Gå til innhold

Snart alene med barn og lav inntekt - noen gode økonomi råd der ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer skal gå i fra hverandre. Jeg går snart over på AAP og ut i arbeidsprøving. Vi vet ikke helt hvor høy arbeidskapasitet jeg har, men på AAP så har jeg da en inntekt på 17500,- i måneden. 1700,- i barnebidrag og barnetrygd for to barn, ca 2400,-. 3000,- går til Studiegjeld hver måned. 

Vil ha en ek på ca. 1,3 mill. Men ser at jeg ikke får noe lån i banken. 1,3 millioner er ikke nok til å kjøpe noe i området, selv om jeg flytter et stykke unna. Hadde det vært kun meg hadde det ikke vært noe problem, men i og med jeg har to barn å ta hensyn til så blir det litt problematisk. 

Alt dette er jo helt nytt for meg. Vi har hatt god økonomi og bodd i et fint strøk, men dette blir selvsagt nå endret på. 

Så er det noen som har noen gode råd og tips til meg når det kommer til økonomi, bosituasjon etc? 

Anonymkode: a8c27...9a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du søke startlån kanskje? Sjekk ut kommunens hjemmesider. 

Anonymkode: 889e1...d5c

• Liker 3
Skrevet

Du skal da vel ikke betale 3000 i måneden i studiegjeld når du er på AAP? 

Anonymkode: d6cc6...c4a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du søke startlån kanskje? Sjekk ut kommunens hjemmesider. 

Anonymkode: 889e1...d5c

Sjekket det, men muligens jeg har for høy ek? 😬

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skal da vel ikke betale 3000 i måneden i studiegjeld når du er på AAP? 

Blir den redusert da? Det må jeg sjekke ut 🙏

Skrevet

Sjekket det, men muligens jeg har for høy ek? 😬

Blir den redusert da? Det må jeg sjekke ut 🙏

Ja, du betaler ikke når du er på AAP. 

Hva vil samværsordningen være? Jeg synes det høres ut som et veldig lite bidrag for to barn. 

Men det er uansett lite penger du har å klare deg på. Alt for lite 

• Liker 1
Skrevet

Du kvalifiserer for lån i Husbanken så prøv der etter at du har fått avslag hos banken. Og søk om redusert foreldrebetaling i kommunen din dersom du har barnehagebarn. 

Anonymkode: 4a699...b8b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Onlyfans.

Er visst veldig trendy blant norske kvinner nå. 

Endret av herremann
  • Liker 4
Skrevet

Om du ønsker å kjøpe noe. 
Kan barna dele rom?
Kan du sove på stuen i en periode?
Om man kutter ut noen soverom så blir alt mye billigere..

Anonymkode: ea561...e86

• Liker 3
Skrevet

Hva vil samværsordningen være? Jeg synes det høres ut som et veldig lite bidrag for to barn. 

Ah, ok takk 🙏 det hjelper på. 

Jeg vet ikke helt samværsordningen enda, men bidraget er for det ene barnet. Han har jeg nærmest 100%. Vet ikke om jeg klarer å forsørge 2 barn på det jeg har 😕

herremann skrev (3 minutter siden):

Onlyfans.

Er visst veldig trendy blant norske kvinner nå for å generere mye penger. 

Jo takk for tips 😅 Men tror jeg står over det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje barna skal være mest hos far? Ellers hører det forferdelig lite ut ja.

Anonymkode: 50106...001

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du ønsker å kjøpe noe. 
Kan barna dele rom?
Kan du sove på stuen i en periode?
Om man kutter ut noen soverom så blir alt mye billigere..

Anonymkode: ea561...e86

Å sove i stua har jeg ingen problem med sånn at barna får sitt eget rom. Men er såpass stor aldersforskjell på de to at det beste hadde såklart vært å ha hvert sitt rom, men får man ikke det så er det uansett bedre enn å leie. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje barna skal være mest hos far? Ellers hører det forferdelig lite ut ja.

Anonymkode: 50106...001

Ja, har vurdert det selv om det hadde knust meg helt 😥 Far er ihvertfall en god omsorgsperson. 

Jeg har ca 400.000 tusen i lønn. Og aap er 66% av dette? Så lite å klare seg på. Håper selvsagt å klare fulltidsjobb i fremtiden. 

Ts

Skrevet

Du burde ta en ordentlig prat med NAV. 

Få landet samværsordning for begge to barna (de har forskjellige fedre?) og fastsatt bidrag. Er du aleneforsørger får du barnetrygd for et barn ekstra. Bidrag regnes ut fra samvær (se kalkulator på NAV). 

Skrevet

Kan du kjøpe leilighet i borettslag? Der kan du bruke egenkapitalen som innskuddet og så betaler du bare på fellesgjelda? Det skal gå, du kan få en fin leilighet med 2 soverom de aller fleste steder for såpass.  Hvis du er i en dårlig økonomisk situasjon så er det lurere enn å ha så mye på konto. Hvilken del av landet hører du til?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg og samboer skal gå i fra hverandre. Jeg går snart over på AAP og ut i arbeidsprøving. Vi vet ikke helt hvor høy arbeidskapasitet jeg har, men på AAP så har jeg da en inntekt på 17500,- i måneden. 1700,- i barnebidrag og barnetrygd for to barn, ca 2400,-. 3000,- går til Studiegjeld hver måned. 

Vil ha en ek på ca. 1,3 mill. Men ser at jeg ikke får noe lån i banken. 1,3 millioner er ikke nok til å kjøpe noe i området, selv om jeg flytter et stykke unna. Hadde det vært kun meg hadde det ikke vært noe problem, men i og med jeg har to barn å ta hensyn til så blir det litt problematisk. 

Alt dette er jo helt nytt for meg. Vi har hatt god økonomi og bodd i et fint strøk, men dette blir selvsagt nå endret på. 

Så er det noen som har noen gode råd og tips til meg når det kommer til økonomi, bosituasjon etc? 

Hei,

Du bør først og fremst søke om rentefritak og avdragsfrihet hos lånekassen.

Søk så om bostøtte fra kommunen, stønad til barnetilsyn fra nav og utvidet barnetrygd fra nav. Blir det fortsatt for lite kan du be om supplerende sosialstønad fra kommunen. Ved svært lav inntekt kan man be om redusert foreldrebetaling i SFO og BHG.

Med den egenkapitalen vil jeg tro husbanken er positiv til å gi deg boliglån dersom du kan vise til avslag i ordinære banker. Evt kan husbanken supplere ordinært banklån slik at totalsummen du kan låne blir høyere. 

Ellers handlet jeg kun en gang hver uke og dro aldri på butikken utenom. Da sparer du mye! 

Håper du kommer deg raskt ut i jobb igjen slik at du får en anstendig inntekt å leve av :)

Anonymkode: a89a6...cea

• Liker 2
Skrevet

Ja og er inntekten helt ræva så kan man og få bostøtte det kan du jo få enten du eier eller leier men da kan du ikke ha 1.3 på konto. :P Jeg ville kjøpt noe uansett når du har så mye penger, hvis ikke går de opp i ingenting.

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (12 minutter siden):

Kan du kjøpe leilighet i borettslag? Der kan du bruke egenkapitalen som innskuddet og så betaler du bare på fellesgjelda? Det skal gå, du kan få en fin leilighet med 2 soverom de aller fleste steder for såpass.  Hvis du er i en dårlig økonomisk situasjon så er det lurere enn å ha så mye på konto. Hvilken del av landet hører du til?

Takk for råd 🙏 jeg bor i Buskerud. Ja, tenker selv det vil være veldig dumt å sitte på så mye penger samtidig som man leier noe. Jeg får forhøre meg litt med ulike banker om de vil gi meg noe lån. Må oppi mellom 1,5 - 2 mill hvis jeg skal kjøpe noe. Så ikke snakk om store summen over ek. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Du bør først og fremst søke om rentefritak og avdragsfrihet hos lånekassen.

Søk så om bostøtte fra kommunen, stønad til barnetilsyn fra nav og utvidet barnetrygd fra nav. Blir det fortsatt for lite kan du be om supplerende sosialstønad fra kommunen. Ved svært lav inntekt kan man be om redusert foreldrebetaling i SFO og BHG.

Med den egenkapitalen vil jeg tro husbanken er positiv til å gi deg boliglån dersom du kan vise til avslag i ordinære banker. Evt kan husbanken supplere ordinært banklån slik at totalsummen du kan låne blir høyere. 

Ellers handlet jeg kun en gang hver uke og dro aldri på butikken utenom. Da sparer du mye! 

Håper du kommer deg raskt ut i jobb igjen slik at du får en anstendig inntekt å leve av :)

Anonymkode: a89a6...cea

Tusen takk 🙏❤️ 

Blir en voldsom omstilling, men det må jo bare gå. 

Håper også jeg kommer raskt ut i jobb og klarer å stå der. Hadde hjulpet mye økonomisk og psykisk. 

Ts

Skrevet

hvor mye skal far være i bilde? skal ha kun ha de i helger ,så kan du få barnebidrag også

Anonymkode: f5e95...c5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så han overlater all omsorgen for barna til deg? (Siden overskriften sier at du snart blir alene med barna). Det er ganske kaldt gjort av ham.

Anonymkode: 74b84...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...