Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kall meg gjerne flisespikker. Men leste om ei jente på 6år som skulle begynne på skolen og som var god på å kjøre motorsykkel. Jeg aner ikke hvor mange ganger det ble skrevet guttejente. I mitt hode så er hun ei jente som liker det som durer og drømmer om å bli lastebil mekaniker som faren sin. 

Jeg flisespikker på dette fordi jeg også ble ble kalt for guttejente, lesbisk osv i alt for tidlig alder da jeg ikke bare hadde typiske jenteinteresser, gikk både på turn og fotball, mekka sykler og lekte med dukker. Rett og slett gjorde bare det jeg hadde lyst til, uten å tenke på om det var gutt eller jente greie. 

Jeg syntes at i 2021 er det på tide å legge vekk begrepet guttejente. 

Anonymkode: 5237b...6a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke begrepene guttejente og jentegutt er så vanlige lenger.

Anonymkode: 85774...c2e

Skrevet

Liker heller ikke begrepet. Det gir inntrykk av at å være tøff og modig som jente ikke er en jentete egenskap. Samtidig som det å bli kalt en jentegutt er negativt. For da sier man at jenter er pysete, svake og sutrete. Det er så dumt. 

Skrevet

Guttejente er vel gjerne oppfattet som et positivt ladet ord. Har hørt mange som har skrytt av å ha vært guttejente som barn, eller som skryter av at datteren er guttejente. Har aldri hørt noen skryte av å ha en jentegutt da!

Anonymkode: 8a0a5...50c

Skrevet

Hater det begrepet.. Blir fortsatt kalet det innimellom, er 30 år gammel kvinne 

Anonymkode: 26e71...2f7

Skrevet

Hater det uttrykket. Ser jo også at gutter blir rost ved at man sier «så tøff du er, så rask du er, så sterk du er» mens jenter får «så fin du er i dag, så pen du er på håret» 

Anonymkode: 1cfa8...ba0

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Ikke hørt noen bruke det, siden jeg selv var barn på 80/90-tallet, så jeg tror det er i ferd med å viskes ut.

Endret av AthenaRavenLuna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...