AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Fikk nettopp vite at kollega også er gravid. Hun fortalte det ved 16 uker da hun trengte tilrettelegging da. Sjefen hadde blitt litt irritert og synes hun fortalte det sent. For nå fikk sjefen dårlig tid på å skaffe vikar (ikke mest populære arbeidsstedet da det ligger et stykke unna byen). Jeg er 11 uker og ønsker egentlig ikke fortelle før etter UL i uke 18. Føler meg i fin form enda. Ønsker ikke at sjefen skal vite det, pga fare for spontanabort og siden vi ikke har hatt "ordentlig" UL i uke 18 enda. Har sjefen rett på å vite det før man ønsker selv? Anonymkode: 96943...329 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Ja, jeg skjønner han veldig godt Anonymkode: 5cba0...62b 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 For en elendig sjef! Nei, det har han/hun selvfølgelig ikke, du må informere om det senest 4 uker før du går i permisjon dersom permisjonen er under 1 år og 3 måneder før dersom permisjonen varer lenger enn 1 år, så det er i hvert fall godt innenfor å gi beskjed ved 16 uker. Det er en uprofesjonell holdning av sjefen og de fleste har forståelse for at man ønsker å vente til man vet alt er i orden. Mange venter til uke 12 fordi faren for spontanabort er mindre da, men mange venter jo også til man har fått den anatomiske ultralyden rundt uke 17-20. Det er helt innafor og at sjefen din forteller at han/hun er sint fordi en ansatt ventet til uke 16 er helt uhørt. Anonymkode: 363df...ec7 17
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 Sjefen er dust. Det er lov å bli irritert, men elendig ledelse å vise det. Dere har ikke varslingsplikt før fire uker før permisjon når permisjonen skal vare i inntil et år - så i prinsippet kan du greit vente til uke 33. Anonymkode: 8790a...12a 13
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 Helt på jordet! Du forteller når du er klar(innenfor tidsfrist som er nevnt over). Håper du og gravid kollega kan «stå sammen» i den dårlige behandlingen av sjefen. Du kan referere til lovverk om å meddele graviditet på arb plassen hvis du får en negativ reaksjon du også. Anonymkode: 19f08...8d0 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Det samme skjedde med meg. Jeg var vel 14 uker på vei, og sjefen ble sur fordi jeg fortalte det «sent» 🙄 Hadde hatt flere spontanaborter bak meg (også en etter uke 12), og ville ikke fortelle noe før det så litt mer lovende ut. Anonymkode: 01afe...3e3 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 Jeg kan godt forstå sjefen faktisk. Det tar lang tid å faktisk får tak i folk og få dem opplært før noen skal ut i permisjon, og da er det greit å begynne tidlige. Stillingsutlysning som skal ligge ute et par uker, gå gjennom søknader for så å intervjue tar gjerne et par uker, så er det ansettelse og den som ansettes har mulighens 3 mnd oppsigelsestid og så skal de gjerne ha en mnd opplæring. Uproft å vise utad at hun bli sur, men det er faktisk lov å tenke at man har et ansvar som arbeidstaker også. Å vente til uke23 er helt greit, å vente til uke 18/19 er faktisk i seneste laget. Anonymkode: af14a...486 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å vente til uke23 er helt greit, å vente til uke 18/19 er faktisk i seneste laget. Anonymkode: af14a...486 ?? Anonymkode: 48f01...72c 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: ?? Anonymkode: 48f01...72c Skulle helt sikkert stå 13? Anonymkode: fb9a3...95b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kan godt forstå sjefen faktisk. Det tar lang tid å faktisk får tak i folk og få dem opplært før noen skal ut i permisjon, og da er det greit å begynne tidlige. Stillingsutlysning som skal ligge ute et par uker, gå gjennom søknader for så å intervjue tar gjerne et par uker, så er det ansettelse og den som ansettes har mulighens 3 mnd oppsigelsestid og så skal de gjerne ha en mnd opplæring. Uproft å vise utad at hun bli sur, men det er faktisk lov å tenke at man har et ansvar som arbeidstaker også. Å vente til uke23 er helt greit, å vente til uke 18/19 er faktisk i seneste laget. Anonymkode: af14a...486 Det kan jo være en fordel å tenke på at denne problemstilling kan dukke opp når man ansetter kvinner og menn i fruktbar alder. Så klart er det kjipt å være leder når man møter på en ubeleilighet, som det en permisjon, sykemelding eller annet fravær som oftest er. Men en leders jobb er faktisk å håndtere dette på en profesjonell og saklig måte, og være klar over (og beredt på) at dette er helt normale situasjoner som oppstår i arbeidstakers liv. Det er dessuten helt normalt å ikke fortelle om graviditeten før etter ordinær ultralyd, og mange føler seg ikke trygge på at graviditeten faktisk kommer til å gå bra før etter dette. I Norge har vi (foreløpig) kun en offentlig ultralyd, og den er ikke før uke 17-19. Kanskje arbeidsgiver da skal spandere på sine ansatte en ultralyd i uke 12, dersom de forlanger å få vite om graviditeten på dette tidspunktet? Din siste setning gir for øvrig ikke mening. Etter ordinær ultralyd har man nærmere 5 måneder på seg for å håndtere situasjonen og å ansatte vikar dersom det er nødvendig. De færreste sier dessuten opp en fast stilling for å ta et vikariat på noen få måneder, så det er sjeldent snakk om 3 måneders oppsigelsestider i slike tilfeller. Anonymkode: 97008...599 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 dårlige ledere finnes desverre over alt, det er ikke din jobb som ansatt å gjøre en leders jobb enklere, men du skal heller ikke gjøre den vanskeligere - dersom du vet at det er et problem å få ordnet det praktiske er det greit å være helt åpen, si til sjefen at du ikke under noen omstendighet ønsker at din graviditet skal bli kjent på grunn av tidligere komplikasjoner men at du kommer til om alt går bra til å gå ut i permisjon rundt "dato".. Anonymkode: cc09a...004 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kan godt forstå sjefen faktisk. Det tar lang tid å faktisk får tak i folk og få dem opplært før noen skal ut i permisjon, og da er det greit å begynne tidlige. Stillingsutlysning som skal ligge ute et par uker, gå gjennom søknader for så å intervjue tar gjerne et par uker, så er det ansettelse og den som ansettes har mulighens 3 mnd oppsigelsestid og så skal de gjerne ha en mnd opplæring. Uproft å vise utad at hun bli sur, men det er faktisk lov å tenke at man har et ansvar som arbeidstaker også. Å vente til uke23 er helt greit, å vente til uke 18/19 er faktisk i seneste laget. Anonymkode: af14a...486 18/19 er på ingen måte i seneste laget. Sjefen må gjerne bli muggen, men man har loven på sin side og sjefen kan oppføre seg profesjonelt og heller banne i sitt stille sinn på kontoret alene. Kvinner blir gravide, å noen ganger har ting gått galt flere ganger, da forstår jeg godt at man ikke ønsker å måtte gå tilbake til sjefen å si «jeg aborterte, så blås i hva jeg sa». Anonymkode: 91b02...9f1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå