet som spesialpedagog. Har jobbet mye som skole og barnehageassistent for elever med ulike utfordringer, og begynner å kjenne at dette feltet ikke er riktig for meg. Det er utrolig krevende å følge opp barn med en atferd som krever så mye av deg, og sliter deg helt ut.

Jeg ønsker derfor å begynne på en annen utdanning, gjerne som fører til en kontorjobb i kommunal sektor. Jobben må ikke inneholde mye økonomi og budsjettutregninger, da matematikk og økonomi ikke er min sterke side. Jeg vil heller ikke ha noe personalansvar. Ønsker egentlig en jobb der jeg kan sitte på et kontor å behandle ulike saker, uten å ha noe brukerkontakt i det hele tatt. Hva skal jeg i så fall utdanne meg til?

Anonymkode: aaa5c...992

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du bør ha muligheter til å få saksbehandlerstilling med bakgrunnen du har. De fleste av mine kolleger (saksbehandlere i staten) er pedagoger. Noen sykepleiere, jurister, sosionomer, mye forskjellig. Men du ønsker altså å studere mer før du prøver å søke på slike jobber?

Anonymkode: 4b2f3...94f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er pedagog og jobber som saksbehandler i staten. Du må bare prøve å søke deg videre, spes.ped er relevant for mye. 

Anonymkode: 91aba...6c5

Skrevet

På universitetet: samfunnsvitenskapelige studier som sosiologi og statsvitenskap.

Anonymkode: 5a8df...4a0

Skrevet

Med en bachelor er du kvalifisert for stillinger i bl.a. NAV, men en stilling uten brukerkontakt er det ikke mange av. De eneste stillingene der jeg jobber som ikke har brukerkontakt i det hele tatt er jo ledere, de som driver med regnskap og IT.

Anonymkode: 60c0f...85a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at du bør ha muligheter til å få saksbehandlerstilling med bakgrunnen du har. De fleste av mine kolleger (saksbehandlere i staten) er pedagoger. Noen sykepleiere, jurister, sosionomer, mye forskjellig. Men du ønsker altså å studere mer før du prøver å søke på slike jobber?

Anonymkode: 4b2f3...94f

Men alle saksbehandlingsjobber jeg et inne og ser på trenger man jo statsvitenskap og liknende. Og hvis jeg blir innkalt til intervju, og får spørsmål om hvorfor jeg ikke vil jobbe i "felten" lenger, hva svarer jeg da?

Skrevet

Med juss er du aktuell for veldig mye. Nå er det jo flere steder som tilbyr bachelor i juss også, mulig det kan holde? 

Vil også tro det er relevante masterutdanninger du kan supplere med. Spørs hvor stor kommune du skal jobbe i, pedagogikkerfaring kan jo være gull verdt i en kommune med stor stab. 

Følg med på hva som lyses ut så får du en følelse etterhvert. 

Skrevet

Ta en kombinasjonsbachelor, f.eks. juss og adm, juss og økonomi, juss og organisasjon, organisasjon og ledelse eller liknende. 

Tror det kan holde med et årsstudium også dersom du ikke bor i en større by. 

Anonymkode: d891a...4d3

Skrevet

hvis du bygger på til master så kan du få jobb i PPT. det er både kontor, og "ute" med utredning, observasjon, veiledning, samtaler med skole og foresatte, og samarbeidsmøter. 

jeg liker jobben jobben godt fordi jeg har denne vekslingen mellom kontor og ute. 

du har jo erfaring i skole som er veldig nyttig. 

det kan være at i din kommune er det andre veiledningsteam etc. 

Anonymkode: 5c897...150

• Liker 1
Skrevet

Med de fagene du har kan du søke på jobber på "skolekontoret" i en kommune for eksempel.

Anonymkode: e55bd...d1d

Skrevet

Administrasjons og organisasjonsvitenskap er vel en sikker utdanningsvei til offentlig sektor. Kjenner selv flere som har studert det og alle jobber i staten. Men vil tro du kan søke på kontorjobb uten å ta videreutdanning, det kommer nok litt an på hvor du bor og hvordan arbeidsmarkedet ser ut der.

Skrevet

Jeg ville sjekket ut arkivvitenskap og dokumentbehandling.

Standard kontorjobb med ikke alt for mye kundekontakt, og det lyses stadig ut stillinger hvor de ønsker utdanning innen eller erfaring med arkiv. 

Anonymkode: 66736...2b0

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville sjekket ut arkivvitenskap og dokumentbehandling.

Standard kontorjobb med ikke alt for mye kundekontakt, og det lyses stadig ut stillinger hvor de ønsker utdanning innen eller erfaring med arkiv. 

Anonymkode: 66736...2b0

Enig. Jeg studerer arkiv nå, og det er mange her som er over 30 år. Absolutt et "voksent" studie.

Anonymkode: e0200...207

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er en mann på snart 40, som nok valgte feil studie når jeg var ung. Tok en bachelor i spesialpedagogikk, men har aldri jobbet som spesialpedagog. Har jobbet mye som skole og barnehageassistent for elever med ulike utfordringer, og begynner å kjenne at dette feltet ikke er riktig for meg. Det er utrolig krevende å følge opp barn med en atferd som krever så mye av deg, og sliter deg helt ut.

Jeg ønsker derfor å begynne på en annen utdanning, gjerne som fører til en kontorjobb i kommunal sektor. Jobben må ikke inneholde mye økonomi og budsjettutregninger, da matematikk og økonomi ikke er min sterke side. Jeg vil heller ikke ha noe personalansvar. Ønsker egentlig en jobb der jeg kan sitte på et kontor å behandle ulike saker, uten å ha noe brukerkontakt i det hele tatt. Hva skal jeg i så fall utdanne meg til?

Jeg er usikker på hva du legger i "kontorjobb i det offentlige", ts.

Kommunen har saksbehandlere innen barnevern, ppt, økonomi, lønn, politiske sækretærer, medarbeidere innen personal, vann, vei, avløp, skole, barnehage, byggesak, juridiske tjenester, helse og arkiv. Men absolutt ingen kommune ansetter i 2021 folk uten utdannelse som "bare vil sitte på et kontor" i noen stilling som helst. 

Med din bakgrunn er skole/barnehage/ppt det du kan søke deg mot. Men man saksbehandler jo selvsagt ikke uten brukerkontakt - det ville vært grovt uansvarlig. Ønsker du ikke å ha kontakt med folk aner jeg ikke hva du skal ta deg til.

Anonymkode: 13b5d...776

Skrevet

Jeg har kontorjobb i det offentlige og er vernepleier, jobber ikke med "brukere" i så måte. Hva er det du ønsker å gjøre på et kontor TS?

Anonymkode: 852d8...9b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...