Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lett å følge instruksene, eller har noen opplevd at det er vanskelig pga smerter?

Anonymkode: ff37b...e3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det gikk fint, var så fokusert på det jordmor sa :)

• Liker 1
Skrevet

Klarte det første gang.

nå , andre gang ble jeg mer «borte», da hodet sto i åpningen gjennom 3-4 rier og smertene var.. ja mildt sagt ganske store. Syns jordmoren min var topp men til mitt forsvar hadde vi kanskje ikke den beste kommunikasjon da fødsel gikk super-raskt + at baby hadde høy puls og hun jobbet litt «akutt» med d

Anonymkode: fc924...a16

Skrevet

Jeg syntes det fungerte fint, det var egentlig veldig fint å bare fokusere på det jordmor sa, så glemmer man smertene litt. Fint å få konkrete oppgaver liksom og føle at man har litt kontroll.

(Dessverre måtte jeg uansett klippes pga høy puls hos baby så de ville ha ham ut fort 😬)

Anonymkode: eebc9...301

• Liker 1
Skrevet

Med første barn: Ja, det var svært vanskelig å følge instrukser. Var ikke mottakelig i det heletatt.

Med de andre: Ikke noe problem. Mer forberedt, rolig og fokusert.

Anonymkode: 2ee0e...286

Skrevet

Jeg har født tre ganger uten noe nevneverdige rifter etterpå, litt «pyntesting» bare. Med sistemann så hang han fast med skulderen i symfysebenet mitt også, så det ble ganske dramatisk. Det jeg føler da, er at man tenker ikke så mye over de beskjedene man får, man bare gjør som jordmor sier uansett. Man er, tross smerter, veldig fokusert. Min siste fødsel var på halvannen time, så det gikk ganske fort og det var ganske mye hyl og skrik og banning, det var den værste og mest grusomme fødselen jeg har hatt 😅 Men midt oppi alt så fikk jeg også med meg hva jordmødrene sa og jeg gjorde som jeg fikk beskjed om - minus akkurat da de måtte dra ut junior siden han satt fast, da forsøkte jeg å lukke beina sammen 😬 Skulderdystoci er en skrekk også for jordmødrene, men opplevde det absolutt kontrollert og rolig, jeg fikk med meg alle beskjedene - selvom jeg kanskje innimellom sa ting som «bare hold kjeft» 😅 

Anonymkode: 86d4a...562

Skrevet

Hadde ingen kontroll over riene under styrtfødsel. Kroppen presset ut babyen. Kjente for hver rie hvordan babyen forflyttet seg. Når hodet står i åpningen har jordmødrene under begge fødslene vært TYDELIG for å nå inn med at man må puste med magen og helst ikke presse før man får lov. Hørte på henne, men klarte ikke holde igjen. Har forresten ikke revnet eller hatt behov for å sy. 

Anonymkode: bdf3b...0a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det lett å følge instruksene, eller har noen opplevd at det er vanskelig pga smerter?

For å unngå rift er det best å IKKE høre på jordmor! Ikke fød på ryggen og ikke PRESS med ansiktet, men PUST ungen ut, på huk eller stående.

Ryggføding gir alltid størst sjanse for rift.

Anonymkode: aefed...e75

• Liker 2
Skrevet

Det gikk nå greit, men ble irritert for hun sa "husk å pust" og jeg ble tydeligvis litt irritert for jeg hørte meg selv kommentere på automatikk at "jeg hadde vel ikke vært her om jeg ikke pustet". Og plopp så var han der.  😄 

Jordmor sa at jeg kunne føde som jeg ville og for meg var det naturlig å legge meg på rygg, det var det enkleste for min del, jeg vagget rundt inntil jeg ikke gadd mer og når jeg først la meg ned gadd jeg ikke å stå opp igjen. Var ikke noe problem å ligge på rygg han kom ut uten problem og jeg revnet ikke verken her eller det. Alt er relativt. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

For å unngå rift er det best å IKKE høre på jordmor! Ikke fød på ryggen og ikke PRESS med ansiktet, men PUST ungen ut, på huk eller stående.

... hva, tror du at det er det jordmødre sier man skal, presse ungen ut med ansiktet på rygg? (?!). Født i det siste eller? 

Det er litt mer komplisert enn å puste og sitte på huk, men jordmødre har selvfølgelig mer kompetanse enn det du tydeligvis tror. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hørte fint instruksene men var litt vanskelig likevel. hun sa jeg skulle presse når jeg kjente en pressrie. jeg kkente vondt hele tiden under den fasen at jeg kjente ikke hva som var pressrie og ikke

Skrevet

Jordmor og jeg jobbet bra «sammen» for å forhindre rift bak. Jeg revnet mye innover i sjeden, men fikk et barn på 4,8kg og 39cm i hodeomkrets som kom i styrtfødsel, så rift var nok uunngåelig. 

Anonymkode: d0270...a59

Skrevet

Jeg synes det stort sett gikk bra, med ene barnet mitt (husker ikke hvilken haha, tror det var nr 2) brukte de litt tid på å utvide åpningen ordentlig, men da er det ikke så lett å holde igjen. Vondt som f** når man ikke får presse, men ikke vindt når man presser. Rart det der!

Og vipps er ungen der!

Anonymkode: db66f...df9

Skrevet

Jeg var helt fokusert på det jordmor sa, og gjorde nettopp det hun sa. Jeg fikk likevel flere rifter og revnet grad 1-2.

Anonymkode: ac9e9...d4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

... hva, tror du at det er det jordmødre sier man skal, presse ungen ut med ansiktet på rygg? (?!). Født i det siste eller? 

Det er litt mer komplisert enn å puste og sitte på huk, men jordmødre har selvfølgelig mer kompetanse enn det du tydeligvis tror. 

Ja jeg HAR født i det siste. DESSVERRE.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du får rift eller ikke har lite om noe med jordmor og om du lytter på hen eller ikke

Skrevet

Jeg gjorde akkurat som jordmor og fødselslege instruerte meg til, men fikk rift likevel. Ingen av oss hadde kontroll på at hodet skulle komme ut så fort som det gjorde. Hadde vaginal setefødsel. 

Anonymkode: eea82...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hørt det samme IKKE på rygg og heller ikke med bena spredd, men på huk med kne sammen. 

Anonymkode: c57c5...4ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hørt det samme IKKE på rygg og heller ikke med bena spredd, men på huk med kne sammen. 

Anonymkode: c57c5...4ea

Ikke knærne SAMMEN, men knærne innover og anklene utover, for best mulig åpning i bekkenet.

Skrevet

Første gikk det fint men andre kom med styrtfødsel og som noen andre skrev og så bare presset kroppen babyen ut 😂 hadde ingen kontroll nesten på pressriene de var utrolig intense og kom på rad å rekke

Anonymkode: e4ee6...2ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...